DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Calling on School Organizational Commitment of School Health Nurses

보건교사의 소명의식이 학교조직몰입에 미치는 영향

  • 김효순 (단월중학교 석사) ;
  • 이윤신 (경희대학교 간호과학대학 객원교수) ;
  • 김옥선 (경북전문대학교 간호학과 교수) ;
  • 석소현 (경희대학교 간호과학대학 교수)
  • Received : 2020.08.28
  • Accepted : 2020.09.28
  • Published : 2020.10.28

Abstract

With the emergence of new infectious diseases and changes in the educational environment, the health problems of school-age students are increasing. Accordingly, the role of school health teachers is expanding and becoming more important. The study was to examine the effect of calling on school organizational commitment of school health nurses. Samples were a total of 143 school health nurses working in elementary, middle, and high schools, Gyeonggi-do, South Korea who understood the purpose of this study and voluntarily participated in the study. Measures were Calling and Vocation Questionnaire-Korea (CVQ-K) and organization commitmen questionnaire. Data were analyzed using SPSS/WIN 23.0 program. The analyses showed that the prediction model for school organizational commitment of school health nurses was significant (F=16.142, p<.001). The value of the adjusted R2 was 0.307, which corresponds to the explanatory power of 30.7%. The factor that was found to have the most influence on school organizational commitment of school health nurses was purpose/meaning (β=.28, p=.011), followed by number of classes (β=-.20, p=.006). In order to improve the school organizational commitment of school health nurses, the purpose/meaning and the number of classes should be considered.

최근 신종감염병의 등장 및 교육환경의 변화 등으로 학령기 학생들의 건강문제가 다양해지면서 보건교사의 역할은 더욱 확대되고 중요해지고 있다. 본 연구는 보건교사의 소명의식이 학교조직몰입에 미치는 영향을 파악함으로서 보건교사의 학교조직몰입을 증진시키기 위한 기초자료를 제공하기 위함이다. 연구의 대상자는 경기지역에 근무하고 있는 초등학교, 중학교, 고등학교 보건교사로서 본 연구의 목적을 이해하고 연구참여에 자발적으로 동의한 143명이다. 자료수집은 보건교사 대상 직무연수를 진행하는 한국교총 종합연수원에 연구자가 직접 방문하여 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS/WIN 23.0 통계프로그램을 통해 백분율, 평균 및 표준편차, independent t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficient와 simple regression analysis로 분석하였다. 분석결과 보건교사의 직무몰입에 영향을 미치는 요인은 소명의식의 하위요인 중 목적·의미(β=.28, p=.011)가 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 학급수(β=-.20, p=.006)의 경우 부정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 요인들의 설명력은 30.7%였다. 이에 보건교사의 학교조직몰입을 증진시키기 위해서는 목적·의미 증진시키고 학급수를 낮추는 중재방안이 마련되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 최은심, 박철홍, "보건교사의 교사효능감과 역할갈등이 학교조직몰입에 미치는 영향," 한국교원대학교 교육연구원, 제31권, 제1호, pp.135-153, 2015.
  2. 권수자 외, 학교보건, 수문사, 2014.
  3. 법제처, 초중등교육법 및 시행령
  4. K. S. Sung, Y. M. Yoon, and E. J. Kim, "Meta-analysis of the effects of obesity management program for children," Child Health Nursing Research, Vol.19, No.4, pp.262-269, 2013. https://doi.org/10.4094/chnr.2013.19.4.262
  5. H. Y. Koo, "Effects of a prevention program for media addiction on television addiction, internet addition, cellular addiction, and impulsiveness in elementary school students," Child Health Nursing Research, Vol.19, No.4, pp.270-281, 2013. https://doi.org/10.4094/chnr.2013.19.4.270
  6. 김경미, 염유식, "청소년의 매체중독과 주관적 행복-성별에 따른 신체활동의 조절효과를 중심으로-," 보건과 사회과학, 제8권, 제48호, pp.121-142, 2018.
  7. H. S. Song and H. S. Shin, "A predictive model of behavioral prob\-lems in elementary school children," Child Health Nursing Research, Vol.20, No.1, pp.1-10, 2014. https://doi.org/10.4094/chnr.2014.20.1.1
  8. 오경옥, 강문희, 이선현, "일지역 보견교사의 지각된 직무스트레스와 우울," 한국보건간호학회지, 제26권, 제1호, pp.60-71, 2012. https://doi.org/10.5932/JKPHN.2012.26.1.060
  9. http://www.yitoday.com/news/articleView.html?idxno=62790, 2020.02.20.
  10. 최은심, 박철홍, "보건교사의 교사효능감과 역할갈등이 학교조직몰입에 미치는 영향," 한국교원대학교 교육연구원, 제31권, 제1호, pp135-153, 2015.
  11. 우윤미, 보건교사의 법적 직무에 관한 연구, 경기대학교, 석사학위논문, 2016.
  12. J. O. Kwon and J. Oh, "Role expectation and role performance in school health teachers recognized by nursing students who experienced teaching practice," Journal of Korean Academy Society of Nursing Education, Vol.17, No. 1, pp.36-43, 2011. https://doi.org/10.5977/JKASNE.2011.17.1.036
  13. J. Oh and J. O. Kwon, "Job identity and job stress on elementary school health teachers," Journal of Korean Academy of Community Health Nursing, Vol.21, No.3, pp.341-350, 2010. https://doi.org/10.12799/jkachn.2010.21.3.341
  14. J. P. Meyer, "Employee Commitment and Motivation: A Conceptual Analysis and Integrative Model," Journal of Applied Psychology, Vol.89, No.6, pp.991-1007, 2004. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.6.991
  15. R. T. Mowday, L. W. Porter, and R. M. Steers, "Employee-organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism, and turnover," New York: Academic Press, pp.135-167, 1982.
  16. J. P. Meyer, T. E. Becker, and C. Vandenberghe, "Employee commitment and motivation: A conceptual analysis and integrative model," Journal of Applied Psychology, Vol.89, No.6, pp.991-1007, 2004. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.6.991
  17. T. E. Becker, M. C. Kernan, K. D. Clark, and H. J. Klein, "Dual commitments to organizations and professions: Different motivational pathways to productivity," Journal of Management, Vol.44, No.3, pp.1202-1225, 2018. https://doi.org/10.1177/0149206315602532
  18. 김유현, 김지용, 김유미, "초등교사의 소명의식과 직무몰입의 관계에서향상초점의 매개효과," 아동교육, 제28권, 제22호, pp.99-111, 2019.
  19. 윤소천, 이지현, 손영우, 하유진, "소명의식이 조직몰입과 이직의도에 미치는 영향-심리적 자본과 조직 동일시의 매개효과와 변혁적 리더십, 지각된 상사지지의 조절효과," 인적자원관리연구, 제20권, 제4호, pp.61-86, 2013.
  20. J. O. Park and K. I. Jung, "Effects of advanced beginner-stage nurses' sense of calling, job satisfaction and organizational commitment on retention intention," Journal of Korean Academy of Nursing Administration, Vol.22, No.2, pp.137-147, 2016. https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.2.137
  21. 박진옥, 정귀임, "상급초보 간호사의 소명의식, 직무만족, 조직몰입이 재직의도에 미치는 영향," 간호행정학회지, 제22권, 제2호, pp.137-147, 2016. https://doi.org/10.11111/jkana.2016.22.2.137
  22. B. J. Dik, Development of the calling and vocation questionnaire (CVQ), meetings of the American Psychological Association, 2008.
  23. 이정희, 이병숙, "초등학교 보건교사의 자기역할인식," 지역사회간호학회지, 제21권, 제4호, pp.398-408, 2010. https://doi.org/10.12799/jkachn.2010.21.4.398
  24. B. J. Dick, R. D. Duffy, and B. M. Eldrige, "Calling and vocation in career counseling: Recommendations for promoting meaningful work," Professional Psychology: Research and practice, Vol.40, pp.625-632, 2009. https://doi.org/10.1037/a0015547
  25. J. P Meyer and N. J. Allen, "A Three-component conceptualization of organization commitmen," Human Resource Management Review, Vol.1, No.1, pp.61-89, 1991. https://doi.org/10.1016/1053-4822(91)90011-Z
  26. 김문정, 이유미, "간호사의 직무스트레스와 소명의식이 조직몰입에 미치는 영향: 부산시 소재 대학병원의 일반간호사를 중심으로," 보건의료산업학회지, 제10권, 제3호, pp.27-37, 2016. https://doi.org/10.12811/kshsm.2016.10.3.027
  27. 박용진, "학교장의 수퍼리더십과 교사의 셀프리더십이 교사의 학교조직몰입에 미치는 영향," 교육행정학연구, 제25권, 제3호, pp.181-209, 2008.
  28. 박영주, 초등학교 교사의 직무수행 준비도, 학습민첩성, 직무자율성, 학교조직 문화, 학교조직몰입 간의 구조적 관계, 숭실대학교, 박사학위논문, 2017.
  29. B. J Dick, A. M. Sargent, and M. F. Steger, "Career development strivings: Assessing goals and motivation in career decision-making and planning," Journal of Career Development, Vol.35, No.1, pp.23-41, 2008. https://doi.org/10.1177/0894845308317934
  30. 심예린, 유성경, "한국판 소명 척도(CVQ-K) 타당화," 한국심리학회지, 제24권, 제2호, pp.847-872, 2012.
  31. W. Y. Jung, "The effects of school organizational culture perceived by teachers on their teacher efficacy and organizational commitmen," The Journal of Educational Administration, Vol.23, No.2, pp.73-90, 2005.
  32. 이은희, 조경숙, 손행미, "병원간호사의 재직의도," 임상간호연구, 제20권, 제1호, pp.15-27, 2014. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2014.20.1.15
  33. 전현선, 초등교사가 지각한 조직 갈등이 직무만족과 직무몰입에 미치는 영향:교사효능감의 매개효과, 경성대학교, 석사학위논문, 2013.
  34. 김문정, 김소희, "일 지역 대학병원 간호사의 소명의 식과 직업가치, 조직몰입이 이직의도에 미치는 영향," 보건의료산업학회지, 제10권, 제1호, pp.67-77, 2016. https://doi.org/10.12811/kshsm.2016.10.1.067
  35. 김숙자, 전진호, "보육교사의 소명의식이 이직의도에 미치는 영향 연구," 한국유아교육.보육복지연구, 제22권, 제2호, pp.173-194, 2018.
  36. A. Hirschi, "Callings and work engagement: Moderated mediation model of workmeaningfulness, occupational identity, and occupational self-efficacy," Journal of Counseling Psychology, Vol.59, No.3, pp.479-485, 2012. https://doi.org/10.1037/a0028949
  37. 국가법령정보센터 http://www.law.go.kr. 2020.02.22.
  38. 김대유, "보건교사의 법적직무에 관한 쟁점과 논의," 한국학교보건학회지, 제3권, 제1호, pp.1-22, 2017.