From Hobby to Profession: A Phenomenological Study of the Emergence of Hobby-preneurs and its Impact on Arts and Cultural Ecology

취미에서 직업으로 - 하비프러너(hobby-preneur)의 출현과 문화예술 생태계 구조 변화에 관한 현상학적 연구 -

  • 송남은 (홍익대학교 문화예술경영학과) ;
  • 류유희 (홍익대학교 문화예술경영학과) ;
  • 장웅조 (홍익대학교 문화예술경영학과)
  • Received : 2020.07.14
  • Accepted : 2020.08.14
  • Published : 2020.08.31

Abstract

This study focuses on the emergence of "hobby-preneurs" and the ways in which they are transforming the virtuous cycle of arts and cultural ecology. The hobby-preneur pursues and expands his or her favorite hobby into a professional job and/or arts business. Hobby-preneurs are the new driving force in the arts and cultural industry. Their activities enhance the arts as a public good even as they build valuable social capital for arts organizations and have a profound impact on supply and demand in the arts and cultural marketplace. Thus we found that by injecting and potentiating certain values that professional artists cannot directly deliver to arts consumers, hobby-preneurs function as major intermediaries in the virtuous cycle of arts and cultural ecology. To understand more about these emergent actors we examine their personal, social, and economic values and how these values guide their arts-related activities and thereby impact the ecology of the arts and cultural sector. In this study we use a phenomenological approach to investigate five hobby-preneurs and the particular ways their acquisition of professionalism is transforming the arts education node of the virtuous cycle in the creative sector.

본 연구는 문화예술생태계에 출현한 새로운 종(種, species)으로서 생태계의 선순환 구조에 새로운 역동을 만들어내고 있는 '하비프러너'라는 존재에 주목하고, 그들의 활동이 함의하는 개인적, 사회적, 경제적 가치와 문화예술생태계 구조에 끼치는 영향을 고찰하였다. 하비프러너는 자신이 좋아하는 취미를 전문적인 일로 기획하여 사업으로 확장, 발전시켜 나가는 사람으로서, 취미나 여가 활동이 지속적 노력을 통해 전문화될 수 있으며 이를 통해 직업적 경력으로 개발될 수 있다는 새로운 가능성을 제시한다. 본 연구는 취미나 여가 활동 중에서도 큰 비중을 차지하는 문화예술교육분야에 초점을 맞추고, 문화예술 관련 취미 활동이 전문성을 획득하며 직업화되는 현상을 5인의 하비프러너를 통해 탐색하고, 그들의 활동이 문화예술 생태계 구조에 끼치는 영향을 현상학적 연구 방법을 통해 고찰하였다. 하비프러너의 활동은 공공 생활의 질을 향상하고 활력을 불어넣는 중요한 사회적 자본으로 기능하며, 문화예술계의 새로운 동력이 되어 문화예술 시장(marketplace) 속의 수요와 공급에 지대한 영향을 미치고 있음을 본 연구를 통해 확인하였다. 아울러, 하비프러너는 전문 예술가가 예술 소비자에게 직접 전달할 수 없는 다양한 가치들을 보충하는 역할을 하면서, 문화예술생태계의 선순환 구조에 주요한 매개체로 기능한다는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 권향원 (2016), 현상학과 사회과학연구: 정책연구에의 질적 방법론적 적용을 중심으로, 「한국정책학회보」, 25(1), 355-394.
  2. 김난도 외 (2019),「트렌드 코리아 2020: 서울대 소비트렌드 분석센터의 2020 전망」, 서울: 미래의 창.
  3. 민지은 & 지영호 (2016), 문화매개자(mediateur culturel)의 개념과 양성에 관한 연구, 「예술경영연구」, 37, 185-210.
  4. 안채린 (2017), 창의 노동자의 다중정체성과 창의적 자율성 간의 상관관계, 「예술경영연구」, 41, 37-65.
  5. 이남인 (2014), 「현상학과 질적 연구: 응용 현상학의 지평」, 서울: 한길사.
  6. 이혜정 & 정철 (2018), 전문대학 예체능계열 대학생의 진지한 여가에 대한 현상학적 연구, 「관광연구논총」, 30(2), 83-107.
  7. 장웅조 (2015), 예술단체와 고등교육기관의 협업을 통한 전문무용수 직업 전환 지원: 퍼시픽 노스웨스트 발레단 (PNB) 과 시애틀 대학교의 사례를 중심으로, 「한국무용교육학회지, 26(3), 97-117.
  8. 정광렬 (2016), 「생활문화 활성화를 위한 정책 기반 구축 방안 연구」, 한국문화관광연구원.
  9. 최보연 & 김세훈 (2016), 전문성 중심 문화예술분야 전문인력 양성과정 개선 방안, 「예술경영연구」, 37, 151-184.
  10. PMG 지식엔진연구소 (2020), 시사 상식 사전.
  11. Anderson, M. E. & Risner, D. (Eds.). (2014), Hybrid lives of teaching artists in dance and theatre arts: A critical reader, Cambria Press.
  12. Bertolini, S. & Vallero, M. (2010). Career patterns in the artistic labour market: multiple job holding and informal professional networks, No. 25/2010, University of Turin.
  13. Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2016), Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches, Sage publications.
  14. Giorgi, A. (Ed.). (1985), Phenomenology and psychological research, Duquesne university press.
  15. Goffman, E. (1961), Asylums: Essays on the social situation of mental patients and other inmates, Garden City, NY: Doubleday.
  16. Green, B. C. & Jones, I. (2005), Serious leisure, social identity and sport tourism. Sport in Society, 8(2), 164-181. https://doi.org/10.1080/174304305001102010
  17. Hanks, P. (Ed.). (1979), Collins dictionary of the English language, Australia: Collins.
  18. Holden, J. (2015), The ecology of culture, Arts and Humanities Research Council, UK.
  19. Homans, G. C. (1974), Social behavior: Its elementary forms (Revised ed.). Harcourt Brace Jovanovich.
  20. Hutchison, R. & Feist, A. (1991), Amateur arts in the UK: the PSI survey of amateur arts and crafts in the UK, Policy Studies Institute.
  21. Jeffri, J. & Throsby, D. (2006). Life after dance: Career transition of professional dancers. International Journal of Arts Management, 54-63.
  22. Kane, M.J. & Zink, R. (2004), Package adventure tours : Markers in serious leisure, Leisure Studies, 23, 329-346. https://doi.org/10.1080/0261436042000231655
  23. Kuentzel, W. & McDonald, C. D. (1992), Differential effects of past experience commitment, and lifestyle dimensions on river use specialization, Journal of Leisure Research, 24, 269-28. https://doi.org/10.1080/00222216.1992.11969893
  24. Mackellar, J. (2009), An examination of serious participants at the Australian Wintersun Festival. Leisure Studies, 28(1), 85-104. https://doi.org/10.1080/02614360802613879
  25. Markusen, A., Gadwa, A., Barbour, E., & Beyers, W. (2011), California's Arts and Cultural Ecology, The James Irvine Foundation.
  26. Rojek, C. (2005), Leisure theory: Principles and practice, New York: Palgrave Macmillan.
  27. Scott, D. & Shafer, C.S.(2001), Recreational Specialization: A critical look at the construct, Journal of Leisure Research, 33(3), 319-343. https://doi.org/10.1080/00222216.2001.11949944
  28. Seo, Y. (2016), Professionalized consumption and identity transformations in the field of eSports. Journal of Business Research, 69(1), 264-272. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.07.039
  29. Stebbins, Robert A. (2015), Serious leisure : A Perspective for Our Time, Transaction Publishers, New Brunswick, New Jersey.
  30. Throsby, D. & Zednik, A. (2011), Multiple job-holding and artistic careers : some empirical evidence, Cultural Trends, 20(1), 9-24. https://doi.org/10.1080/09548963.2011.540809
  31. Wali, A., Marcheschi, E., Severson, R., & Longoni, M. (2001). More than a hobby: Adult participation in the informal arts, The Journal of Arts Management, Law, and Society, 31(3), 212-230. https://doi.org/10.1080/10632920109597327
  32. Wyszomirski, M. J. & Chang, W. (2017), Professional self-structuration in the arts: Sustaining creative careers in the 21st century. Sustainability, 9(6), 1035. https://doi.org/10.3390/su9061035