초록
현장실습의 양적 성장과 더불어 질적 향상을 위해 단기(4주) 및 중기현장실습(8주)의 비중을 낮추고 장기현장실습(12주이상)을 높이는 노력이 대학 현장에서 증가하는 추세이다. 단기 및 중기현장실습의 전공과 연계된 체계적이고 특화된 현장실습 교육커리큘럼 부재와 대학의 현장실습 참여도가 증가할수록 기업들은 현장실습 참여를 선호하지 않고 학생들은 전공수업 부담으로 장기현장실습 참여를 주저하는 문제점이 있다. 이를 해결하기 위해 본 논문에서는 기업의 애로문제를 현장실습 참여학생들이 현장실습 기간 동안 직접 해결하되 어려운 난제가 있을 경우 관련분야 전공교수의 도움으로 해결하는 기업애로해결형 현장실습 IPBP를 경북지역 K대 사례를 중심으로 제안한다. 참여기업과 win-win 현장실습 문화 구축을 위해서는 본 논문에서 제안한 기업애로해결형 현장실습 IPBP가 하나의 좋은 모형이라고 판단된다.
To qualitative improvement in addition to the quantitative growth of field placement, efforts to reduce short-term (4 weeks) and mid-term professional practice (8 weeks) and to increase the proportion of long-term term professional practice (12 weeks or more) are increasing at university sites. There are the problems: the absence of systematic and specialized field placement curriculum of the short-term and mid-term professional practice, the participation of university field placement increases, companies do not prefer to participate in its program and students hesitate to apply to long-term practice due to their major. In order to solve these problems, this paper proposes the IPBP(Industry Problem Based professional Practice) based on Gyeongbuk K University which the students solve the company's difficulties during the field placement with their professor if need. In order to build a win-win field practice culture with participating companies, we suggest that the IPBP solution field practice presented in this paper is one of the good models.