Abstract
The sound signal radiated from an underwater source is received by the hydrophone of the system, including multi-path time-delay and multi-path signal by sea surface and bottom reflection. The system using a time-delay between received signals for the source localization shows performance degradation due to incoherence by the multi-path propagation environment and the disturbance of a marine environment. Various types of array and signal processing have been used for robust source range and bearing estimation in this environment. In this paper, we use a line array composed of doublet array and an estimated time-delay correction method for robust localization performance in a multi-path propagation environment. Three doublet arrays are located on the same line, and the time-delay between signals received on each doublet array is estimated in a two-step procedure. The estimated time-delay value is obtained by the cross-correlation function and corrected by the interaction formula between the center-frequency of received signal and the geometry of the array with respect to aperture. By this proposed procedure, the range and bearing of source from array were calculated. In order to confirm the validity of the proposed method and array, we simulated localization and estimation using the Monte-Carlo method.
수중에서 방사된 음원의 신호는 해수면, 해저면 반사에 의한 다중경로 시간지연(multi-path time-delay)을 포함하여 체계(system)의 센서에 수신된다. 다중경로 환경과 복잡한 해양환경의 외란(disturbance)에 의해 수신된 신호간 상관성(coherence)이 저하된다. 따라서, 신호간 시간지연값을 이용하여 수중음원의 위치를 추정하는 체계는 추정성능의 저하가 나타난다. 이러한 환경에서도 강인한 음원 위치 추정성능을 위해 선배열(uniform line array), 평면배열(rectangular array)과 같은 다양한 형태의 센서배열과 빔형성(beamforming) 기법, 비용함수(cost-function)과 같은 신호처리를 이용하여 왔다. 본 연구에서는 선배열 형태의 doublet array와 추정된 시간지연값 보정 기법을 이용하고자 한다. 3 개의 doublet array를 동일 선에 위치하였으며 각각의 doublet array에 수신된 신호간의 시간지연값을 2 단계로 추정하였다. 수신신호에 대해 상호상관(cross-correlation) 함수를 적용하여 추정된 시간지연값을 수신신호의 중심주파수(center-frequency)와 array의 개구경(aperture) 및 수중음원과의 기하학적 관계에 따라 보정하여 최종의 시간 지연값을 얻었으며 이로부터 음원의 거리와 방위를 추정하였다. 제안한 기법의 타당성을 확인하기 위해, Monte-Carlo method를 이용하여 시뮬레이션하였다.