Abstract
Recently, the integrated management of the quantity and quality of water was been derived by the Ministry of Environment in Korea. This reconstruction in the national government organization can be recognized as the major politic measure. For this IWRM (Integrated Water Resources Management), it is necessary to be able to fairly distribute, operate and manage water resources in a situation where related techniques are needed to fully support, such as measuring exactly the demand and supply of water resources. The reason why IWRM is difficult, despite the development of related technologies, is because the management entities are highly diverse and their interests are much complicated. Thus, this study is tried to suggest specific improvement for current policies by benchmarking the KPX (Korea Power Exchange). In the field of water management as similar to the electric industry, there is an essential need for a working-level organization that can manage, control, monitor, and regulate water resources with practical and plenipotentiary control like the non-profit organization, KPX. Such time has come for decisive policy changes through benchmarking the structure, system, productivity, and challenges of the electricity industry in the water policy.
최근 물 관련 정책기조는 수량과 수질을 통합 관리하는 것으로 관련법 제·개정 및 구조개편 등을 시행하였고. 이 같은 구조개편이 주 정책수단이다. 통합물관리를 위해서는 수자원의 수요·공급량 계측 등의 기술적인 부분이 뒷받침된 상황에서 수자원을 공정하게 배분하고 운영·관리할 수 있어야 한다. 관련 기술의 발전에도 통합물관리가 어려운 이유는 관리주체가 다양하고 이해관계가 복잡하기 때문이다. 본 연구에서는 현 정책의 개선사항을 전력거래소 벤치마킹을 통하여 제시하였다. 비영리기구인 전력산업의 전력거래소처럼 물 관리 분야에서도 현 구조개편에 더해 물을 운영·관리·감시·조정할 수 있는 실무적이고 전권적인 기구가 필요하다. 물 정책도 전력산업의 구조 및 체계, 성과, 문제점을 통하여 과감한 정책전환을 고려해야 할 시점이다.