Abstract
The purpose of this study is to analyze the effect of policy in Jeju, using a macro-economic forecasting model of Jeju. First, the model's reality explanatory power improved by updating its statistics to 2017 and expanding new policy variables and modules. Also, the industrial structure of the model was further subdivided and extended to be considered simultaneously in the demand side of Keynesian theory. Second, it was determined that the predictive power for the model of this study was better than that of the existing model. However, with some endogenous variables, it was possible to identify implications that should be developed and considered when the model is improved with additional data in the future. Third, when the second airport construction was considered, it was observed that its effect was an increase of 1.25 times for GRDP, 1.2 times for employment, 1.48 times for private consumption, and 2.06 times for investment. Also, the economic growth rate was estimated to be 1.6% point higher than when the second airport was not constructed. Finally, the results of this study are expected to be used for policy decision making of the Jeju Government.
본 연구의 목적은 제주지역 거시경제 전망모형을 이용하여 제주지역 사회의 중요한 정책에 대한 효과분석을 수행하는 것이다. 이를 위해, 본 연구에서는 기존의 Ko, et al.(2012) 모형을 본 연구의 목적에 맞게 확대·개편하였다. 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 정책효과 분석을 위해, 2017년까지의 관련 통계자료와 데이터베이스를 갱신·점검하고, 새로운 대내외 정책변수들과 모듈(module)을 확대·추가함으로써 모형의 현실 설명력을 향상시켰다. 그리고 제주경제의 산업구조 변화에 따라 모형에서 설정된 산업구조를 보다 세분화시켰으며, 특히 케인즈 이론의 수요측면까지 모형에서 동시에 고려할 수 있도록 모형의 구조를 확장시켰다. 둘째, 모형의 평가에서는 구(舊)모형에 비해 본 연구의 모형에 대한 예측력이 우수한 것으로 평가되었다. 다만, 일부 내생변수에서 향후 지속적인 자료의 보완을 통해 보다 개선된 모형 개발의 시사점을 얻을 수 있었다. 셋째, 제2공항 건설에 따른 정책효과 분석결과, GRDP 1.25배, 고용 1.2배, 민간소비 1.48배, 투자 2.06배 증대되는 효과를 보이는 것으로 분석되었다. 그리고 경제성장률은 제2공항을 건설할 경우가 그렇지 않을 때보다 연평균 1.6%p 높은 것으로 분석되었다. 마지막으로 본 연구의 결과는 제주특별자치도의 정책의 사결정에 있어 직·간접적으로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.