Abstract
The stage manager role of "Our Town"(1938), a representative work of Thornton Wilder(1897-1975), is a unique theatrical device that presents a wide range of interesting and diverse perspectives in the actor's acting approach, the director's stage-shape methodology, and the audience's theater experience. Why did Wilder call stage manager role a stage manager, not just a simple narrator? Because "Our Town" intentionally lacks the basic elements that dramas must have, it needed a more self-reliant and omnipotent role in creating the margins of dramatic writing, including boldly omitted time and space, with infinite imagination. For this reason, stage manager role plays a much more complex and multi-functional role than a narrator. In response, this paper accurately articulates the concept of theatrical style and theatrical convention on the premise of the stage manager role in "Our Town," followed by making theatrical convention, the director of scene progress and scene change, the messenger of the writer's thoughts, and dramatic rhythm control.
손톤 와일더(Thornton Wilder, 1897~1975)의 대표작인 『우리읍내(Our Town)』(1938)의 무대감독(stage manager) 역(役)은 배우의 연기적인 접근 방식, 연출가의 무대형상화 방법론, 관객의 연극을 체험하는 관극형태 등에서 무척이나 흥미롭고 다양한 관점을 제시하는 독특한 극적 장치이다. 와일더가 『우리읍내』에서 무대감독 역(役)을 단순 해설자(narrator)의 틀로 한정하지 않고 무대감독(stage manager)이라 명명한 이유는 무엇인가? 그것은 『우리읍내』에는 드라마가 필수적으로 갖추어야 할 기본 요소가 의도적으로 결여되어 있기 때문에 과감히 생략된 시공간을 포함한 극작술의 여백을 무한한 상상력을 통해 관객과 함께 만들어가는 좀 더 주체적이고 전지전능한 역할이 필요했던 것이다. 그런 이유로 무대감독 역(役)은 해설자(narrator) 이상의 훨씬 더 복잡하고 다 기능적인 역할을 수행한다. 이에 본 논문은 『우리읍내』의 무대감독(stage manager) 배역에 나타난 극적 기능을 알아보기 위해 그 전제로서 극장주의 연극 스타일(style)과 연극적 약속(theatrical convention)의 개념을 정확히 규명한 이후 연극적 약속(theatrical convention) 맺기, 장면 진행과 장면 전환의 책임자, 작가 사상의 전달자(messenger), 극적 리듬과 템포의 조절 순으로 범주화시켜 고찰해 봄으로써 극장주의적인 연극적 약속을 통해 진정한 연극적 재미와 감동을 창출하려는 무대형상화 종사자들에게 도움을 주고자 한다.