Abstract
To qualitative improvement in addition to the quantitative growth of field placement, efforts to reduce short-term (4 weeks) and mid-term professional practice (8 weeks) and to increase the proportion of long-term term professional practice (12 weeks or more) are increasing at university sites. There are the problems: the absence of systematic and specialized field placement curriculum of the short-term and mid-term professional practice, the participation of university field placement increases, companies do not prefer to participate in its program and students hesitate to apply to long-term practice due to their major. In order to solve these problems, this paper proposes the IPBP(Industry Problem Based professional Practice) based on Gyeongbuk K University which the students solve the company's difficulties during the field placement with their professor if need. In order to build a win-win field practice culture with participating companies, we suggest that the IPBP solution field practice presented in this paper is one of the good models.
현장실습의 양적 성장과 더불어 질적 향상을 위해 단기(4주) 및 중기현장실습(8주)의 비중을 낮추고 장기현장실습(12주이상)을 높이는 노력이 대학 현장에서 증가하는 추세이다. 단기 및 중기현장실습의 전공과 연계된 체계적이고 특화된 현장실습 교육커리큘럼 부재와 대학의 현장실습 참여도가 증가할수록 기업들은 현장실습 참여를 선호하지 않고 학생들은 전공수업 부담으로 장기현장실습 참여를 주저하는 문제점이 있다. 이를 해결하기 위해 본 논문에서는 기업의 애로문제를 현장실습 참여학생들이 현장실습 기간 동안 직접 해결하되 어려운 난제가 있을 경우 관련분야 전공교수의 도움으로 해결하는 기업애로해결형 현장실습 IPBP를 경북지역 K대 사례를 중심으로 제안한다. 참여기업과 win-win 현장실습 문화 구축을 위해서는 본 논문에서 제안한 기업애로해결형 현장실습 IPBP가 하나의 좋은 모형이라고 판단된다.