DOI QR코드

DOI QR Code

Educational Factors Affecting the Dropout Intention of College Students

대학생의 중도탈락의도에 영향을 미치는 교육 요인

  • Lim, Joon-Mook (Department of Creative Convergence Engineering, Hanbat National University)
  • 임준묵 (한밭대학교 창의융합학과)
  • Received : 2020.03.20
  • Accepted : 2020.04.27
  • Published : 2020.04.30

Abstract

Recently, due to a decrease in the school age population, it is expected that there will be great difficulties in recruiting students. The dropout rate for the last three years of four-year universities nationwide announced in www.academyinfo.go.kr has been continuously increasing at 4.1% (2016), 4.3% (2017), and 4.6% (2018). It has emerged as the biggest issue facing the university. In this study, through a large-scale empirical study at H University, an analysis of the dropout intention of college students and educational factors affecting their intentions were derived. First, as a result of analyzing the intention to drop out, the dropout intention of students in the engineering department was higher than in the humanities, and it was higher in the upper grades. Students from specialized high schools were higher than general high schools, and the students who raised the tuition fees were higher than those who were not. As a result of factor analysis on dropout intention, it was analyzed that class difficulty, major satisfaction, parent satisfaction, internationalization satisfaction, and college education performance satisfaction had a significant effect on dropout intention.

최근 대학입학 학령인구의 감소에 따라 입학생 모집에 큰 어려움이 예상되고 있다. 대학알리미에 공시된 전국 4년제 대학의 최근 3년간(2016-2018)의 중도 탈락률은 4.1%(217개 대학 기준), 4.3%(214개 대학 기준), 4.6%(212개 대학 기준)으로 매년 지속적으로 증가하고 있어, 대학의 당면한 가장 큰 현안으로 대두되고 있다. 본 연구에서는 H대학에서의 대규모 실증 연구를 통해 대학생의 중도탈락의도에 대한 분석과 그 의도에 영향을 미치는 교육 요인을 도출하였다. 먼저 중도탈락의도에 대한 분석결과, 공과계열 학생의 중도탈락의도가 인문계열에 비해서 높고, 고학년 일수록 높게 나타났다. 특성화고 출신이 일반고에 비해서 높았으며, 본인이 등록금을 마련하는 학생들이 그렇지 않은 경우에 비해서 높게 나타났다. 중도탈락 의도에 대한 요인분석결과 수업곤란도, 전공 만족, 학부모 만족, 국제화 만족, 대학교육성과 만족 순으로 중도탈락의도에 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다.

Keywords

Acknowledgement

본 논문은 한밭대학교의 2018학년도 교내학술연구비를 지원받음.

References

  1. 이상우, 박기범. (2019). 대학생의 특성과 학업 중도 탈락의 상관성 분석. 학습자중심교과교육연구, 19(11), 1185-1210.
  2. 허영주. (2019). 개인요인과 대학교육요인이 대학생의 중도탈락 의도에 미치는 영향. 예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지, 9(1), 503-512.
  3. 심현(2017). 국립대학 학생의 중도탈락 요인에 관한 근거이론 기반 분석. 교육문화연구, 23(2), 105-128.
  4. 이은화, 강승희. (2019). 대학생 중도탈락 연구동향과 과제: 학술지 연구를 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 19(10), 169-199.
  5. 강명희, 이은경, 이응택. (2019). 대학생의 중도탈락의도의 변화 추이와 영향 요인. 청소년문화포럼, 58, 5-30.
  6. 정주영, 이정원. (2017). 사이버대학생의 중도탈락 의도에 영향을 미치는 요인 탐색연구. 한국교육문제연구, 35(4), 149-168.
  7. 최길순. (2010). 전문대학생의 중도탈락 의도에 영향을 미치는 요인 G광역시 D대학을 중심으로. 기업과혁신연구, 3(1), 95-118.
  8. 박은선, 김광현. (2016). 학업중단요인 및 대학생활적응요인이 대학 신입생의 중도탈락의도에 미치는 영향. 청소년학연구, 23(10), 361-384.
  9. 대학알리미, https://www.academyinfo.go.kr/index.do
  10. 임준묵. (2019). 4차산업혁명시대 대학에서 무엇이 학생들을 중도 탈락하게 만드는가? 한국SCM학회추계학술대회 발표논문집.
  11. 서병도, 민정식, 권태윤. (2012) 일반계 고등학생의 학과선택요인이 전공체험활동 만족도에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 6(3), 135-141.
  12. 구혜경, 전달영, 공면규. (2018) 대학홍보 요인이 대학 이미지 형성 및 대학지원의도에 미치는 영향. 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 12(8), 217-229.