DOI QR코드

DOI QR Code

Military Training Schedule Optimization Model for Improving the Combat Power of Troop

부대 전투력 향상을 위한 군 교육훈련 일정계획 최적화 모형

  • 박철언 (연세대학교 산업공학과) ;
  • 정창순 (연세대학교 산업공학과) ;
  • 김경섭 (연세대학교 산업공학과)
  • Received : 2020.09.09
  • Accepted : 2020.10.05
  • Published : 2020.10.31

Abstract

The Korean military is having difficulty maintaining combat power due to the insufficient troop numbers caused by a demographic cliff and the reduction of the mandatory military service period. Recently, discussions on improving the military training system have increased significantly. This paper proposes an optimization model to establish military training schedules to improve combat power. The oblivion and learning effects on training tasks were quantified through a survey and applied to the model. The objective value, combat power, was calculated based on the total task scores of the unit members and the number of task failures after four weeks. The scenarios were configured by the change in educational conditions and initial scores of some tasks. As a result of scenario experiments, combat power has increased by at least 10% and up to 77%, which is sufficient to maintain combat power considering the change in troops. In addition, the planning of combat skill tasks has a significant impact on combat power. Through this research model, it is expected that military training managers will be able to establish a training schedule that maintains or improves the combat power of troops effectively.

우리나라 군은 인구절벽 현상으로 인한 병력 부족, 병사들의 의무복무기간 단축, 획일화된 교육훈련에 대한 거부감 등을 이유로 전투력 유지에 어려움을 겪고 있다. 최근 군 내부적으로도 이러한 문제를 인식하여 전투력 유지에 결정적 역할을 하는 군 교육훈련 체계 개선에 대한 논의가 많이 이루어지고 있다. 본 연구에서는 부대 전투력 향상을 위한 군 교육훈련 일정계획 최적화 모형을 제안한다. 이를 위해 부대 전투력에 영향을 미치는 요소인 교육훈련 과제에 대한 망각 및 학습효과, 과제별 개인점수를 정량화하여 모형에 적용한다. 일정계획 기간은 실제 야전부대의 순환식 부대훈련 주기인 4주로 설정하며, 부대 전투력 측정은 4주 후 부대 구성원의 과제별 개인점수 총합에서 낙제가 발생한 총 횟수를 가중차감하여 계산한다. 교육훈련 여건 및 일부 과제의 초기 개인점수로 시나리오를 구성하고 실험을 수행한 결과 부대 전투력이 최소 10%, 최대 77% 상승하였는데, 이는 전역 및 전입하는 인원을 감안할 때 적어도 부대 전투력 유지가 가능할 만큼의 수치에 해당한다. 또한 부대 전투력 상승률 및 과제별 낙제 발생 횟수 결과를 통해 교육훈련 여건의 조성, 특히 전투기술훈련 과제를 충분히 계획하는 것이 부대 전투력에 큰 영향을 미치는 것을 확인하였다. 본 연구모형을 통해 군 교육훈련 관리자가 효과적으로 부대 전투력을 유지 혹은 향상시킬 수 있는 교육훈련 일정을 수립할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. R. A. Wisher, M. A. Sabol, J. A. Ellis, K. Ellis, "Staying Sharp: Retention of Military Knowledge and Skills", Special Report 39, U.S. Army Research Institute, USA, pp. 10-25, Jul. 1999.
  2. C. Stothard, R. Nicholson, "Skill Acquisition and Retention in Training: DSTO Support to the Army Ammunition Study", Defence Science & Technology Organisation, DSTO Electronics and Surveillance Research Laboratory, Australia, pp. 7-16, Dec. 2001.
  3. K. R. Han, "A Study on the Experimental Method for Establishing a Repetitive Period of Education and Training for the Proper Level of Education and Training", KRINS QUARTERLY, vol. 4, no. 3, pp. 173-222, Nov. 2019. DOI:https://doi.org/10.46322/KRINSQ.4.3.6
  4. K. H. Choi, "Effective Methods to Train Enlisted Soldiers Following Shortened Service Period", Combat Experiment of the Korea Institute of Strategic Studies, pp. 287-358, Dec. 2005.
  5. R. P. Brown, "Optimizing Readiness and Equity in Marine Corps Aviation Training Schedules", Master's thesis, Naval Postgraduate School, pp. 5-24, Sep. 1995.
  6. M. F. Fauske, "Optimizing the Troops-to-Tasks Problem in Military Operations Planning", Military Operations Research, vol. 20, no. 4, pp. 49-57, 2015. DOI:https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2016.02.005
  7. H. Onal, P. Woodford, S. A. Tweddale, J. D. Westervelt, M. Chen, S. T. Dissanayake, G. Pitois, "A dynamic simulation/optimization model for scheduling restoration of degraded military training lands", Journal of Environmental Management, vol. 171, pp. 144-157, Apr. 2016. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2016.02.005
  8. M. L. McGinnis, R. G. Phelan Jr, "Scheduling Simulation-Based Training", Military Operations Research, vol. 4, no. 1, pp. 35-49, 1999. https://doi.org/10.5711/morj.4.1.35
  9. H. J. Lee, Y. D. Kim, "Scheduling for Military Training of Serials with Partial Precedence Relationships based on the Assignment Problem", Journal of the Korea Institute of Military Science and Technology, vol. 7, no. 3, pp. 77-83, 2004.
  10. A. M. Rose, M. Y. Czarnolewski, F. E. Gragg, S. H. Austin, P. Ford, "Acquisition and Retention of Soldiering Skills", Technical Report 671, U.S. Army Research Institute, USA, pp. 1-9, 60-89, Feb. 1985.