A Study on audience role of Contemporary Theatre - Focused on Punchdrunk's

동시대극의 관객역할 연구 - 펀치드렁크 극단의 <슬립 노 모어>를 중심으로

  • 전윤경 (성결대학교 파이데이아대학)
  • Received : 2020.01.10
  • Accepted : 2020.02.04
  • Published : 2020.02.28

Abstract

In contemporary Theatre, the case of inducing direct communication between the audience and the performance is prominent. Especially with the development of digital technology, the audience wants a personalized experience. The emergence of 'immersive Theatre' in this trend has attracted great attention both at home and abroad. In particular, the most important role in the emergence of the concept of 'immersive Theatre' is the British punchdrunk Theatre. Their representative performance began to premiere in London in the UK in 2003 and has expanded to include New York and China in Shanghai and continues to be extremely popular until 2019. In general, a review of existing studies on the role of the audience in shows that the focus is on the participation of the audience. What experience will be given to the audience can not be emphasized in contemporary Theatre. In order to satisfy the diverse needs of the audience, contemporary Theatre are increasingly showing complexity that cannot be explained by any one theory. The same goes for . This is because each audience wants a personalized experience, and there are differences in experience depending on the environment in which the audience also grew up, knowledge, culture, and taste. This study selected Punch Drunk's as a performance that can represent contemporary Theatre, and conducted a study on the role of audience in contemporary Theatre. To this end, we have historically explored past discussions about the role of the audience and discussed the characteristics of the role of the audience in contemporary Theatre. Next, I analyzed in detail the experience of the researcher "He" who watched the performance with the researcher on the role of the audience in . In conclusion, the experience of the audience in is diverse and complex. In other words, the role of the traditional audience in the proscenium play, as well as the audience as a participant in the post-drama play, was also complex in the performance. And this complexity was not a coincidence, but a planning strategy for the Punchdrunk Theatre. Therefore, when discussing the role of the audience in contemporary Theatre, there should be a discussion that clearly sees the complex characteristics of contemporary Theatre through the approach from various perspectives, rather than merely one view of the audience as a participant. something to do.

동시대극에서 관객과 공연의 직접적인 소통을 유도하는 사례가 두드러지게 나타나고 있다. 특히 디지털 기술의 발달과 더불어 관객은 개인화된 경험을 원한다. 이러한 흐름 속에서 등장한 '이머시브 극'은 동시대극을 대표하는 장르라고 보아도 될 정도로 국내외에서 큰 주목을 받고 있다. 특히 '이머시브 극'이라는 개념이 등장하는데 가장 큰 역할을 한 극단이 영국의 펀치드렁크 극단이다. 그리고 이들을 대표하는 공연 <슬립 노 모어>는 2003년 영국 '런던'에서의 초연을 시작으로 미국 '뉴욕'과 중국 '상하이'에까지 영역을 넓히며 2019년 현재까지도 지속적으로 큰 인기를 끌고 있다. 일반적으로 <슬립 노 모어>에서 관객의 역할에 대한 기존의 연구들을 살펴보면 관객의 참여에 중점을 두고 있다는 것을 알 수 있다. 관객에게 어떤 경험을 줄 것인가가 동시대극에서 강조될 수밖에 없다. 관객의 다양한 욕구를 충족시키기 위해 동시대극은 점점 어떤 하나의 이론으로 설명할 수 없는 복잡성을 보여주고 있다. 본 고에서 살펴볼 <슬립 노 모어> 또한 마찬가지이다. 그리고 이는 관객마다 개인화된 경험을 바라고 있고 관객 또한 자라 온 환경이나 보유한 지식이나 문화수준, 취향에 따라 경험의 차이가 존재하기 때문이다. 본 연구는 동시대극을 대표할 수 있는 공연으로 펀치드렁크 극단의 <슬립 노 모어>를 선정하고 이 작품을 중심으로 동시대극에 나타나는 관객역할에 대한 연구를 수행하였다. 이를 위해 먼저 관객역할에 대한 과거의 논의들을 역사적으로 탐색하여 동시대극에 나타나는 관객역할의 특징에 대해 논의하였다. 다음으로<슬립 노 모어>에서 나타나는 관객 역할에 대해 연구자와 함께 이 공연을 관람한 연구자 '그'의 경험을 세부적으로 분석하였다. 결론적으로 <슬립 노 모어>에서 관객의 경험은 다양하고 복잡하게 나타났다. 즉 포스트 드라마 극에서 주목하는 참여자로써의 관객뿐만 아니라 프로시니엄 극에서의 전통적인 관객의 역할 또한 공연 내에서 복합적으로 나타나고 있던 것이다. 그리고 이러한 복잡성은 우연히 일어난 것이 아니라 펀치드렁크 극단의 기획 전략이었던 것이다. 그러므로 동시대극에서 나타나는 관객의 역할에 대해 논의할 때 자칫 단순히 관객을 참여자로 바라보는 시각 하나로만 접근하는 것이 아니라 다양한 시각에서 접근을 통해 동시대 극에 나타나는 복잡한 특성들을 명확히 바라보는 시각을 가진 논의들이 이어져야 할 것이다.

Keywords