DOI QR코드

DOI QR Code

Case Analysis and Prospect of K-POP Performance Art's Overseas Entry by Joint Venture

K-POP 공연 예술의 합작 투자에 의한 해외 진출 사례 분석 및 전망

  • Ko, Kyu-Dae (Performance Art Management, Gradate School of Sangmyung University)
  • 고규대 (상명대학교 문화기술대학원 공연예술경영학과)
  • Received : 2019.11.22
  • Accepted : 2020.04.27
  • Published : 2020.04.30

Abstract

Companies are seeking to maximize profits through exports and imports in the ultra-fast, ultra-high-speed modern society. It is only possible to sustain its survival if it targets the global market, not based on any specific region. The K-POP group is also targeting overseas markets in a manner similar to the various global strategies used when companies make inroads into foreign markets, including exports, contracts and direct investment. The K-POP group is engaged in various forms of activities, ranging from simple forms of performance (export) that are visited and staged by an invitation from a certain foreign country to series performances (license) by an invitation from a local promoter and tour performances using its capabilities. The K-POP group is seeking to go beyond the art of single-stage performances and make a systematic plan and make inroads into foreign countries in the form of direct investment suitable for each foreign country. The K-POP group made inroads into overseas markets in the form of simple performances from the late 1990s to 2005, when 'Korean Wave' was first introduced. Group H.O.T., etc. are typical examples. Since then, it has sought to enter overseas markets in the form of franchises by accepting overseas members by 2018, starting with Super Junior in 2005. Since then, the K-POP group in the form of joint investment attempted as group IZ*ONE in 2018 appeared, and a voice story came out in September 2018 when South Korea's JYP Entertainment and Tencent of China joined forces. Unlike K-POP Group, which has entered foreign markets with a global strategy based on the existing export method (H.O.T.), 'Boystory' is a representative group that is made with joint investment, which is a direct investment method. In February 2020, RBW released 'D1Verse,' a five-member group selected by Vietnam's reality show, as a joint investment-type group. This shows the possibility that domestic and foreign companies will release a group in the form of joint investment in order to pursue both globalization and localization.

기업은 초고속화, 초고도화 된 현대 사회에서 수출과 수입을 통해 이익의 극대화를 꾀하고 있다. 어느 특정 지역에 기반을 두지 않고 글로벌 시장을 공략해야 지속 생존이 가능하다. 기업은 해외 시장을 공략할 때 고려해야 할 변수로 기업 내부 요인과 외부 환경 요인을 꼽을 수 있다. 경영 자원 및 핵심 역량, 국제화 경험 등 내부적 요인과 산업의 특성, 진출 대상 국가의 정치 경제 문화적 환경 등 외부적 요인에 따라 해외 시장의 진출 방법을 찾아야 한다. K-POP 그룹 역시 수출, 계약, 직접 투자 등 기업이 해외에 진출할 당시 사용하는 다양한 글로벌 전략과 유사한 방식으로 해외 시장을 공략하고 있다. K-POP 그룹은 특정 해외 국가의 초청에 의해 각 국가를 방문해 무대에 오르는 단순한 형태의 공연(수출)부터 현지 프로모터의 초청에 의한 시리즈 공연(라이센스), 자사의 역량을 이용한 투어 공연 등 다양한 형태로 활동을 벌이고 있다. K-POP 그룹은 단발성 공연 예술을 넘어서 체계화된 계획을 세우고 각 해외 국가에 맞는 직접 투자 형식으로 해외 진출을 꾀하고 있다. K-POP 그룹은 한류가 태동한 1990년대 말부터 2005년까지 단순한 공연 형태로 해외 시장에 진출했다. 그룹 H.O.T 등이 대표적인 예이다. 이후 2005년 슈퍼주니어를 시작으로 2018년까지 해외 멤버를 받아들여 프랜차이즈 형태로 해외 시장 진출을 노렸다. 이후 2018년 그룹 아이즈원으로 시도된 합작 투자 형태의 K-POP 그룹이 등장했고, 2018년 9월 한국의 JYP엔터테인먼트와 중국 텐센트가 힘을 합친 보이스토리가 나왔다. 보이스토리는 기존 수출 방식(H.O.T 등)으로 글로벌 전략을 세운 데이어 계약 방식(그룹 엑소-M)으로 해외 시장에 진출한 K-POP 그룹과 달리 직접 투자 방식의 하나인 합작투자로 만들어진 대표적 그룹이다. 2020년 2월에는 RBW가 베트남 리얼리티 방송을 통해 선발한 5명으로 구성된 'D1Verse(다이버스)'를 합작 투자 형태의 그룹으로 내놓았다. 앞으로 이처럼 국내와 해외 기업이 국제화와 지역화 동시에 추구하는 전략을 위해 합작 투자 형태의 그룹을 연이어 내놓을 가능성을 보여주고 있다.

Keywords

References

  1. 김평수 윤홍근 장규수, 문화콘텐츠산업론, 커뮤니케이션 북스, 2018.
  2. 오석홍, 조직이론 제9판, 박영사, 2018.
  3. 장세진, 글로벌 경쟁시대의 경영전략 6판, 7판, 박영사, 2010, 2012.
  4. 백원담, 동아시아의 문화선택 한류, 펜타그램, 2005.
  5. 한국콘텐츠 진흥원, 문화콘텐츠닷컴 문화 원형 백과, 한국 콘텐츠진흥원, 2003.
  6. 해외문화홍보원, 한류: K-POP에서 K-culture, 문화체육 관광부, 2012.
  7. 한국국제문화교류진흥원, 한류, 다시 출발점에 서다, 한국 국제문화교류진흥원, 2019.
  8. Y.K. Kim, A Study of on the Strategies of Foreign Direct Investment for Entry into the China Market - A Case Study of N Co., HanYang University, 2011.
  9. H.Y. Lee, A Study on the Development of the Evaluation Model for Selecting a Target Market of Cultural Contents, HanYang University, 2013.
  10. J.H. CHO. The Scheme for Export Revitalization of Products Related to Korean Wave, Kunkook University, 2013.
  11. M.S Kim, Brand strategy of oversea ezpantion Korean for enterprises - Focus on China Market penetration, Korea Foreign Language University, 2006.
  12. M.J. Kim, A Study on the Advance Strategy into China Market by Globalzation - A Case Study of L Co., Hanbat Univesity, 2006.
  13. Kate Seuing-Yeon Lee, Min-Ho Chang, Analysis of Grobal Success Factors of K-pop Music, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, Vol. 13, No. 4, p. 3, 2019.
  14. 장세진, 글로벌시대의 경영전략, 박영사, 2018, pp. 456-457에서 연구자 재정리.
  15. 장세진, 글로벌시대의 경영전략, 박영사, 2018, pp. 461-463에서 연구자 재정리.
  16. 장세진, 글로벌시대의 경영전략, 박영사, 2018, pp. 463-465에서 인용한 내용을 연구자 재정리해 재인용.
  17. 장세진, 글로벌시대의 경영전략, 박영사, 2018, pp. 508-515.
  18. 박창영, '프랜차이즈 아이돌'까지...SM의 새로운 도전, 매일경제, 2018. https://www.mk.co.kr/news/culture/view/2018/08/549932/
  19. 송화선, 드림캐쳐, ASTRO, KARD...세계를 사로잡은 3색 매력, 신동아, 2018. https://shindonga.donga.com/3/all/13/1402361/1
  20. 고규대, [레전드 방탄] SNS 연결, 팬 연대, 세계로 쑥~ 확장, 이데일리, 2017. https://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LSD&mid=sec&sid1=103&oid=018&aid=0003986896
  21. 송영인, [리뷰] '데뷔도 안했는데'...그룹 카드의 해외돌풍 이유는, 연합뉴스, 2017. https://www.yna.co.kr/view/AKR20170517168000704
  22. 장세미, CNN "백인들로만 구성된 케이팝 그룹이 케이팝 시장 노크", 조선일보, 2017. https://news.chosun.com/site/data/html_dir/2017/06/13/2017061302662.html
  23. Choon-Ho Cho, In-Hee Cho, Study on Overseas Expansion of Korean Entertainment Business: Focusing on Music Contents Production in Korea and Japan, Journal of the Korea Entertainment Industry Association, Vol. 7. No. 3, pp. 17-18, 2013.
  24. 고규대, 원더걸스 사태로 본 아이돌 가수 미국 진출의 실상, 신동아, 2010. https://shindonga.donga.com/3/all/13/109230/3
  25. 유재혁, 中서 발굴한 13세 그룹 '보이스토리' 대박...JYP 현지화 전략 통했다, 한국경제, 2018. https://www.hankyung.com/entertainment/article/2018110255351
  26. 이은정, JYP가 키운 중국인 아이돌 보이스토리...K팝 한류 3.0시대 진입, 연합뉴스, 2018. https://www.yna.co.kr/view/AKR20180911058100005
  27. 이하나, '스트레이 키즈' 박진영, JYP식 인성교육 공개...'룸싸롱.골프' 안하는 이유. 서울경제, 2017. https://www.sedaily.com/NewsVIew/1ONKSR1R87
  28. 황혜진, JYP 보이스토리, 中시상식 '2019년 가장 기대되는 그룹상' 수상, 뉴스엔, 2019. https://entertain.naver.com/read?oid=609&aid=0000050056
  29. 남정호, 한류 시즌2 최전선...한국인 없는 K팝 그룹까지 키운다, 중앙일보, 2017. news.joins.com/article/22171779