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A Study on the Risk Assessment of River Crossing Pipeline in Urban Area

도심지 하천매설배관의 위험성 평가에 관한 연구

  • Park, Woo-Il (Institute of Gas safety R&D, Korea Gas Safety Corporation) ;
  • Yoo, Chul-Hee (Institute of Gas safety R&D, Korea Gas Safety Corporation) ;
  • Shin, Dong-Il (Dept. of Disaster and Safety, Myongji University) ;
  • Kim, Tae-Ok (Dept. of Disaster and Safety, Myongji University) ;
  • Lee, Hyo-Ryeol (Institute of Gas safety R&D, Korea Gas Safety Corporation)
  • 박우일 (한국가스안전공사 가스안전연구원) ;
  • 유철희 (한국가스안전공사 가스안전연구원) ;
  • 신동일 (명지대학교 재난안전학과) ;
  • 김태옥 (명지대학교 재난안전학과) ;
  • 이효렬 (한국가스안전공사 가스안전연구원)
  • Received : 2019.12.10
  • Accepted : 2020.04.11
  • Published : 2020.04.30

Abstract

In this study, quantitative risk assessment was carried out for city gas high-pressure pipelines crossing through urban rivers. The risk assessment was performed based on actual city gas properties, traffic volume and population and weather data in the worst case scenario conditions. The results confirmed that the social and individual risks were located in conditionally acceptable areas. This can be judged to be safer considering that the risk mitigation effect of protecting the pipes or installing them in the protective structure at the time of the construction of the river buried pipe is not reflected in the result of the risk assessment. Also, SAFETI v8.22 was used to analyze the effects of wind speed and pasquil stability on the accident damage and dispersion distances caused by radiation. As a result of the risk assessment, the safety of the pipelines has been secured to date, but suggests ways to improve safety by preventing unexpected accidents including river bed changes through periodic inspections and monitoring.

본 연구에서는 도심지 국가하천을 지나는 도시가스 고압 배관에 대하여 정량적 위험성 평가를 실시하였다. 위험성 평가는 최악의 시나리오 조건에서 실제 도시가스 물성, 교통량과 인구·기상 데이터를 기반으로 수행하였으며, 평가 결과 사회적(societal) 위험도와 개인적 (individual) 위험도는 조건부 허용영역에 위치하는 것을 확인하였다. 이는 하천매설 배관의 시공 시 당시 보호관으로 보호하거나 방호구조물 안에 설치한 것에 따른 위험 경감 효과가 고려되지 않은 위험성 평가 결과에 반영되지 않은 점을 고려한다면 보다 안전하다고 판단할 수 있다. 또한, SAFETI v8.22를 활용하여 복사열에 의한 사고 피해 거리와 확산 거리 등이 풍속과 대기안정도의 변화에 따른 영향을 분석하였다. 결과적으로 위험성 평가 결과 현재까지 배관의 안전성은 확보되어 있으나, 주기적인 점검과 모니터링을 통해 하상 변동을 포함한 예상치 못한 사고를 방지하는 등 안전성 향상방안을 제언한다.

Keywords

References

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Cited by

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