DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Dramatic Function of Stage Manager in 『Our Town』

『우리읍내(Our Town)』의 무대감독(stage manager) 배역에 나타난 극적 기능

  • Lee, Sin-Young (Department of Theater&Film&Paideia, SungKyul University)
  • 이신영 (성결대학교 연극영화학부&파이데이아학부)
  • Received : 2020.05.23
  • Accepted : 2020.06.26
  • Published : 2020.06.30

Abstract

The stage manager role of "Our Town"(1938), a representative work of Thornton Wilder(1897-1975), is a unique theatrical device that presents a wide range of interesting and diverse perspectives in the actor's acting approach, the director's stage-shape methodology, and the audience's theater experience. Why did Wilder call stage manager role a stage manager, not just a simple narrator? Because "Our Town" intentionally lacks the basic elements that dramas must have, it needed a more self-reliant and omnipotent role in creating the margins of dramatic writing, including boldly omitted time and space, with infinite imagination. For this reason, stage manager role plays a much more complex and multi-functional role than a narrator. In response, this paper accurately articulates the concept of theatrical style and theatrical convention on the premise of the stage manager role in "Our Town," followed by making theatrical convention, the director of scene progress and scene change, the messenger of the writer's thoughts, and dramatic rhythm control.

손톤 와일더(Thornton Wilder, 1897~1975)의 대표작인 『우리읍내(Our Town)』(1938)의 무대감독(stage manager) 역(役)은 배우의 연기적인 접근 방식, 연출가의 무대형상화 방법론, 관객의 연극을 체험하는 관극형태 등에서 무척이나 흥미롭고 다양한 관점을 제시하는 독특한 극적 장치이다. 와일더가 『우리읍내』에서 무대감독 역(役)을 단순 해설자(narrator)의 틀로 한정하지 않고 무대감독(stage manager)이라 명명한 이유는 무엇인가? 그것은 『우리읍내』에는 드라마가 필수적으로 갖추어야 할 기본 요소가 의도적으로 결여되어 있기 때문에 과감히 생략된 시공간을 포함한 극작술의 여백을 무한한 상상력을 통해 관객과 함께 만들어가는 좀 더 주체적이고 전지전능한 역할이 필요했던 것이다. 그런 이유로 무대감독 역(役)은 해설자(narrator) 이상의 훨씬 더 복잡하고 다 기능적인 역할을 수행한다. 이에 본 논문은 『우리읍내』의 무대감독(stage manager) 배역에 나타난 극적 기능을 알아보기 위해 그 전제로서 극장주의 연극 스타일(style)과 연극적 약속(theatrical convention)의 개념을 정확히 규명한 이후 연극적 약속(theatrical convention) 맺기, 장면 진행과 장면 전환의 책임자, 작가 사상의 전달자(messenger), 극적 리듬과 템포의 조절 순으로 범주화시켜 고찰해 봄으로써 극장주의적인 연극적 약속을 통해 진정한 연극적 재미와 감동을 창출하려는 무대형상화 종사자들에게 도움을 주고자 한다.

Keywords

References

  1. 이신영. (2004). 우리 읍내(Our Town)」의 연출적 접근방법 연구-일상성의 강화를 중심으로. 동국대학교 대학원 석사학위논문, 17.
  2. Thornton Wilder. (1979). American Characteristics And Other Essays: Preface To Three Plays. iUniverse.com, Inc. 104-105.
  3. 이신영. (2004). 우리 읍내(Our Town)」의 연출적 접근방법 연구-일상성의 강화를 중심으로. 동국대학교 대학원 석사학위논문: 17.
  4. 김계숙. (2001). 「우리 읍내」에 나타난 연극주의 기법. 상명대학교 인문과학연구, 10.
  5. 김계숙. (2003). 「우리 읍내」에 나타난 경극의 기법. 상명대학교 교수논문집(2003학년도 2차).
  6. 이신영. (2016). 몸성(corporeality)의 강화를 통한 일인다역에 관한 연구: 「두 병사 이야기」와 「우리읍내」를 중심으로. 드라마연구, 제49호(통합 제27권).
  7. 송한윤. (1996). Thornton Wilder의 「우리읍내」에 나타난 극장주의 연기양식에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 장지연. (2002). 경극과 비교한 「우리읍내」의 무대 기법 연구. 상명대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  9. 이신영. (2004). 우리 읍내(Our Town)」의 연출적 접근방법 연구-일상성의 강화를 중심으로. 동국대학교 대학원 석사학위논문
  10. 정대용. (2009). 연극에서 의미생산으로서의 소통과 관객의 역할: 극단 목화 「로미오와 줄리엣」, 손톤 와일더 「우리읍내」를 중심으로. 순천향대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 윤혜연. (2012). 「우리읍내」에 나타난 쏜튼 와일더의 연극기법 연구. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 이신영(2004). 우리읍내(Our Town)의 연출적 접근방법 연구, 동국대학교 대학원 석사학위 논문
  13. John E. Dietrich & Ralph W. Duckwall. (1983). Play Direction, Prentice-Hall, Inc. 280.
  14. John E. Dietrich & Ralph W. Duckwall. (1983). Play Direction, Prentice-Hall, Inc. 280.
  15. 안민수. (2001). 연극연출, 집문당, 162.
  16. John Gassner. (1966). Directions In Modern Theatre and Drama, Holt, Rinehart and Winston, Inc. 141-142 참조.
  17. Curtis Canfield. (1964). The Craft of Play directing. Holt, Rinehart and Winston, Inc. 33-35.
  18. M.C. Kuner. (2003). Bloom's Major Dramatists: Thornton Wilder. Chelsea House Publishers, 51.
  19. Milly S. Barranger. (1991). Theatre: A Way of Seeing. Wadsworth, Inc. 343.
  20. M.C. Kuner. (2000). Wilder's Dramatic Principles, Readings on Our Town, Greenhaven Press, Inc. 57-58 참조.
  21. M.C. Kuner. (2000). Wilder's Dramatic Principles, Readings on Our Town, Greenhaven Press, Inc. 55 참조.
  22. Thornton Wilder. (1979). A Preface For Our Town, American Characteristics And Other Essays, iUniverse.com, Inc. 101 참조.
  23. Haberman Donald. (2000). Readings on Our Town: Our Town as Allegory, Greenhaven Press, Inc. 60.
  24. M.C. Kuner. (2003). Bloom's Major Dramatists: Thornton Wilder. Chelsea House Publishers. 50.
  25. Thomas Siebold. (2000). Plot And Character: Readings on Our Town. Greenhaven Press, Inc. 43-44.
  26. 이신영. (2004). 우리 읍내(Our Town)」의 연출적 접근방법 연구-일상성의 강화를 중심으로. 동국대학교 대학원 석사학위논문, pp. 17-18 참조.
  27. Thornton Wilder. (1979). A Preface For Our Town, American Characteristics And Other Essays, iUniverse.com, Inc. 102.
  28. John E. Dietrich & Ralph W. Duckwall. (1983). Play Direction, Prentice-Hall, Inc. 310.
  29. John E. Dietrich & Ralph W. Duckwall. (1983). Play Direction, Prentice-Hall, Inc. 181.
  30. Thomas Siebold. (2000). Plot And Character: Readings on Our Town. Greenhaven Press, Inc. 43.
  31. M.C. Kuner. (2000). Wilder's Dramatic Principles, Readings on Our Town, Greenhaven Press, Inc. 55 참조.
  32. Thornton Wilder. (1979). A Preface For Our Town, American Characteristics And Other Essays, iUniverse.com, Inc. 104.
  33. Harold Bloom. (2003). List Of Characters In Our Town, Thornton Wilder. Chelsea House Publishers. 36.
  34. Thornton Wilder. (1979). A Preface For Our Town, American Characteristics And Other Essays, iUniverse.com, Inc. 101.
  35. Thomas Siebold. (2000). Plot And Character: Readings on Our Town. Greenhaven Press, Inc. 108.
  36. Thornton Wilder. (1979). A Preface For Our Town, American Characteristics And Other Essays, iUniverse.com, Inc. 100.
  37. M.C. Kuner. (2000). Wilder's Dramatic Principles, Readings on Our Town, Greenhaven Press, Inc. 55 참조.