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A Linked Analysis Method between Commercial district Information and Survey Information

상권정보와 설문정보의 연계 분석 방법

  • 이원철 (강원대학교 대학원 컴퓨터과학과) ;
  • 강만수 (서울신용보증재단 소상공인정책연구센터) ;
  • 김진호 (강원대학교 대학원 컴퓨터과학과)
  • Received : 2020.11.30
  • Accepted : 2020.12.08
  • Published : 2020.12.31

Abstract

In Korea, micro-enterprises are in charge of an important part of the common people's economy, but face difficulties such as excessive competition, deteriorating profitability, and concentration of life-oriented industries. In order to solve this problem, the government is providing commercial district analysis services for micro-enterprises. However, the data provided by various organizations is not standardized, and there is a limit to the composition of the service with limited data. In this paper, we propose a method of solving the data consistency problem and linking and analyzing between questionnaire information and commercial district information to expand the data analysis service. The proposed linking methods are three methods: linking the commercial area information and questionnaire information in the same area based on the type of business and area, linking the survey information centered on individual micro-enterprise, and linking a small area of questionnaire information with a large area of commercial district information. The linked commercial district information and questionnaire information can be used in various ways or expanded analysis services. This proposed a method to overcome the limitations of existing commercial district analysis services with questionnaire information and lay the foundation for expanding the commercial district analysis services necessary for micro-enterprises.

소상공인은 우리나라 서민경제의 중요한 부분을 담당하고 있으나, 과다경쟁, 수익성 악화, 생활밀착형 업종편중 등의 어려움에 직면하고 있다. 이를 위해, 정부는 소상공인을 위한 상권분석서비스를 제공하고 있다. 그러나 다양한 기관에서 제공받은 데이터는 표준화되지 않고, 제한된 데이터로 서비스의 구성에 한계가 있다. 본 논문에서는 데이터의 정합성 문제를 해결하고, 데이터 분석서비스 확장을 위해 설문정보와 상권정보를 연계하여 분석하는 방법을 제안한다. 제안하는 연계 방법은 상권정보와 설문정보를 업종과 영역을 기준으로 동일 영역 연계, 설문 정보의 개별업체 중심 연계, 설문정보의 작은 영역과 상권의 큰 영역 연계의 세 가지 방법이다. 연계된 상권정보와 설문정보는 다양한 방법으로 활용되거나 분석서비스를 확대할 수 있다. 본 논문은 기존 상권분석 서비스의 한계 를 설문정보로 극복할 수 있는 방법을 제안하여 소상공인에게 필요한 상권분석 서비스를 확대할 수 있는 기반을 마련하였다.

Keywords

References

  1. 강만수, 윤재웅, 정경훈, 위평량, "상권시스템으로 본 서울 영세자영업 통계 및 젠트리피테이션 양상 분석과 시사점", 서울신용보증재단 소상공인 정책연구센터, 연구보고서, 2019.12.
  2. 대한민국 정책브리핑 소상공인.자영업자 지원대책, https://www.korea.kr/special/policyCurationView.do?newsId=148856781&pWise=main&pWiseMain=L5
  3. Micro Enterprise And Market Service, https://sg.sbiz.or.kr/ .
  4. Seoul Metro City, https://golmok.seoul.go.kr/main.do.
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