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플립러닝을 기반으로 한 간호과정 교육이 간호대학생의 자기주도적 학습능력 및 학업성취도에 미치는 효과

The Effect of Flipped Learning based Nursing Process Education on Self-Directed Learning Ability and Academic Achievement of Nursing Students

  • 투고 : 2020.09.16
  • 심사 : 2020.10.27
  • 발행 : 2020.10.31

초록

본 연구는 플립러닝을 기반으로 비판적사고와 간호과정 교과목 내에서 간호과정 교육에 플립러닝을 적용하여 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 학업 성취도에 미치는 효과를 파악하기 위해 비동등성 대조군 사전, 사후 실험설계를 이용하였다. 연구대상자는 실험군으로 C 간호대학 2학년에 재학 중인 대학생 135명과 대조군으로 D 대학교 간호학과 2학년에 재학 중인 대학생 103명을 대상으로 하였다. 실험군은 1주 1회, 5주간 5회기의 간호과정 5단계를 주제로 한 플립러닝에 참여하였고, 대조군은 간호과정을 주제로 한 전통적 강의식 교육법을 적용하였다. 수집된 자료는 SPSS 26.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과, 플립러닝에 참여한 실험군은 대조군보다 교육 후 자기주도적 학습능력(t=-4.71, p<.001)과 학업성취도(t=-4.93, p<.001)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 따라서 플립러닝을 기반으로 비판적사고와 간호과정 교과목 내에서 간호과정 교육에 플립러닝의 적용은 간호대학생의 자기주도적 학습능력과 학업성취도에 긍정적인 효과가 있음이 입증되었다.

The purpose of this study is to evaluate the effect of nursing process education based on flipped learning on self-directed learning ability and academic achievement of nursing students. A quasi-experimental study employing a nonequivalent control group and pre-post design was conducted. The study group was composed of 135 college students enrolled in the 2nd grade of C nursing college as an experimental group and 103 college students enrolled in the 2nd grade of the D university nursing department as a control group. The experimental group participated in flipped learning with the theme of nursing process once a week for 5 weeks, and the control group applied the traditional teaching method. Data were analyzed using χ2-test and Independent t-test with SPSS 26.0 program. There were significant differences in self-directed learning ability(t=-4.71, p<.001) and academic achievement(t=-4.93, p<.001) of participants between experimental group and control group after completion of 5 sessions flipped learning. The results indicate that flipped learning can be used to improve self-directed learning ability and academic achievement of nursing students. As a result of this study, the basis for using flipped learning will be prepared, and furthermore, it will have a positive effect on the clinical practice and problem solving ability of nursing students.

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