DOI QR코드

DOI QR Code

Development of the unfolding model of procedures for the introductory programming education for non-majors

비전공자 대상 기초 프로그래밍 교육을 위한 절차의 언폴딩 모델 개발

  • 이민정 (중앙대학교 다빈치교양대학) ;
  • 김영민 (중앙대학교 다빈치교양대학)
  • Received : 2020.03.11
  • Accepted : 2020.07.11
  • Published : 2020.07.31

Abstract

The purpose of this study is to provide a guideline for the programming beginners, including SW non-majors, to reduce the difficulty of establishing procedures for solving problems and to refine the work process properly in a computing environment. To accomplish this, we derive the unfolding types of typical procedures that can unfold the working procedures typically implied in daily operation in terms of recognition(input)-judgment(processing)-behavior(output). Through learning to unfold the procedure for each type, it was confirmed that the learner define the scope and rules of the problem himself and extended the procedure implied in any action. The unfolding model of the procedure developed in this study can be used as a tool for constructing a procedure operable in a computing environment to solve problems in the early stages of programming learning for non-majors or beginners.

본 연구는 SW 비전공자를 포함한 프로그래밍 초보자들이 컴퓨팅 환경에서 문제해결을 위한 동작의 절차를 수립할 때 느끼는 어려움을 줄이고 작업의 과정을 적절하게 구체화할 수 있는 가이드라인을 제공하기 위해 진행되었다. 이를 위해 일상 동작 속에 함축된 작업 절차를 인지(입력)-판단(처리)-행동(출력)의 관점에서 펼쳐낼 수 있도록 대표적인 절차의 언폴딩 유형을 도출하였고, 각 유형에 따라 절차를 구체화하는 학습을 통해 학습자가 스스로 문제의 범위와 규칙을 설정하고 동작에 함축된 절차를 확장하는 것을 확인하였다. 본 연구에서 개발한 절차의 언폴딩 모델은 비전공자 혹은 초보자의 프로그래밍 학습 초기 단계에서 컴퓨팅 환경에 적합한 문제해결 절차를 구성하는 도구로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 최숙영 (2018). 제4차 산업혁명 시대의 디지털 역량에 관한 고찰. 컴퓨터교육학회 논문지, 21(5), 25-35.
  2. 강성원 (2017). 소프트웨어 개발 역량을 키우기 위한 중등 교육의 방향. 정보과학회지, 35(4), 34-43.
  3. Wing, J. M. (2016). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  4. The Open University. Introduction to computational thinking. The Open University. [Internet]. Available: https://www.open.edu/openlearn/science-maths-technology/computing-ict/introduction-computational-thinking/content-section-2.5
  5. Janet Davis, Samuel A. Rebelsky. (2007). Food-first computer science: starting the first course right with PB&J. Proceedings of the 38th SIGCSE technical symposium on Computer science education, 39, 372-376.
  6. Josh Darnit. (2017) "Exact Instructions Challenge - THIS is why my kids hate me" [Internet]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=cDA3_5982h8
  7. 조광제 (역) (1986). 마음의 사회. Marvin Minsky의 The Society of Mind. 서울: 메가스터디
  8. A, M. Turing. (1937). On Computable Numbers, with an Application to the Entscheidungsproblem, Proceedings of the London Mathematical Society. S2(42), 230-265. https://doi.org/10.1112/plms/s2-42.1.230
  9. 변희언 (역) (2017). 인지 컴퓨팅. Judith S. Hurwitz, Marcia Kaufman, Adrian Bowles의 Congnitive COmputing. 서울: 한국정보통신주식회사
  10. 이창신 (역) (2018). 생각에 관한 생각. Daniel Kahneman의 Thinking fast and slow. 서울: 김영사
  11. Kanis C., Somkiat W. (2006). Visual Programming using Flowchart, International Symposium on Communications and Information Technologies, 1062-1065.
  12. Crews, T., Ziegler, U. (1998). The flowchart interpreter for introductory programming courses. In Frontiers in Education Conference, FIE '98. 28(1), 307-312.
  13. Giordano, D., Maiorana, F. (2015). Teaching algorithms: Visual language vs flowchart vs textual language. Global Engineering Education Conference (EDUCON), 499-504.
  14. 김영민.이민정 (2019). 비전공자를 위한 교육용 프로그래밍 언어의 비교 연구 -프로그래밍 언어 설계 원칙의 관점으로. 컴퓨터교육학회 논문지, 22(1), 47-61.
  15. 정인기 (2016). Computational Thinking에서의 추상화 개념에 대한 고찰. 정보교육학회논문지, 20(6), 585-596. https://doi.org/10.14352/jkaie.2016.20.6.585
  16. 김동만.이태욱 (2019). 컴퓨팅 사고력에서 추상화의 고찰. 한국컴퓨터정보학회 동계학술대회 논문집, 27(1), 309-312.