DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Test Application of RNTC System in College

전문대학 RNTC(부사관학군단) 제도에 관한 연구

  • 박종현 (건양대학교 일반대학원 군사학과)
  • Received : 2020.06.03
  • Accepted : 2020.06.12
  • Published : 2020.06.30

Abstract

Non-commissioned officers reach 80% of the 6,500 recruitment target, and 88% of the workforce is operated, about 9,500 less than the quota. To solve this problem, RNTC was tested and operated for about four years since 2015. And it was run directly by the Army in 2020. However, the Army has not solved the problem of RNTCs in college. While maintaining RNTC in universities, measures were needed to cope with the decrease in school-age populations, but the army did not address them. The universities tried to achieve two goals: securing students and increasing employment rates, which failed to meet the expectation. This was mainly because students only from particular departments were selected. And this was not what the army aimed to achieve through RNTC. After analyzing the cause of this phenomenon. the problem turned out to be the erroneous perception of RNTC to the general public. In order to eradicate this problem, there needs to be more effective promotion by the Army, and some improvements are also needed in terms of RNTC's selection process. In this paper, we find and describe the problems of the system itself. If this problem is solved, we will be able to not only satisfy the needs of both the Army and the universities, but also produce good non-commissioned officers through the RNTC system.

현재 육군 부사관 획득은 임관목표인 6,500명 대비 80% 수준이며, 인력 운영은 88%로 정원 대비 약 9,500명이 부족한 실태이다. 이를 해결하기 위한 대책으로 2015년부터 RNTC 제도를 도입해 시범적용 하였고, 향후 전국의 전문대학까지 확대할 검토도 이루어지고 있다. RNTC 제도는 2020년부터 편제화되어 정식 운영되고 있지만, 시범적용 기간 중 논쟁이 된 쟁점을 검토 및 보완하지 않았다. 군과 대학의 공통적 목표는 '다양하고 우수한 인력을 획득 및 확보' 하는 것이다. 하지만 특정학과에 편중된 선발이 이루어지고 있으며, 이는 곧 다양한 병과 획득에 제한되었다. 대학에서도 전체 학과 학생을 대상으로 균등한 선발이 되기를 기대하였으나 제한적이었다. 따라서 본 연구에서는 현재 시행중인 RNTC 제도가 완전히 정착될 수 있도록 제도적인 검토의 필요성을 인식하고 이에 대한 발전방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 박영배, "초등교원 양성소 운영의 개선을 위한 조사연구", 전주교육대학교 논문집, p. 68-69, 1972.
  2. 김봉수, "우리나라 초등교원 양성제도의 변천에 관한 연구", 서울교육대학교 논문집, p. 261, 1978.
  3. 유태욱, "한국 초등교원 양성 제도의 변천에 관한 연구", 조선대학교 교육논총, pp. 17-18, 1980.
  4. 임성빈, "육군의 우수한 부사관 인력획득을 위한 RNTC 제도 적용방안 연구", 군사논단 제75호, p. 219, 2013.
  5. 지민우, "중화학공업화 초기 숙련공의 생애사 연구", 연세대학교 대학원 석사학위 논문, pp. 3-4, 2013.
  6. 정재극, "병영실습 훈련이 부사관과(副士官科) 학생들의 임관에 미치는 영향", 한국융합보안학회, p. 75, 2014.
  7. 공현태, "우수부사관 자원 확보를 위한 홍보전략", 건양대학교 사회복지대학원 석사학위 논문, p. 16, 2014.
  8. 국방부 교육정책관실, "부사관학군단 신설 추진방안(제13-3회 정책회의 안건)", 2013.
  9. 중앙일보, "전망 흐린 우수 초등교사 확보(교육대학 지원 겨우 정원미달 면할 정도)", 1972. 03. 02.
  10. 김세환, "병역의무의 특례 제도에 관한 연구", 전남대학교 행정대학원 석사학위 논문, pp. 67-68, 1991.
  11. 헌재 1990. 10. 8. 89헌마89, 敎育公務員法第11條第1項에 대한 憲法訴願
  12. 임소정, "금오공업고등학교 설립과 엘리트 기능 인력의 활용, 1973-1979", 서울대학교 대학원 석사학위 논문, PP. 40-62, 2015
  13. 이공래, 고상원, 조황희, 심상완, "공업계 고등학교 기술교육 진흥방안", 과학기술정책연구원, pp. 81-89, 1999.
  14. 인사사령부, 학군부사관 후보생 병과세부특기 분류기준, 2016. 10. 7
  15. 김병호, "2016 10대 청소년 미디어 이용 조사", 한국 언론진흥재단, p. 22, 2016.