초록
이 연구의 목적은 지속가능성 교육을 위하여 초등학교 교육과정에 적용할 수 있는 생태감사 프로그램의 개발 방안을 마련하는 것이다. 학교 생태감사는 학생 또는 학교라는 집단이 학교의 환경적 문제점을 스스로 파악하고 해결할 수 있도록 하는 것으로, 이를 통해 오래갈 의사결정과 태도를 함양할 수 있다. 문헌 연구를 통해 초등학교 교육과정에 적용 가능한 생태감사 프로젝트 학습 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램은 6학년을 대상으로 하며, 생태감사의 절차적 과정 및 교육과정을 반영하여 16차시로 구성하였다. 개발된 프로그램의 학교 현장 안착 및 학교 지속가능성 향상을 위해서는 학교 환경을 주기적으로 관찰할 수 있는 학교 환경관리 시스템의 도입과 학교 교사의 역량 강화, 학교 외부의 전문적 인증제도 등이 필요하다. 그리고 이러한 상향식 정책 결정 체제로서, 학생들의 환경교육 활동을 통한 지속 가능한 학교 문화 확산도 기대할 수 있다.
The purpose of this study is to prepare a plan for the development of an ecological audit program that can be applied to the elementary school curriculum for sustainability education. School ecological audits enable students or groups of students to identify and solve the school's environmental problems on their own, thereby fostering sustainable decision-making and attitudes. As a result of the study through literature research, an ecological audit project learning program applicable to the elementary school curriculum was developed. The developed program is aimed at 6th graders and is composed of 16 steps reflecting the procedural and ecological processes of the ecological audit. In order to settle the developed program in the school site and improve the school sustainability of the developed program, it is necessary to introduce a school environment management system that can periodically monitor the school environment, strengthen the capacity of school teachers, and provide a professional certification system outside the school. In addition, with this bottom-up policy-making system, students can expect to spread a sustainable school culture through environmental education activities.