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The Effect of Perception of Transaction Fairness and Transaction Integrity on Reputation, Trust, and Transaction Cost Reduction in Business-to-Business Transactions

기업 간 거래에서 거래공정성과 거래진정성 지각이 평판, 신뢰, 거래비용감소에 미치는 영향

  • Seo, Yeong-Bok (Department of General Education, Gimcheon University) ;
  • Park, Chan-Kwon (Institute of Construction Environment Energy Convergence Technology)
  • 서영복 (김천대학교 교양학과) ;
  • 박찬권 (경북대학교 건설환경에너지융합기술원)
  • Received : 2020.05.13
  • Accepted : 2020.08.10
  • Published : 2020.09.30

Abstract

This study shows that it is favorable for Korean companies to maintain fairness and authenticity trading relationship with trading companies. It suggests that a positive reputation can be secured, trust relationships can be built, and transaction costs can be reduced. For this purpose, research hypothesis was established, questionnaires were collected for domestic companies, and a hypothesis test was conducted. As a result of the research hypothesis test, the perception of transaction fairness and the perception of transaction authenticity have a positive effect on reputation, and the reputation has a positive effect on trust. Trust has a positive effect on the reduction of transaction costs, and reputation and trust play a role in the perception of transaction fairness and transaction authenticity and the reduction of transaction cost, and trust is a parameter between reputation and reduction in transaction cost. Do it. In order for sustainable management activities to be carried out for Korean companies, it is necessary to improve fairness and authenticity in business relations. It is important to have a positive reputation. It has been demonstrated that securing a positive reputation can develop into a trust relationship and ultimately lead to a decrease in transaction costs.

본 연구는 우리나라의 기업들에게 거래기업들과 공정하고 진정성 있는 거래관계를 유지하는 것은 우호적·긍정적인 평판의 확보와 함께, 신뢰관계를 구축할 수 있으며, 거래비용의 감소에도 영향을 미칠 수 있음을 제시하는 것이다. 이를 위하여 연구가설을 수립하고 국내기업들을 대상으로 설문자료를 수집하였으며, 이에 대한 가설의 검정을 시행하였다. 연구가설 검정결과 거래공정성 지각과 거래진정성 지각은 평판에 정(+)의 영향을 미치며, 평판은 신뢰에 정(+)의 영향을 미친다. 신뢰는 거래비용감소에 정(+)의 영향을 미치며, 또한 평판과 신뢰는 거래공정성 및 거래진정성 지각과 거래비용감소 사이에서 매개변수의 역할을 하며, 신뢰는 평판과 거래비용감소 사이에서 매개변수의 역할을 한다. 우리나라의 기업들에게 지속가능한 경영활동이 이루어지기 위해서는 거래관계에서 공정성 및 진정성의 지각 수준을 제고함으로써 호의적·긍정적 평판을 확보하는 것이 중요함을 제시하는 것이다. 호의적·긍정적인 평판의 확보는 신뢰관계로 발전할 수 있고, 궁극적으로는 거래비용의 감소로 나타날 수 있다는 것을 실증하였으며, 이를 제시하였다.

Keywords

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