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Exploring the Educational Effects of K-Sand Art's Lifelong Learning Specialized Instructor Club

K샌드아트 평생학습 전문강사 동아리에 나타난 교육적 효과 탐색

  • Received : 2020.09.24
  • Accepted : 2020.10.27
  • Published : 2020.10.31

Abstract

The study selected the K Sand Art Lifelong Learning Instructor Circle as an example, focusing on learner interest-inducing factor and educational effects of Sand Art techniques, which are gaining interest in lifelong education. First, the factors that increase the interest-inducing effect of learners are to recognize sand art techniques as sand games, to tell stories and tones, to express them in sandboxes, and to express subjects of interest to learners. Second, in the field of lifelong education, sand art techniques are educationally effective in psychological therapy, improving concentration, improving self-confidence, developing expressiveness and creativity, and developing five senses. Third, sand art techniques are applied to all generations in the field of lifelong education, and sand art techniques can be used in civic participation education, basic literacy education, and culture and arts education among the six classes of lifelong education. Fourth, future tasks will be to support the training of sand art experts, support sand art materials and equipment, and spread sand art programs that visit various targets.

이 연구는 평생교육 분야에서 관심이 높아지고 있는 샌드아트 기법의 학습자 흥미 유발 요인과 교육적 효과를 제시하는데 주안점을 두고 K샌드아트 평생학습 전문강사 동아리를 사례로 선정하였다. 첫째, 학습자의 흥미 유발 효과를 높이는 요인은 샌드아트 기법을 모래 놀이로 인식, 이야기와 음율, 샌드박스에 그리며 표현해보는 활동, 학습자의 관심 주제를 표현하도록 하는데 있다. 둘째, 평생교육 분야에서 샌드아트 기법은 교육적으로 심리치료, 집중력 향상, 자신감 향상, 표현력과 창의력 개발, 오감 발달에 효과가 있다. 셋째, 평생교육 분야에서 샌드아트 기법은 전 세대에게 적용되고 있으며, 평생교육 6진 분류 중 시민참여교육, 기초문해교육, 문화예술교육에 샌드아트 기법을 활용하면 효과를 높일 수 있다. 넷째, 향후 과제로는 샌드아트 전문가 양성 지원, 샌드아트 재료 및 장비 지원, 다양한 대상을 찾아가는 샌드아트 프로그램을 확산해야 할 것이다.

Keywords

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