DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Satisfaction on Smart Device and Station Rotation Model Application in Basic Medicine Class

기초의학 수업에서 스마트기기와 스테이션 로테이션 모델 적용에 대한 만족도 연구

  • Lee, Mun-Young (Department of Occupational Therapy, Honam University)
  • 이문영 (호남대학교 작업치료학과)
  • Received : 2020.09.24
  • Accepted : 2020.10.27
  • Published : 2020.10.31

Abstract

The basic medical subjects are essential for the understanding of the major in the department of health science and are very important. Anatomy is one of the fundamental areas of medical education. On the other hand, the application of new teaching method is being attempted in various fields. Station rotation model, one of the blended learning, is also one of the popular teaching method. Station rotation model allows students to rotate through stations on a fixed schedule, where at least one of the stations is an online learning station. This study investigate the satisfaction of students when applying station rotation model to anatomy class. Each station in the station rotation model consisted of VR application learning, online problem solving, model observation and oral test. After applying station rotation model (2 weeks) to the 'Functional anatomy and Practice' course taken by 37 students of the'Department of Occupational Therapy'at H University, this study conducted a satisfaction survey compare with lecture class for students taking the course. At the result, station rotation model was significantly higher than lecture class in both understanding, interest, concentration and diversity degree. Based on these results, I suggest applying the station rotation model to the anatomy class because it also showed high satisfaction in that.

기초의학 과목은 보건계열의 전공을 이해하는데 필수적이고 매우 중요하다. 특히 해부학은 의학 교육의 기본 영역 중 하나이다. 한편, 다양한 분야에서 새로운 교수법의 적용이 시도되고 있는데 블렌디드 러닝 중 하나인 스테이션 로테이션 모델도 효과적인 교육 방법 중 하나로 인정받고 있다. 스테이션 로테이션 모델은 학생들이 설계된 일정에 따라 스테이션을 돌며 학습할 수 있으며 스테이션 중 적어도 하나는 온라인 학습으로 구성된다. 본 연구에서는 스테이션 로테이션 모델을 해부학 수업에 적용 할 때 학생들의 만족도를 조사하고자 하였다. 스테이션 로테이션 모델의 각 스테이션은 VR 응용 학습, 온라인 문제 해결, 모델 관찰 및 구술고사로 구성하였다. 본 연구는 H대학교 '작업치료학과' 37 명의 학생이 수강한 '기능해부학 및 실습' 과목에 스테이션 로테이션 모델을 2주 간 적용한 후 수강생을 대상으로 타교수법 대비 만족도 조사를 실시했다. 그 결과 스테이션 로테이션 모델은 이해도, 참여도, 집중도 및 다양성 만족도 모두 강의식 수업보다 유의하게 높았다. 이러한 결과를 바탕으로 스테이션 로테이션 모델을 기초의학 수업에 적용하는 것을 제안하는 바이다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년도 호남대학교 학술연구비 지원을 받아 연구되었음.

References

  1. 박정현, 박경한, 이영일(2011). 기초의학 통합 강의 운영을 위한 가상강의(Cyber Lecture)의 개발 및 적용. 한국산학기술학회논문지, 12(5): 2222-2229. https://doi.org/10.5762/KAIS.2011.12.5.2222
  2. 박혜진, 김대현, 박원균, 금동윤, 권선영, 김재범, 김진희, 황일선, 김민서(2016). 임상실습 중 의과대학생의 기초의학 관련 요구도 조사: '기본의학교육 학습성과: 과학적 개념과 원리 중심'. 의학교육논단, 18(2): 65-82. https://doi.org/10.17496/KMER.2016.18.2.65
  3. 최윤섭(2016). 인공지능: 미래의사의 역할을 대체할 것인가. 의학교육논단, 18(2): 47-50. https://doi.org/10.17496/KMER.2016.18.2.47
  4. 박수정, 박윤희, 박보라(2015). 정신의학 수업을 위한 영상 매체 활용의 효과. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 9(2): 29-34.
  5. 변혜선, 권경희, 서부덕(2014). 시뮬레이션 기반 전문심장소생술 교육이 간호학생의 지식, 자기효능감, 임상수행능력 및 문제해결과정에 미치는 효과. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 8(4): 261-273.
  6. 최병수, 유상미(2013). 컴퓨터교과교육 : 대학 강의실 수업의 효과성 향상을 위한 H형 블렌디드 이러닝 적용 효과 분석. 컴퓨터교육학회논문지, 16(3): 49-60. https://doi.org/10.32431/KACE.2013.16.3.006
  7. 문대영(2009). 실과 교육에서 블렌디드 러닝(Blended Learning)의 적용 방안 탐색. 실과교육연구, 15(1): 49-66. https://doi.org/10.17055/JPAER.2009.15.1.49
  8. 우종정, 김보나, 이옥형(2009). 대학에서 면대면 수업 대안으로서의 블렌디드 러닝에 대한 연구. 한국정보기술학회논문지, 7(2): 219-225.
  9. 한지영, 이은화(2010). 블렌디드 러닝(Blended Learning) 환경에서 e-Learning에 대한 학습자의 지각정도와 학습만족도 -S 대학 보건교육학 강좌를 중심으로-. 컴퓨터교육학회논문지, 13(6): 69-77. https://doi.org/10.32431/KACE.2010.13.6.007
  10. 허균(2009). 블랜디드 러닝 환경에서 수업만족 영향요인의 구조적 모델 연구. 인터넷정보학회논문지, 10(1): 135-143.
  11. 백수희(2003). 디자인교육에서 혼합형 수업(Blended learning) 적용 가능성 -학습자 만족도 조사를 중심으로-. 디자인학연구, 16(4): 43-452.
  12. 이신남(2010). Blended Learning 활용에 따른 학업성취와 만족에 대한 연구. 회계연구, 15(3): 113-131.
  13. SMU Blended Learning. https://smublendedlearning.weebly.com/blended-learning-models.html/2020.09.01
  14. Walne, M.B.(2012). Emerging Blended-learning Models and School Profiles. In G. H. C. Foundation (Ed.). Houston: Community Foundation.
  15. Blended Learning Universe. https://www.blendedlearning.org/models/2020.09.01
  16. Truitt, A.A., & Ku, H.Y.(2018). A case study of third grade students'perceptions of the station rotation blended learning model in the United States. Educational Media International, 55(2): 153-169. https://doi.org/10.1080/09523987.2018.1484042
  17. Steam VR, 3D Organon VR Anatomy https://store.steampowered.com/app/548010/3D_Organon_VR_Anatomy/2020.09.01
  18. 클래스카드(Classcard). https://www.classcard.net/2020.09.01
  19. 3B scientific. https://www.3bscientific.kr/2020.09.01
  20. Mondragon, M.C., Acelajado, M.J., & La, D. (2018). Blended Learning Station-Rotation Model: Effects on Grade 10 Students'Performance in and Attitude Toward Mathematics. In Electronic Proceedings of the 23rd Asian Technology Conference in Mathematics.
  21. Nisa, I., & Mubarok, H.(2018). The Effectiveness of Using Station Rotation Model to Improve Students'Reading Skill in Recount Text(A Quasi Experimental Research at the Tenth Grade Students of MA NU Mu'allimat Kudus). Journal Linguistiks Terapan dan Pendidikan Bahasa Inggris, 5(1): 37-46.
  22. Govindaraj, A., & Silverajah, V.G.(2017). Blending Flipped Classroom and Station Rotation Models in Enhancing Students' Learning of Physics. In Proceedings of the 2017 9th International Conference on Education Technology and Computers.
  23. Othman, S.Z., Zaid, N.M., Harun, J., & Abdullah, Z.(2018). Developing Higher Order Thinking Skill with the 120-Minute Instructional Station Rotation (MRSP120) Approach: Students' Perceptions. In 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering(TALE).
  24. Lim, S.(2015). A Blended Learning Case Study: The Application of Station Rotation Model in ELT Listening and Speaking Class at Phayao Pittayakhom School. In International Conference on Language, Literature, Culture and Education.
  25. Tremmel, M.(2018). The Effects of a Station-Rotation Model of Blended Learning on Student Engagement. University of Northern Iowa, Graduate Research Paper, Master of Arts.