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확률론적 및 결정론적 방법을 이용한 노후도로시설물 내진성능관리

Seismic Performance Management of Aged Road Facilities Using Deterministic Method vs. Probabilistic Method

  • 김동주 (한국시설안전공단 시설성능연구원) ;
  • 최지혜 (한국시설안전공단 시설성능연구원) ;
  • 이도형 (배제대학교 토목공학과)
  • 투고 : 2020.07.30
  • 심사 : 2020.08.15
  • 발행 : 2020.10.01

초록

사용연수가 30년 이상 된 노후 시설물은 향후 10년 사이 3배 이상 급증될 것으로 조사되고 있다. 또한, 2017년 행정안전부 "내진설계기준 공통적용"개정으로 도로시설물의 내진성능 확보유무가 검토되어야 하며, 이는 기존 설계기준을 통해 내진보강 되었거나, 내진설계가 된 시설물을 포함한 모든 기존 도로시설물을 대상으로 내진성능 확보유무가 재평가 되어야 함을 의미한다. 이렇듯 대량의 시설물에 대한 내진성능관리를 위해서는 빠른 시간 내에 경제적이고 신뢰성 있는 결과를 제공할 수 있는 의사결정 지원기술이 필요하다. 하지만, 우리나라에서 사용되고 있는 지수평가방법은 결정론적인 방법으로서, 개별시설물의 내진성능을 정성적인 지수 값으로 산정하고 지수 값의 크기에 따라 내진보강 우선순위만을 결정하고 있어 합리적인 내진성능관리를 위한 다양한 의사결정을 지원하기 어려운 실정이다. 이러한 단점을 극복하고 내진성능관리 의사결정에 필요한 시설물의 직접손실비용, 사회·경제적 간접손실비용, 재원투입효과 등의 정보를 제공할 수 있는 지진위험도평가 방법으로 전환이 필요하다.

Road facilities with a service life of more than 30 years are expected to triple in the next ten years. The seismic performance of road facilities should be reviewed with consideration of the "Common Application of Seismic Design Standards" issued by Korea's Ministry of Public Administration and Security in 2017. These standards should be applied to all existing road facilities, including retrofitted or seismic-designed facilities, for evaluating seismic performance. In order to manage seismic performance for a large number of facilities, decision-support technology that can provide economic and reliable results is needed. However, the indices method currently used in Korea is a deterministic method, and the seismic performance of individual facilities is evaluated based on qualitative indices so that only retrofitting among road facilities is prioritized. In turn, with the indices method, it is difficult to support decisions other than the decision to prioritize retrofitting. Therefore, it is necessary to use the seismic risk assessment method to overcome such shortcomings and provide useful information such as direct loss, indirect socio-economic loss, and benefit of the investment.

키워드

참고문헌

  1. Jaiswal, K., Bausch, D., Rozelle, J., Holub, J. and McGowan, S. (2017). Hazus(R) estimated annualized earthquake losses for the United States, No. FEMA P-366, Federal Emergency Management Agency.
  2. Kilanitis, I. and Sextos, A. (2019). "Integrated seismic risk and resilience assessment of roadway networks in earthquake prone areas." Bulletin of Earthquake Engineering, Vol. 17, No. 1, pp. 181-210. https://doi.org/10.1007/s10518-018-0457-y
  3. Kim, D. J., Choi, J. H. and Kim, B. H. (2019). "Decision making of seismic performance management using seismic risk assessment." Journal of the Earthquake Engineering Society of Korea, Vol. 23, No. 6, pp. 329-339 (in Korean). https://doi.org/10.5000/EESK.2019.23.6.329
  4. Korea Infrastructure Safety Corporation (KISTEC) (2019). Guidelines for evaluating seismic performance of existing road facility (Bridges), Ministry of Land, Infrastructure and Transport (in Korean).
  5. Korea Infrastructure Safety Corporation (KISTEC) (2020). Guidelines for evaluating seismic performance of existing road facility (Tunnel), Ministry of Land, Infrastructure and Transport (in Korean).
  6. Ministry of the Interior and Safety (MOIS) (2017). Common application of seismic design code (in Korean).