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How are Good Dogs Made? : Focusing on the Cultural Intermediary Work of Dog Trainers in EBS1 and KBS2

좋은 반려견은 어떻게 만들어지는가? : EBS1 <세상에 나쁜 개는 없다>와 KBS2 <개는 훌륭하다>의 반려견 훈련사의 문화매개 작업을 중심으로

  • Choo, Hye-Won (HK Semiosis Research Center, Hankuk University of Foreign Studies)
  • Received : 2020.05.22
  • Accepted : 2020.06.26
  • Published : 2020.06.30

Abstract

This research looked into the two programs There are No Bad Dogs in the World(EBS1) and The Dogs are Respectable(KBS2) that can be considered as one of the factors that changed the culture of dog rearing in the country. Focus was also directed toward the cultural intermediary work of trainer Hyung-Wook Kang and veterinarian Chae-Hyun Seol, and the linguistic texts and visual images that describe the programs were analyzed. The findings showed that the two experts reproduce dog-related beliefs and values using devices such as "serious" storytelling, dog bodies, and guardian re-education. They perform cultural intermediary work in that they create the value of the companion dog culture in these programs and provide corresponding products and services to consumers through direct face-to-face interactions. This study contributes academically in the following respects. First, the issue of companion dogs in Korea was approached from a cultural point of view rather than bounding analysis to the industrial and economic level called the "petconomy" (pet + economy). Second, the concept of cultural intermediaries and related theories were examined, along with how the two experts engender the value of dog training in the broadcasting program. The results are expected to help illustrate the diversity of Korean dog culture.

본 논문은 한국의 반려견 문화에 변화를 가져다준 요인 중 하나로 볼 수 있는 EBS1의 <세상에 나쁜 개는 없다>와 KBS2의 <개는 훌륭하다> 프로그램들에 주목하고, 방송에 재현되는 반려견 훈련사 강형욱과 설채현의 문화매개(cultural intermediary) 작업을 고찰했다. 방송 프로그램에서 반려견 훈련사는 반려견 교육에 대한 신념과 가치를 생산하기 위해 어떠한 문화매개의 장치들(devices)을 사용하고 있는지 van Dijk(1993)의 언어적 텍스트 및 시각적 이미지 분석을 통해 함께 살펴보았다. 분석 결과, "심각한" 스토리텔링, 반려견의 몸, 그리고 보호자 재교육과 같은 세가지 장치들(devices)을 확인할 수 있었다. 반려견 훈련사는 이 프로그램에서 반려견 교육의 신념과 가치를 창출할 뿐만 아니라 직접적인 대면 상호작용 서비스를 통해 소비자에게 반려견 관련 제품과 서비스를 제공해 반려견의 문화적 생산과 소비를 매개하는 작업을 수행하고 있었다. 본 논문은 다음과 같은 측면에서 학문적으로 기여했다고 본다. 첫째, 한국의 반려견 이슈를 펫코노미라는 산업 및 경제적 차원에 머물지 않고 문화적 관점에서 접근했다는 점이다. 둘째, 반려견 훈련사를 문화매개자라는 개념 및 이론적으로 고찰했고, 해당 방송 프로그램에서의 이들이 반려견 교육의 가치를 어떻게 생산하고 있는지 분석했다. 이러한 연구 결과는 한국의 반려견 문화의 다양성을 보여주는 데 도움을 주리라 여겨진다.

Keywords

Acknowledgement

세 분의 심사위원께 감사드립니다.

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