DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Estimation of Roll Motion in Large Scale LNG Ships

대형 LNG 선박의 롤 선체운동 추정에 관한 연구

  • Song, Jaeyoung (Graduate School, Korea Maritime & Ocean University) ;
  • Lee, Chun-Ki (Division of Navigation Science, Korea Maritime & Ocean University) ;
  • Yim, Jeong-Bin (Division of Navigation Science, Korea Maritime & Ocean University)
  • 송재영 (한국해양대학교 대학원 항해학과) ;
  • 이춘기 (한국해양대학교 항해학부) ;
  • 임정빈 (한국해양대학교 항해학부)
  • Received : 2020.01.07
  • Accepted : 2020.04.24
  • Published : 2020.06.30

Abstract

The ship motion of large LNG ships affects ships' safety. The purpose of this study was to estimate the transfer function of roll motion among the hull motion of 153,000 m3 class LNG vessels. The ship motion transfer function was modeled using a Linear Time-Invarient system with single input, single output, and transfer function. The transfer function of the ship motion was estimated by the system identification method using single ocean wave as input of the model, and using the roll motion of the LNG ship obtained through ANSYS as the output of the model. The usefulness of the experimental results was evaluated using the precision and estimation rate of the model for cases wherein the different transfer function dimensions. Results of the experiment showed a precision at 99% and 98%, with estimation rate at 78% and 50%. From these results, we found the proposed method of estimating the transfer function of ship motion in this study reasonable. In the future, data of ship motion in actual sea conditions will be acquired and it will be applied to make the construction of models with multiple inputs and multiple outputs for practical use.

대형 LNG 선박의 선체 운동은 선박의 안전에 영향을 미친다. 본 연구의 목적은 153,000 ㎥ 급 대형 LNG 선박의 선체 운동 중에서 롤 운동에 대한 전달함수를 추정하기 위한 것이다. 단일-입력과 단일-출력 그리고 시스템 전달함수를 갖는 선형 시 불변(Linear Time-Invarient) 시스템을 이용하여 선체 운동 전달함수를 모델링 하였다. 모델의 입력으로 단일 해양파를 이용하고, 모델의 출력으로는 ANSYS를 통해서 획득한 LNG 선박의 롤 운동을 이용하여 시스템 식별법을 기반으로 선체 운동의 전달함수를 추정하였다. 실험 결과의 유용성은 전달함수 차원이 서로 다른 경우에 대한 모델의 안정도와 추정률을 이용하여 평가하였다. 실험 결과 안정도는 99%와 98%로 나타나고, 추정률은 78%와 50%로 나타났다. 이러한 결과로부터, 본 연구에서 제안한 선체 운동 전달함수 추정 방법이 타당함을 알았다. 향후, 실제 해상에서 운항 중인 선박의 선체 운동 데이터를 획득하여 다중-입력 그리고 다중-출력을 갖는 모델 구축에 적용하여 실용화를 추진할 예정이다.

Keywords

References

  1. ANSYS CFX 17.2(2016), ANSYS Inc.
  2. Delftship(2019), Delftship marine software, http://www.delftship.net
  3. HHIC(2009), Final Trim, Stability & Longitudinal Strength Calculation, HHIC.
  4. HHIC(2009), General Arrangement, HHIC.
  5. Kim, B. H. and Park, T.(2007), "Estimation of cable tension force using the frequency-based system identification method" Journal of Sound and Vibration, Vol. 304, pp. 660-676. https://doi.org/10.1016/j.jsv.2007.03.012
  6. Kim, B. N. et al.(2009), "The Comparison of Flow Simulation Results around a KLNG Model Ship", Journal of the Society of Naval Architects of Korea. The Society of Naval Architects of Korea, Vol. 46, pp. 219-231. https://doi.org/10.3744/SNAK.2009.46.3.219
  7. Lee, C. H. et al.(2015), "A study on evaluation of ship motion in irregular waves", Journal of the Korean Society of Fisheries and Ocean Technology, Vol. 51, pp. 504-511. https://doi.org/10.3796/KSFT.2015.51.4.504
  8. Ljung, L.(1999), System identification. Wiley Encyclopedia of Electrical and Electronics Engineering, pp. 1-19.
  9. Mathworks Inc.(2015), "System identification toolbox user guide 9.2"
  10. Viberg, M.(1995), "Subspace-based methods for the identification of linear time-invariant systems" Automatica, Vol. 31, pp. 1835-1851. https://doi.org/10.1016/0005-1098(95)00107-5