The Valuation of Art in the Online Art Market: Based on the Experience of the Selected Korean Artists on Saatchi Art

온라인 미술시장에서 신진 미술가 작품의 가치화과정에 관한 연구 - 사치아트(Saatchi Art) 선정 국내작가 경험을 중심으로 -

  • 이진우 (경희대학교 문화예술경영연구소)
  • Received : 2020.10.07
  • Accepted : 2020.11.11
  • Published : 2020.11.30

Abstract

This study aims to understand the process of valuing contemporary artworks by young and emerging artists via online art platforms. This paper conceptualizes Bourdieu's theory of cultural capital, which theoretically guides us for conducting a case study of Saatchi Art. This article mainly collected data by interviewing seven Korean artists who were selected by our case with the supplement information carried out direct observation and document reviews. By analyzing the gathered data, the key finding of this research is that the selection of artists in Saatchi Art's curatorial program implicitly admits and guarantees the value of their artworks. By doing so, it contributes to building symbolic capital for the selected artists. This article also contends that such construction of the artists' symbolic capital results from the accumulated symbolic capitals of the founder and curator of the online platform. The theoretical contribution of this paper is to expand previous research on valuing artworks in the offline art world into the online one.

본 연구는 온라인 미술품 거래 플랫폼을 통한 신진미술가의 작품 가치화 과정에 관한 이해를 목적으로 한다. 본 논문은 부르디외의 문화자본론에 대한 이론적 탐구를 토대로, 사치아트란 온라인 미술품 거래 플랫폼의 사례연구를 진행했다. 본 연구는 사치아트에 의해 선별된 국내 작가 7인과의 인터뷰 내용을 주요 자료로 삼고, 해당 플랫폼에 대한 직접 관찰 및 다양한 이차자료의 문헌검토를 통해 부가적인 자료를 수집했다. 분석 결과, 사치아트는 큐레이션을 통해 선별된 작가의 작품 가치를 암묵적으로 보증하고 인정함으로써, 해당 작가의 상징자본 형성에 기여하고 있음을 포착했다. 또한, 본고는 이 같은 작가의 상징자본 형성의 기저에는 해당 플랫폼의 창립자와 큐레이터가 축적한 상징자본의 보증이 위치함을 논하였다. 본 연구는 오프라인 미술계 기반의 미술품 가치에 관한 기존 예술경영학적 논의를 온라인으로 확장하는 것에 의의가 있다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019S1A5B5A07093067)

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