Abstract
The purpose of this study is to observe the meaning of the movement recognized by the millennials to derive the direction of the future mobility service strategy according to the change in the mobility paradigm. To do this, the concept of mobility was understood and related cases were analyzed. The characteristics of the millennials were theoretically summarized, and an in-depth interviews were carried out with 25 Korean millennials to analyze the emotion. As a result, it was observed that mobility is not just a movement, but a movement with a pleasant experience for them, and its meaning is being extending as an experiencing good that satisfied emotions, which makes life luxurious. To establish a mobility service strategy that satisfies them First, it is necessary to make an effort to curate a mobility life suited to different emotions. Second, a strategy is required to show the language and image with emotion as a service. Third, it is necessary to play the role of an expert leading the future mobility life to be realized through connection with various fields. We expect that this study will be used as fundamental data for establishing a future mobility service strategy.
본 연구는 모빌리티 패러다임 변화에 대응하는 미래의 모빌리티 서비스전략 방향성 도출을 위해 밀레니얼 세대가 인식하는 이동의 의미를 알아보기 위해 진행되었다. 이를 위해, 시대변화에 따른 모빌리티의 개념을 이해하고, 관련 사례를 분석하였다. 변화의 주체인 밀레니얼 세대의 특징을 이론적으로 정리하고, 한국 밀레니얼 세대 25명을 대상으로 인뎁쓰 인터뷰를 진행하여 이동에 대한 감성언어와 이미지를 분석하였다. 연구결과, 이들에게 모빌리티는 단순한 이동이 아닌 즐거운 경험이 있는 이동을 의미하며, 삶을 고급스럽게 만드는 모빌리티 라이프로서 감성을 만족시키는 경험재로 그 의미가 확장되고 있음을 알 수 있었다. 이들을 만족시키는 모빌리티 서비스전략 수립을 위해서는 첫째, 각기 다른 감성에 맞춘 모빌리티 라이프를 큐레이션하는 노력이 필요하며, 둘째, 감성을 담아낸 언어와 이미지를 서비스로 보여주는 전략이 필요하고, 셋째, 다양한 영역과의 연결을 통해 구현될 미래 모빌리티 라이프를 리딩하는 전문가의 역할이 필요하다. 본 연구가 미래 모빌리티 서비스전략 수립을 위한 기초자료로 활용되길 기대한다.