참고문헌
- 조영달, 박윤경, 성경희, 이소연, 박하나(2010). 학교 다문화 교육의 실태 분석. 시민교육연구 42(1): 151-184. https://doi.org/10.35557/TRCE.42.1.201003.007
- 윤희원, 박윤경, 김경랑(2009). 인권관점에서 다문화교육 실태분석 및 개선방안 연구, 서울: 국가인권위원회.
- 박재의, 강현석(2009). 다문화교육과정 개발 방향 탐색. 사회과교육, 48(1): 27-43.
- 박선웅, 이민경, 구정화, 박길자(2010). 다문화 교육 연구학교의 프로그램에 대한 비판적 분석. 시민교육연구, 42(2): 29-60.
- 구정화, 박윤경, 설규주(2010). 다문화교육의 이해와 실천. 서울: 동문사.
- Barrett, M. D., & Buchanan-Barrow, E.(2005). Children's understanding of society studies in developmental psychology. London: Routledge.
- 한국사회과교육연구회(2011). 다문화교육의 이론과 실제. 서울: 이담.
- Bennett, C.I.(2007). Comprehensive multicultural education: theory and ractice sixth editio. NY: Allyn & Bacon.
- Banks, J.A.(1984). Teaching strategies for ethnic studies. Boston: Allyn & Bacon.
- Helms, J.E.(1994). Racial identity and career assessment. Journal of Career Assessment, 2: 199-209. https://doi.org/10.1177/106907279400200301
- 박찬옥, 서동미, 엄은나(2010). 유아사회교육. 파주: 정민사.
- Corkille, D.B.(1970). Your child's self-esteem: step-by-step guidelines for rasing responsible, productive, happy children. New York: Broadway Books.
- Feldman, J.R.(1997). Ready-to-use self-esteem activity for young children. San Francisco: Jossey-Bass.
- Kostelnik, M., Whiren, A., Soderman, A., Stein, L., & Gregory, K.(2002). Guiding children's social development: Theory to practice (4th ed). New York: Delmar Publishers, a division of Thomson Learning Inc.
- 이숙정(2006). 중.고생의 교사신뢰와 자아존중감, 학습동기, 학업성취 및 학급풍토 간의 관계 모형 검증. 교육심리연구, 20(1): 197-218.
- 정지은, 김민태(2011). 아이의 자존감: 스스로를 존중하고 사랑하는 당당한 아이로 키우는 양육법. 서울: 지식채널.
- Marion, M..C.(2006). Guidance of young children (7th ed). New Jersey: Prentice Hall.
- Turner, J.C.(1985). Social categorization and the self-concept: A social cognitive theory of group behavior. In E. E. J. Lawler (Ed.), Advances in group processes: Theory and pesearch, vol.2. Greenwich, Conn: JAIP.
- Tajfel, H., & Turner, J.(1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. G. Austin & S. Worschel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33-47). CA: Brooks Cole Publishing.
- McGarty, C., & Penny, R.E.(1988). Categorization, accentuation and social judgement. British Journal of Social Psychology, 27: 147-157. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1988.tb00813.x
- Brewer, M..B.(1979). Intergroup bias in the minimal intergroup situation: A cognitive-motivational analysis. Psychological Bulletin, 86: 307-324. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.2.307
- 성한기(1996). 집단구성원의 태도에 대한 사회적 가치와 내집단 규범의 영향: 집단극화의 동기적 기제의 탐색. 한국심리학회지: 사회, 10(1): 99-114.
- 심우엽(2010). 초등학생의 다문화 아동에 대한 인식과 태도. 초등교육연구, 23(4): 43-63.
- Abrams, D., & Hogg, M..A.(2001). Comments on the motivational status of self-esteem in social identity and intergroup discrimination, In M. A. Hoff & D. Abrams (Eds.), Intergroup relations: Essential readings (pp. 232-244). New Youk: Psychology Press.
- 이철희(2013). 다문화가정 자녀의 자아존중감과 대인관계 능력 및 비행예방 프로그램 개발. 교정복지연구, 31: 59-84.
- 구향숙(2013). 다문화가정 청소년을 위한 자아존중감 및 자기효능감 증진 프로그램의 효과 분석. 한국지역사회복지학, 45: 83-112.
- 장성민, 정민수(2013). 초등학생의 다문화 이해와 다문화 태도의 관계에서 자아존중감의 매개효과. 다문화교육연구, 6(4): 151-168.
- Coopersmith, S.(1981). SEI: Self-esteem inventories. Tolo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
- Harter, S.(1983). Developmental perspectives on the self-system. handbook of child psychology. New York: John Wiley.
- Wylie, R.C.(1979). The self-concept, vol. 2: Theory and research on selected topics. Lincoln: University of Nebraska Press.
- 양원경(1998). 또래수용성 및 또래괴롭힘과 남녀 청소년의 자아존중감간의 관계. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원.
- Coopersmith, S.(1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman.
- Rosenberg, M.(1979). Conceiving the self. NY: Basic Books.
- Mack, J.E.(1983). Self-esteem and its development. New York: International Universities Press.
- 박정민(2006). 재즈댄스 참가정도와 몰입이 신체상 및 자아존중감에 미치는 영향. 박사학위논문. 이화여자대학교 대학원.
- 김혜숙(2013). 교재.교구를 통한 유아 다문화 교육의 통합적 적용. 공동체.
- Banks, J.A.(1984). An Introduction to Multicultural Education (4th ed). Boston: Allyn and Bacon. 모경환, 최충옥, 김명정, 임정수(역)(2009). 다문화교육입문. 파주: 아카데미프레스.
- 김용신(2009). 다문화교육론서설: 이해와 통합. 서울: 이담.
- Davis, S.C., Leman, P.J., & Barrett, M.(2007). Children's implicit and explicit ethnic group attitudes, ethnic group identification, and self-esteem. International Journal of Behavioral Development, 31(5): 514-525. https://doi.org/10.1177/0165025407081461
- Tajfel, H.(1978). Social categorization, social identity, and social comparison. In H. Tajfel (Ed.). Differentiation between social groups (pp. 61-76). London: Academic Press.
- Tajfel, H.(1982). Social identity and intergroup selations. Cambridge, England: Cambridge University Press.
- Turner, J.C.(1987). Rediscovering the social group. A self-categorization theory. Oxford, England: Basil Blackwell.
- Crocker, J., & Luhtanen, R.(1990). Collection self-esteem and ingroup bias. Journal of Personality and Social Psychology, 58(1): 60-67. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.1.60
- Phinney, J.S., & Alipuria, L.L.(1990). Ethnic identity in college students from four ethnic groups: Journal of Adolescence, 13(2): 171-183 https://doi.org/10.1016/0140-1971(90)90006-S
- Miller, N., Brewer, M., & Edwards, K.(1985). Cooperative interaction in desegregated settings: A laboratory analogue. Journal of Social Issues, 41(3), 63-79. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1985.tb01129.x
- Johnson, D.W., & Johnson, R.(1992). Cooperative learning in the culturally diverse classroom. In R. DeVillar, C. Faltis & J. Cummins (Eds.), Successful cultural diversity: Classroom practices for the 21st century (pp. 57-73). Albany: State University of New York Press.
- Gaertner, S.L., & Dovidio, J.F.(2000). Reducing intergroup bias: The common ingroup identity model. New York: Psychology Press.
- Gaertner, S.L., Dovidio, J.F., Guerra, R., Rebelo, M., Monteiro, M..B., Riek, B.M., & Houlette, M..A..(2008). The common ingroup identity: Applications to children and adolescents, In S. R. Levy & M. Killen (Eds.), Intergroup relations: An integrative developmental and social psychological perspective (pp. 204-219). New York: Oxford University Press.
- Gaertner, S.L., & Dovidio, J.F.(1986). The aversive from of racism. In J. Dovidio & S. Gaertner(Eds.), Prejudice, discrimination and racism (pp. 61-89). New York: Academic Press.
- Monteith, R.(1990b). Contemporary forms of prejudice-related conflict: In search of a nutshell. Personality ans Social Psychology Bulletin, 22: 461-473. https://doi.org/10.1177/0146167296225004
- Monteith, R.(1990a). Affective reactions to prejudice-related discrepant responses: The impact of standard salience. Personality and Social Psychology Bulletin, 22: 48-59. https://doi.org/10.1177/0146167296221005
- 정정희(2006). 결혼 이주여성 자녀교육 프로그램 개발과 교육지원 방안. 경북대학교연구보서.
- 문미희(2005). 예비교사를 위한 인권교육 프로그램의 개발과 적용. 한국학술정보.
- 정철영(2019). 인간의 감성적 행복감에 관한 연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지. 13(6): 211-220)
- 정철영(2019). 행복한 삶을 위한 의지의 구조 모델과 관계성 연구. 한국엔터테인먼트산업학회. 13(3): 213-220