DOI QR코드

DOI QR Code

Development of a New Moment of Inertia Experiment Apparatus That Does Not Require Deformation of a Sample for Measurement Purpose

측정을 목적으로 시료에 변형을 가하지 않아도 되는 새로운 관성모멘트 실험 장치의 개발

  • Nam, Hyoung Joo (Da Vinci College of General Education, Chung-Ang University)
  • 남형주 (중앙대학교 다빈치교양대학)
  • Received : 2020.04.28
  • Accepted : 2020.05.09
  • Published : 2020.05.31

Abstract

A new moment of inertia experiment apparatus different from the existing one has been developed, which does not require deformation of a sample in order to fix it to the apparatus. This new experiment apparatus was able to experiment with constant-shaped objects that did not deform the samples, so that it enabled them for conducting an experiment which is close to an ideal rigid model dealt in the general physics course. The new experimental apparatus was easy and accurate in measuring the physical quantity by using the experimental principle of physical pendulum. In the results of the measurement of the moments of inertia of the six samples, all measurements were made to be accurate enough to measure with very small errors within 1%. In addition, it has been found to be useful as an experiment apparatus to understand the concept of the moment of inertia and to prove the formula for moment of inertia. Therefore, if the new moment of inertia experiment apparatus developed in this study is used in students' experiments, it is expected that students will be able to greatly increase their understanding of the concept of moment of inertia.

Keywords

References

  1. Walker, J., Halliday, D. & Resnick, R.(2014). Principles of Physics (pp. 235-248), Wiley.
  2. 이찬구(2007). 공학기초능력을 위한 공과대학생의 일반물리학 및 실험 학습 성취도 분석. Sae Mulii, 54(3), 145-156.
  3. 정용욱(2019). 레고 블록을 활용한 모형기반 탐구의 구현: 피젯스피너를 중심으로. Sae Mulii, 69(5), 508-518.
  4. 김희경.이봉우(2019). 국내 대학 일반물리학 실험의 교육과정과 담당 교수의 인식 분석. New Physics: Sae Mulii, 69(8), 831-841. https://doi.org/10.3938/NPSM.69.831
  5. 문공주.남형주(2018). 고교 물리 선택 이수와 입시전형에 따 른 공학계열 대학 신입생의 물리 학업성취도 비교 -2017년 C대학교 공과대학 신입생을 중심으로-. 학습자중심교과교육연구, 18(8), 155-169.
  6. 강유진.김지나(2019). 물리학습에서의 인지적 신념과 동기 신념에 대한 공과대학 학생의 인식과 교수자의 기대 비교. 공학교육연구, 16(2), 50-57.
  7. 원윤재(2011). 기계공학 분야 실험교육 현황과 향상방안. 공학교육연구, 14(4), 67-71.
  8. 연세대학교 일반물리학실험실. http://phylab.yonsei.ac.kr/board.php?board=experiment&command=body&no=41
  9. 서울대학교 물리학과. http://physlab.snu.ac.kr/
  10. 부산대학교 일반물리학실험실. https://gplab.pusan.ac.kr/gplab/44347/subview.do
  11. General Physics I Lab in Columbia University. https://physics.columbia.edu/sites/default/files/content/Lab%20Resources/1291LabManual_S20.pdf
  12. 남형주(2014). 일반물리실험 (pp. 171-192). 북스힐.
  13. 홍숙회 외(2008). 대학생들의 일반물리학 실험에 대한 기대감에 관한 연구. Sae Mulli, 56(2), 81-87.
  14. Serway, R. A. & Jewett, J. W.(2019). Physics for Scientists and Engineers with Modern Physics (pp. 365-368). Cengage Learning Korea Ltd & Bookshill.