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The Negotiation Implication in Entertainment Industry : Nexon M&A Failure Case Analysis

엔터테인먼트 산업에서의 협상 교훈 : 넥슨 인수 실패 사례 분석

  • Kwon, Sang-Jib (College of Social Science (Department of Business Management), Hansung University)
  • 권상집 (한성대학교 사회과학부 기업경영트랙)
  • Received : 2020.09.16
  • Accepted : 2020.10.27
  • Published : 2020.10.31

Abstract

Negotiation has been an important topic of M&A within entertainment industry. This research is aimed to investigate the process of M&A and related negotiation theories review and to analyze the Nexon sales failure case. M&A is a significant strategic decision-making made to ensure the sustainable competitiveness of Nexon. Nexon is generally more competitive action in negotiation context than rival game corporations. As a result, the negotiation about M&A is not completely succeeded. Nexon need to overcome the distributive strategy based on high anchoring (sales price). Also, Nexon need to be aware that negotiators who focus on the BATNA are more effective in claiming resources. Netmarble have low status and so is expected to be poor negotiation result. Because Nexon is perceived to be of higher status than Netmarble in an M&A process, Nexon is given the power to propose agreements. The practical and academic lessons of the present study are discussed.

협상은 엔터테인먼트 산업의 M&A에 있어서 가장 중요한 화두로 손꼽히고 있다. 본 연구는 기존 협상 이론을 고찰하고 M&A 과정을 살펴봄으로서 넥슨의 인수합병 매각 실패 사례를 넷마블과의 협상을 중심으로 보다 정밀히 분석하고자 한다. 인수합병(M&A)은 넥슨이 지속적인 경쟁우위를 유지하기 위해 진행해 온 가장 중요한 전략적 의사결정 과정 중 하나이다. 원만한 협상이 중요한데도 불구하고 넥슨은 항상 다른 게임 기업에 비해 훨씬 경쟁적인 공격적 협상을 진행해왔다. 결과적으로 넥슨이 추진해온 이번 인수 협상은 성공하지 못했다. 또한, 넥슨은 협상이 결렬될 경우 자원의 확보 면에서 취해야 할 또 다른 대안(BATNA)에 보다 유의해서 협상을 진행해야 함을 인식해야 한다. 넥슨을 인수하기 위해 노력한 가장 유력한 후보였던 넷마블의 경우 글로벌 기업에 비해 낮은 인지도로 인해 불만족스러운 협상 결과를 기대할 수밖에 없었다. 넥슨이 넷마블에 비해 훨씬 더 높은 산업 내 포지션을 바탕으로 인수 타결에 관한 권한이 있기 때문이었다. 본 연구는 이와 같은 넥슨의 인수합병 매각 사례를 정밀히 분석, 학문 및 실무적 기여도를 제안하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 한성대학교 신임교원 교내연구비 지원으로 이루어졌음.

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