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Influence Factors of Use Intention of Medical Resort for Medical Tourism Industry

의료관광산업을 위한 메디컬리조트 이용의도 영향요인

  • Park, You-Young (Department of Business Administration, Graduate School of Hanyang University) ;
  • Boo, Je-Man (Department of Business Administration, Graduate School of Hanyang University)
  • 박유영 (한양대학교 대학원 경영학) ;
  • 부제만 (한양대학교 경영학과)
  • Received : 2020.05.23
  • Accepted : 2020.06.26
  • Published : 2020.06.30

Abstract

In this study, the value of the medical resort was divided into hedonic value, hospitality value, safety and personal information protection value, and profitability value by exploring and typifying the successful cases and related services of the medical resort in order to provide the direction of development and policy implications of the medical resort for the medical tourism industry. For those who have used the medical resort, I wanted to verify the impact of the value of medical resort on perception of medical resort and its intention to use it. As a result of this study, it was found that hedonic value and hospitality value of medical resort have a strong influence on usefulness perception and well-being perception of medical resort, that safety and personal information protection value of medical resort was only affected by usefulness perception, and profit value of medical resort was only affected by well-being perception. In addition, the usefulness perception and well-being perception of medical resorts were shown to have an impact on the intention of using medical resorts, especially in the case of well-being perception of medical resorts. The above findings are meaningful in that they expanded the medical resort-related research area for the medical tourism industry and provided useful implications for the development of medical resorts that meet the convenience and needs of medical tourists.

본 연구에서는 의료관광산업을 위한 메디컬리조트의 발전방향과 정책적 시사점을 제공하고자 메디컬 리조트의 성공적 사례와 관련 서비스를 탐색하고 이를 유형화하여 메디컬리조트의 가치를 헤도닉 가치, 호스피탈리티 가치, 안전 및 개인정보보호 가치, 이익성 가치로 구분하였다. 메디컬리조트 이용경험자를 대상으로 이러한 메디컬리조트의 가치가 메디컬리조트에 대한 지각과 메디컬리조트 이용의도에 미치는 영향을 검증해보고자 하였다. 연구결과 메디컬리조트의 헤도닉 가치와 호스피탈리티 가치가 메디컬리조트에 대한 유용성 지각과 웰빙 지각에 강한 영향관계가 있는 것으로 파악되었으며, 메디컬리조트의 안전 및 개인정보보호 가치는 유용성 지각에만, 그리고 메디컬리조트의 이익성 가치는 웰빙 지각에만 영향관계가 있는 것으로 파악되었다. 또한 메디컬리조트에 대한 유용성 지각과 웰빙지각은 메디컬리조트 이용의도에 영향관계가 있는 것으로 나타났으며 특히, 메디컬리조트에 대한 웰빙지각의 경우 메디컬리조트 이용의도에 강한 영향관계를 보였다. 이상의 연구결과는 의료관광산업을 위한 메디컬리조트 관련 연구영역을 확장했다는 점과 함께 의료관광객의 편의와 요구에 부합하는 메디컬리조트 발전을 위한 유용한 시사점을 제공하였다는 점에 그 의의가 있다.

Keywords

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