References
- WEF (2016). World Economic Forum Annual Meeting 2016 : Mastering the Fourth Industrial Revolution. Davos-Klosters, Switzerland 20-23 January.
- WEF (2018). The Future of Jobs Report 2018. Retrieved from : http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
- Breazeal. C., Payne, B., & Williams. R., (2019). Empowering Children through Algorithmic Justice Education. Journal of Design and Science. Retrieved from https://jods.mitpress.mit.edu/pub/zopifn5w
- Joy, B., & Timnit, G. (2018). Gender Shades: Intersectional Accuracy Disparities in Commercial Gender Classification. Proceedings of the 1st Conference on Fairness, Accountability and Transparency, 81, 77-91.
- 한국정보화진흥원 (2017). 미래신호 탐지 기법으로 본 인공지능 윤리 이슈 - 글로벌 동향과 전망. 한국정보화진흥원
- Skirpan, M., Beard, N., Bhaduri,S., Fiesler, C., & Yeh, T. (2018). Ethics Education in Context : A Case Study of Novel Ethics Activities for the CS Classroom. Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education - SIGCSE '18, 940-945.
- Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, NY, USA: Basic Books, Inc.
- Resnick, M., & Robinson, K. (2017). Lifelong kindergarten : Cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. MIT Press.
- Touretzky, D., Martin, F., Seehorn, D., Breazeal, C., & Posner, T. (2019). Special Session: AI for K-12 Guidelines Initiative. Proceedings of the 50th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 492-49.
- Zhao W., & Chang Hong (2019). "The Zhilong X Plan" allows artificial intelligence to empower the whole process of education. Retrieved from : http://world.people.com.cn/n1/2019/0111/c351610-30516905.html
- Yan W., & Yang Mu. (2019). Chinese artificial intelligen ce experimental textbooks will be pushed to the world. Retrieved from : http://world.people.com.cn/n1/2019/0907/c1002-31342058.html
- 일본 초등학교 학습지도 요령 해설. Retrieved from : https://www.mext.go.jp/a_menu/shotou/new-cs/1387014.htm
- 일본 고등학교 학습지도 요령 해설 (정보편). Retrieved from : https://www.mext.go.jp/content/1407073_11_1_2.pdf
- 한국과학창의재단 (2019). 2019 글로벌 SW교육 컨퍼런스 이슈페이퍼: AI 시대, SW교육을 다시 생각하다. 한국과학창의재단.
- 관계부처 합동 (2019). 인공지능 국가전략. Retrieved from : https://www.msit.go.kr/SYNAP/skin/doc.html?fn=b94d1781d5ef394ac6a63e274d3949be&rs=/SYNAP/sn3hcv/result/202001
- 김갑수.박영기 (2017). 초등학생의 인공지능 교육을 위한 교수 학습 모델 개발 및 적용. 정보교육학회논문지, 21(1), 137-147.
- 이영호 (2019). 블록형 프로그래밍 언어 기반 인공지능 교육이 학습자의 인공지능 기술 태도에 미치는 영향 분석. 정보교육학회논문지, 23(2), 189-196. https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.2.189
- 김진수.박남제 (2019). 초등과정 인공지능 학습 원리 이해를 위한 보드게임 기반 게이미피케이션 교육 실증. 정보교육학회논문지, 23(3), 229-235. https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.3.229
- 김한성 (2019). Web of Science 빅데이터를 활용한 텍스트 마이닝 기반의 정보윤리 이슈 탐색. 컴퓨터교육학회논문지, 22(3). 67-78. https://doi.org/10.32431/kace.2019.22.3.006
- 중앙일보 (2019). 미국서 연이은 테슬라 차량 사망사고 : 자율주행차 안전 논란. Retrieved from : https://news.joins.com/article/23399958
- 중앙일보 (2016). 세뇌 당한 AI 로봇 "히틀러 옳고 유대인 싫어". Retrieved from : https://news.joins.com/article/19788938
- IEEE (2019). Ethically Aligned Design : A Vision for Prioritizing Human Well-being with Autonomous and Intelligent Systems. First Edition. IEEE.
- ACM (2018). ACM Code of Ethics and Professional Conduct. ACM.
- 한국인공지능윤리협회 (2019). 인공지능 윤리 헌장. 한국인공지능윤리협회. Retrieved from : https://kaiea.org/aicharter
- 국민권익위원회 (2019). 기업윤리 브리프스. 국민권익위원회. Retrieved from : http://acrc.go.kr/acrc/briefs/201901/html/img/bro.pdf
- Harvard Universty (2019). Embedded Ethics. Retrieved from : https://embeddedethics.seas.harvard.edu/
- Stanford University (2014). Artificial Intelligence - Philos ophy, Ethics, and Impact. Retrieved from : https://web.stanford.edu/class/cs122/
- 과학기술정보통신부 (2019). 과기정통부, SW중심대학 5개(총 40개) 추가 선정한다. -AI분야 인력양성을 위한 AI 교육 강화-. 과학기술정보통신부 보도자료.
- Payne, B. (2019). An Ethics of Artificial Intelligence Curriculum for Middle School Students. MIT Media Lab.
- 조영남 (2008). 구성주의와 객관주의 수업설계 모형 비교 연구. 중등교육연구, 56(3), 67-92.
- Michelle, C. (2019). Using Teachable Machine in the d.school classroom. Retrieved from : https://medium.com/@michellecarney/using-teachable-machine-in-thed-school-classroom-96be1ba6a4f9
- Northstar (2019). AI today, AI tomorrow: Awareness, acceptance and anticipation of AI : A global consumer perspective. ARM.
- 박양미 (2014). PBL교수법을 활용한 학습자 만족도에 의한 수업효과성 분석. 조형교육, 52. 63-187.
Cited by
- 인공지능 도구 활용 초등 저학년 놀이 중심 한글교육 프로그램 개발 vol.12, pp.2, 2020, https://doi.org/10.14702/jpee.2020.301
- 4P기반의 K-12 대상 인공지능 교육을 위한 교육체계 개발 vol.19, pp.1, 2020, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.1.141
- 자율주행 자동차를 이용한 중등 학생 대상 인공지능 교육 프로그램 개발 및 적용 vol.19, pp.7, 2020, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.7.227