DOI QR코드

DOI QR Code

The Planning of Elementary Multicultural Education Programs to Enhance Self-esteem

자아존중감 증진을 위한 초등 다문화교육 프로그램 구안

  • Jang, Seong-Min (Department of Teacher Practice and General Education, Kunsan National University) ;
  • Park, Jin-Hee (Department of Early Childhood Education, Howon University)
  • Received : 2020.11.23
  • Accepted : 2020.12.29
  • Published : 2020.12.31

Abstract

This study aims to planned Elementary Multicultural Education Program for Promoting Self Esteem. To this end, consider the application force of education and teaching system designed to reorganize the ADDIE Model study was carried out in accordance with the analysis, design, development, process evaluation. To this end, analyzing the between self-esteem and group theory related to them and the social identity theory and key concepts to consider in the context of multicultural education programs for elementary self-esteem enhancement identity, prejudice, cooperation and was composed of equality. Four key concepts are sub-elements of self-esteem individuals, homes, schools, set up a detailed learning objectives in accordance with the social and selecting the learning content and organization, which was composed of a total of 16 class periods. Considering the characteristics and interests of the target students, the teaching-learning method was designed to utilize various methods, including games, quizzes, and discussions, and each class was designed to be developed by organizing them into subjects-learning goals-activities(recognition-exploration-clearing). Since in the three-member expert review, modify the content on the basis of opinions and presented the final program. The program planned by this study, further research is required to verify the effectiveness and utilization in the educational field and expects effective multicultural education.

본 연구는 자아존중감 증진을 위한 초등 다문화교육 프로그램을 구안하는 데 목적이 있다. 이를 위해 교육현장의 적용력을 고려하여 교수체제설계인 ADDIE모형을 재구성하여 분석, 설계, 개발, 평가의 과정에 따라 연구를 실시하였다. 이를 위하여 자아존중감과 관련 있는 집단 간 이론과 사회정체성 이론을 분석하고 자아존중감 증진을 위한 초등 다문화교육 프로그램의 내용에서 고려해야 할 핵심개념을 정체성, 편견, 협력, 평등으로 구성하였다. 네 가지 핵심개념은 자아존중감의 하위요소 개인, 가정, 학교, 사회에 따라 세부 학습목표를 설정하고 학습내용을 선정·조직하여 전체 16차시로 구성하였다. 교수-학습방법은 대상학생의 특성과 흥미를 고려하여 모둠으로 한 게임, 퀴즈, 토론 등 다양한 방법을 활용하도록 하였으며 각 차시는 주제-학습목표-활동(인식하기-탐색하기-명료화하기)으로 구성하여 전개되도록 하였다. 이후 3인의 전문가 검토에서 나온 의견을 토대로 내용을 수정하여 최종 프로그램을 제시하였다. 본 연구에서 구안된 프로그램은 효과를 검증하는 후속 연구가 요구되며 교육현장에서 효율적인 다문화교육으로 활용되기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 조영달, 박윤경, 성경희, 이소연, 박하나(2010). 학교 다문화 교육의 실태 분석. 시민교육연구 42(1): 151-184. https://doi.org/10.35557/TRCE.42.1.201003.007
  2. 윤희원, 박윤경, 김경랑(2009). 인권관점에서 다문화교육 실태분석 및 개선방안 연구, 서울: 국가인권위원회.
  3. 박재의, 강현석(2009). 다문화교육과정 개발 방향 탐색. 사회과교육, 48(1): 27-43.
  4. 박선웅, 이민경, 구정화, 박길자(2010). 다문화 교육 연구학교의 프로그램에 대한 비판적 분석. 시민교육연구, 42(2): 29-60.
  5. 구정화, 박윤경, 설규주(2010). 다문화교육의 이해와 실천. 서울: 동문사.
  6. Barrett, M. D., & Buchanan-Barrow, E.(2005). Children's understanding of society studies in developmental psychology. London: Routledge.
  7. 한국사회과교육연구회(2011). 다문화교육의 이론과 실제. 서울: 이담.
  8. Bennett, C.I.(2007). Comprehensive multicultural education: theory and ractice sixth editio. NY: Allyn & Bacon.
  9. Banks, J.A.(1984). Teaching strategies for ethnic studies. Boston: Allyn & Bacon.
  10. Helms, J.E.(1994). Racial identity and career assessment. Journal of Career Assessment, 2: 199-209. https://doi.org/10.1177/106907279400200301
  11. 박찬옥, 서동미, 엄은나(2010). 유아사회교육. 파주: 정민사.
  12. Corkille, D.B.(1970). Your child's self-esteem: step-by-step guidelines for rasing responsible, productive, happy children. New York: Broadway Books.
  13. Feldman, J.R.(1997). Ready-to-use self-esteem activity for young children. San Francisco: Jossey-Bass.
  14. Kostelnik, M., Whiren, A., Soderman, A., Stein, L., & Gregory, K.(2002). Guiding children's social development: Theory to practice (4th ed). New York: Delmar Publishers, a division of Thomson Learning Inc.
  15. 이숙정(2006). 중.고생의 교사신뢰와 자아존중감, 학습동기, 학업성취 및 학급풍토 간의 관계 모형 검증. 교육심리연구, 20(1): 197-218.
  16. 정지은, 김민태(2011). 아이의 자존감: 스스로를 존중하고 사랑하는 당당한 아이로 키우는 양육법. 서울: 지식채널.
  17. Marion, M..C.(2006). Guidance of young children (7th ed). New Jersey: Prentice Hall.
  18. Turner, J.C.(1985). Social categorization and the self-concept: A social cognitive theory of group behavior. In E. E. J. Lawler (Ed.), Advances in group processes: Theory and pesearch, vol.2. Greenwich, Conn: JAIP.
  19. Tajfel, H., & Turner, J.(1979). An integrative theory of intergroup conflict. In W. G. Austin & S. Worschel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33-47). CA: Brooks Cole Publishing.
  20. McGarty, C., & Penny, R.E.(1988). Categorization, accentuation and social judgement. British Journal of Social Psychology, 27: 147-157. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1988.tb00813.x
  21. Brewer, M..B.(1979). Intergroup bias in the minimal intergroup situation: A cognitive-motivational analysis. Psychological Bulletin, 86: 307-324. https://doi.org/10.1037/0033-2909.86.2.307
  22. 성한기(1996). 집단구성원의 태도에 대한 사회적 가치와 내집단 규범의 영향: 집단극화의 동기적 기제의 탐색. 한국심리학회지: 사회, 10(1): 99-114.
  23. 심우엽(2010). 초등학생의 다문화 아동에 대한 인식과 태도. 초등교육연구, 23(4): 43-63.
  24. Abrams, D., & Hogg, M..A.(2001). Comments on the motivational status of self-esteem in social identity and intergroup discrimination, In M. A. Hoff & D. Abrams (Eds.), Intergroup relations: Essential readings (pp. 232-244). New Youk: Psychology Press.
  25. 이철희(2013). 다문화가정 자녀의 자아존중감과 대인관계 능력 및 비행예방 프로그램 개발. 교정복지연구, 31: 59-84.
  26. 구향숙(2013). 다문화가정 청소년을 위한 자아존중감 및 자기효능감 증진 프로그램의 효과 분석. 한국지역사회복지학, 45: 83-112.
  27. 장성민, 정민수(2013). 초등학생의 다문화 이해와 다문화 태도의 관계에서 자아존중감의 매개효과. 다문화교육연구, 6(4): 151-168.
  28. Coopersmith, S.(1981). SEI: Self-esteem inventories. Tolo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  29. Harter, S.(1983). Developmental perspectives on the self-system. handbook of child psychology. New York: John Wiley.
  30. Wylie, R.C.(1979). The self-concept, vol. 2: Theory and research on selected topics. Lincoln: University of Nebraska Press.
  31. 양원경(1998). 또래수용성 및 또래괴롭힘과 남녀 청소년의 자아존중감간의 관계. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원.
  32. Coopersmith, S.(1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman.
  33. Rosenberg, M.(1979). Conceiving the self. NY: Basic Books.
  34. Mack, J.E.(1983). Self-esteem and its development. New York: International Universities Press.
  35. 박정민(2006). 재즈댄스 참가정도와 몰입이 신체상 및 자아존중감에 미치는 영향. 박사학위논문. 이화여자대학교 대학원.
  36. 김혜숙(2013). 교재.교구를 통한 유아 다문화 교육의 통합적 적용. 공동체.
  37. Banks, J.A.(1984). An Introduction to Multicultural Education (4th ed). Boston: Allyn and Bacon. 모경환, 최충옥, 김명정, 임정수(역)(2009). 다문화교육입문. 파주: 아카데미프레스.
  38. 김용신(2009). 다문화교육론서설: 이해와 통합. 서울: 이담.
  39. Davis, S.C., Leman, P.J., & Barrett, M.(2007). Children's implicit and explicit ethnic group attitudes, ethnic group identification, and self-esteem. International Journal of Behavioral Development, 31(5): 514-525. https://doi.org/10.1177/0165025407081461
  40. Tajfel, H.(1978). Social categorization, social identity, and social comparison. In H. Tajfel (Ed.). Differentiation between social groups (pp. 61-76). London: Academic Press.
  41. Tajfel, H.(1982). Social identity and intergroup selations. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  42. Turner, J.C.(1987). Rediscovering the social group. A self-categorization theory. Oxford, England: Basil Blackwell.
  43. Crocker, J., & Luhtanen, R.(1990). Collection self-esteem and ingroup bias. Journal of Personality and Social Psychology, 58(1): 60-67. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.1.60
  44. Phinney, J.S., & Alipuria, L.L.(1990). Ethnic identity in college students from four ethnic groups: Journal of Adolescence, 13(2): 171-183 https://doi.org/10.1016/0140-1971(90)90006-S
  45. Miller, N., Brewer, M., & Edwards, K.(1985). Cooperative interaction in desegregated settings: A laboratory analogue. Journal of Social Issues, 41(3), 63-79. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1985.tb01129.x
  46. Johnson, D.W., & Johnson, R.(1992). Cooperative learning in the culturally diverse classroom. In R. DeVillar, C. Faltis & J. Cummins (Eds.), Successful cultural diversity: Classroom practices for the 21st century (pp. 57-73). Albany: State University of New York Press.
  47. Gaertner, S.L., & Dovidio, J.F.(2000). Reducing intergroup bias: The common ingroup identity model. New York: Psychology Press.
  48. Gaertner, S.L., Dovidio, J.F., Guerra, R., Rebelo, M., Monteiro, M..B., Riek, B.M., & Houlette, M..A..(2008). The common ingroup identity: Applications to children and adolescents, In S. R. Levy & M. Killen (Eds.), Intergroup relations: An integrative developmental and social psychological perspective (pp. 204-219). New York: Oxford University Press.
  49. Gaertner, S.L., & Dovidio, J.F.(1986). The aversive from of racism. In J. Dovidio & S. Gaertner(Eds.), Prejudice, discrimination and racism (pp. 61-89). New York: Academic Press.
  50. Monteith, R.(1990b). Contemporary forms of prejudice-related conflict: In search of a nutshell. Personality ans Social Psychology Bulletin, 22: 461-473. https://doi.org/10.1177/0146167296225004
  51. Monteith, R.(1990a). Affective reactions to prejudice-related discrepant responses: The impact of standard salience. Personality and Social Psychology Bulletin, 22: 48-59. https://doi.org/10.1177/0146167296221005
  52. 정정희(2006). 결혼 이주여성 자녀교육 프로그램 개발과 교육지원 방안. 경북대학교연구보서.
  53. 문미희(2005). 예비교사를 위한 인권교육 프로그램의 개발과 적용. 한국학술정보.
  54. 정철영(2019). 인간의 감성적 행복감에 관한 연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지. 13(6): 211-220)
  55. 정철영(2019). 행복한 삶을 위한 의지의 구조 모델과 관계성 연구. 한국엔터테인먼트산업학회. 13(3): 213-220