Acknowledgement
This paper was supported by the research grant of the Honam University in 2019
References
- Johnson, M., Jeffereies, D., & Nicholls, D. (2012). Exploring the structure and organization of information within nursing clinical handovers. International Journal of Nursing Practice, 18(5): 462-470. DOI : 10.1111/j.1440-172X.2012. 02059.x
- 이환모, 천자혜. (2012). Joint Commission International 인증의 의미. 대한의사협회지, 55(1): 17-22. DOI : 10.5124/jkma.2012.55.1.17
- Weingart, C., et al. (2013). Making good better: implementing a standardized handoff in pediatric transport. Air Medical Journal, 32(1): 40-46. DOI : 10.1016/j.amj.2012.06.005.
- Agarwal. H. (2012). Standardized postoperative handover process improves outcomes on the intensive care unit: A model for operational sustainability and improved team performance. Critical Care Medicine, 40(7): 2109. https://doi.org/10.1097/CCM.0b013e3182514bab
- Welsh, C.A., Flanagan, M.E., & Ebright, P. (2010). Barriers and facilitators to nursing handoffs: Recommendations for redesign, Nursing Outlook, 58(3): 148-154. DOI : 10.1016/j.outlook.2009.10.005
- Benson, E., Rippin-Sisler, C., Jabusch, K., & Keast, S. (2007). Improving nursing shift-to-shift report. Journal of Nursing Care Quality, 22(1): 80-84. https://doi.org/10.1097/00001786-200701000-00015
- 정연옥, 석소현, 박용익, 박성철, 진정근, 백승주, 이혜용, 이지언, 박순영, 이정우. (2014). 간호사간 인계 의사소통 경험에 관한 내용분석. 의료커뮤니케이션, 9(1): 61-71.
- 김선호, 김은만, 최윤경, 이향열, 박미미, 조의영, 김을순. (2013). 국내 병원에서 이루어지고 있는 인수인계 현황에 대한 조사연구. 임상간호연구, 19(2): 181-194. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2013.19.2.181
- Rubin, R.B., Graham, E.E., & Mignerey, J.T. (1990). A longitudinal study of college students' communication competency. Communication Education, 39(1): 1-14. https://doi.org/10.1080/03634529009378783
- Hsu. L.L., Huang, Y.H., & Hsieh, S.I. (2014). The effects of scenario based communication training on nurses' communication competence and self-efficacy and myocardial infarction knowledge. Patient Education And Counseling, 95(3): 356-364. DOI : 10.1016/j.pec.2014.03.101
- Collins G. (2014). Using simulation to develop handover skill. Nursing Times, 110(8): 12-14.
- 김유정, 정인주. (2018). 간호대학생의 임상실습 스트레스, 자아존종감과 의사소통능력이 임상수행능력에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(3): 297-308. DOI : 10.21184/jkela.2018.4.12.3.297.
- Barret, C., & Myrick, F. (1998). Job satisfaction in preceptorship and its effect on the clinical performance of the preceptee. Journal of Advanced Nursing, 27(2): 364-371. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00511.x
- 양선희, 심인옥. (2016). 간호대학생의 문제해결 능력, 비판적 사고 성향, 창의성, 자기효능감과 간호과정 수행능력과의 관계. 한국콘텐츠학회논문지, 16(5): 612-622. DOI : 10.5392/JKCA.2016.16.05.612
- 김혜경. (2018). 간호사의 의사소통능력과 조직 의사소통 만족감이 인수인계 자기효능감에 미치는 영향. 한림대학교 간호대학원 석사학위논문.
- 신수진, 황은희. (2018). 간호대학생의 인수인계 자기효능감에 영향을 미치는 요인. 학습자중심 교과교육연구, 18(7): 1-13. DOI : 10.22251/jlcci.2018.18.7.1
- 도지영, 신수진. (2019). 간호대학생 대상의 SBAR를 활용한 인수인계 교육 프로그램이 자기효능감, 의사소통능력과 임상수행능력에 미치는 효과. 기본간호학회지, 26(2): 117-126. DOI : 10.7739/jkafn.2019.26.2.117
- Bandura, E. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychology, 37(2): 122-147. DOI : 10.1037/0003-066X.37.2.122
- 김윤화, 최윤숙, 전혜영, 김명자. (2016). SBAR 프로그램이 암병동 간호사의 의사소통 명확성, 임상수행능력과 자기효능감에 미치는 효과. 재활간호학회지, 19(1): 20-29. DOI : 10.7587/kjrehn.2016.20
- 김선호, 김은만, 최윤경, 이향열, 박미미, 조의영, 김을순. (2013). 국내 병원에서 이루어지고 있는 인수인계 현황에 대한 조사연구. 임상간호연구, 19(2): 181-194. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2013.19.2.181
- 김은만, 유미, 이향열, 고지운, 조의영, 김을순. (2014). 국내병원 간호사의 인수인계 실무표준, 표준지침 및 표준화된 항목개발에 대한 연구. 임상간호연구, 20(1): 1-14. https://doi.org/10.22650/JKCNR.2014.20.1.1
- 김기영. (2018). 종합병원 병동간호사의 인수인계에 대한 평가와 인수인계 오류경험이 간호업무성과에 미치는 영향. 이화여자대학교 임상보건융합대학원 석사학위논문.
- 신나연. (2018). SBAR를 활용한 의사소통 인수인계 시뮬레이션 기반 교육의 효과: 신규 간호사들을 대상으로. 한국간호시뮬레이션학회지, 6(2): 57-68. DOI : 10.17333/JKSSN.2018.6.2.57
- 박선남, 김윤수, 임영순. (2015). 간호대학생을 위한 아동간호 인수인계 교육요구도 조사. 한국아동간호학회지, 21(3): 204-215. DOI : 10.4094/chnr.2015.21.3.204.
- Rubin, R.B., Martin, M.M., Bruning, S.S., & Power, D.E. (1993). Test of self-efficacy model of interpersonal communication competence. Communication Quarterly, 41, 210-220. https://doi.org/10.1080/01463379309369880
- 허경호. (2003). 포괄적 대인의사소통능력 척도 개발 및 타당성 검증. 한국언론학회지, 47(6): 380-408.
- 이원희, 김조자, 유지수, 허혜경, 김경숙, 임성민. (1999). 간호대학생의 임상수행능력 측정도구 개발연구. 연세대학교간호학논문집, 13. 17-29.
- 양진주, 박미영. (2004). 간호학생의 임상수행능력과 자기주도적 학습의 관계. 한국간호교육학회지, 10(2): 271-277.
- Lee, J., Mast, M., Humbert, J., Bagnardi, M., & Richards, S. (2016). Teaching handoff communication to nursing students: a teaching intervention and lessons learned. Nurse Educator, 41(4): 189-193. https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000000249
- 황은희, 도지영, 신수진. (2017). 한국판 Perceived self-efficacy of handoff reporting (PSH-K) 도구의 타당화. Health & Nursing, 29(2): 25-33.
- Riesenberg, L.A., Leisch, J., & Cunningham, J.M. (2010). Nursing handoffs: a systematic review of the literature. American Journal of Nursing, 110(4): 24-34. https://doi.org/10.1097/01.NAJ.0000370154.79857.09
- 심정신(2019). 간호대학생의 학습몰입, 학습자신감, 의사소통능력과 임상수행능력에 대한 플립러닝 기반 시뮬레이션 교육효과에 대한 연구. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 13(8): 541-549. DOI : 10.21184/jkela.2019.12.13.8.541.
- 김정희. (2016). 신규간호사를 위한 시뮬레이션 기반 인수인계 교육프로그램 적용 효과. 을지대학교대학원 박사학위논문.
- 김정희, 김현영. (2017). 신규간호사를 위한 시뮬레이션 기반 인수인계 교육요구 분석 및 시나리오 개발. 학습자중심교과교육연구, 17(17): 429-448. DOI : 10.22251/jlcci.2017.17.17.429.