DOI QR코드

DOI QR Code

일본의 세계자연유산 관리 체계에 관한 사례 연구

A Case Study on the Management System of World Natural Heritage in Japan

  • 이창훈 (문화재청 국립문화재연구소) ;
  • 박진욱 (대구가톨릭대학교 조경학과)
  • Lee, Chang-Hun (National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • Park, Jin-Wook (Dept. of Landscape Architecture, Daegu Catholic University)
  • 투고 : 2020.02.03
  • 심사 : 2020.03.05
  • 발행 : 2020.03.31

초록

본 연구는 올해 제정된 '세계유산의 보전·관리 및 활용에 관한 특별법'의 효율적 시행을 위한 시사점 도출을 시도한 연구이다. 시사점 도출을 위해 일본의 세계자연유산지역 4곳을 사례연구 대상지로 선정하여 연구를 진행하였다. 그 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 중앙행정부처 및 지자체가 소통할 수 있는 논의의 장을 설치하는 것이 필요하다. 일본의 경우에는 대상지 4곳이 모두 국유림의 비율이 매우 높으며, 천연기념물이 있고, 국립공원으로 지정된 곳도 3곳이었다. 따라서, 관할 부처인 환경성, 임야청 및 문화청의 중앙부처와 지자체가 참여하는 회의를 설치함으로서 서로 긴밀한 소통을 바탕으로 세계자연유산의 효율적 관리를 위한 시스템을 갖추고 있었다. 또한, 지역에서 활동하는 NPO, 관광협회 등 실질적인 활동 주체들도 회의에 참여하고 있었다. 둘째, 학술전문가로 구성된 위원회의 설치이다. 일본의 경우, 과학위원회는 연락회의의 주체가 관리계획을 수립함에 있어서 과학적 근거를 제공하고 있다. 특히, 지속적이며 정기적인 위원회 활동과 주제별로 소분과를 설치할 수 있는 등 능동적인 체제를 구축하고 있었다. 이를 통해 지자체 등에서는 세계자연유산을 지역활성화 관점에서 관리계획을 수립할 수 있으나, 이를 방지하는 기능을 갖추고 있다고 생각된다. 특히, 자연유산의 특성상 지속적이며, 종합적인 관점에서의 생태계 관리가 매우 중요하기 때문에 우리나라에도 도입이 꼭 필요한 제도로 생각된다. 셋째, 지속인 모니터링 및 이에 기반한 관리계획의 수립과 구체적인 운영계획의 필요성이다. 일본의 야쿠시마에서 등재 이후 등산객의 증가로 인한 환경훼손이 일어났으며, 이 훼손으로 인한 등산객이 감소하는 등의 악순환이 발생하였다. 따라서, 초기 단계에서부터 지속적인 모니터링을 통해 관리적 측면과 활용적 측면을 모두 고려한 계획을 수립하는 것이 필요하며, 오가사와라제도의 사례에서 알 수 있듯이, 관리계획을 체계적으로 실행할 수 있는 구체적인 가이드라인도 마련하는 것이 자연유산의 체계적이며 지속적인 관리를 위해서는 필요하다고 생각되어진다.

This study is designed to deduce an implication for an effective implementation of the Special Act for Conservation, Management and Utilization of World Heritage in Korea which was legislated in February, 2020. To draw an implication, which is regarded as highly valuable for preparing for the implementation of the act, several case studies were performed focusing on four World Natural Heritage sites in Japan, and the result is as follows. First, it is enormously crucial for the central administration agencies and the local government to have a system through which they communicate one another regularly. All the target areas in Japan consist of three national parks and a prefectural park with natural monuments, and the national forest covers a tremendously large proportion of the areas. The Japanese central agencies including Ministry of the Environment, Forestry Agency and Agency for Cultural Affairs have communication with the local government through a system named Regional Liaison Committee in order to manage the sites effectively. Also, in the case of Japan, de facto administrating agencies involving non-profit organizations and the tourism association also participate in the regular conferences to communicate. Second, a specific committee consisting of academic advisers is strongly needed. In the case of Japan, Scientific Committee provides academic grounds for the management plan established by the members of Regional Liaison Committee, and an active system which allows the members to organize consultative committees and subcommittees has been established. Scientific Committee plays an important role in preventing the local government, which tends to manage the world natural heritage in more economically profitable ways, from damaging the environment of the site. The establishment of this type of committee is thought to be extremely desirable because the World Natural Heritage requires comprehensive and sustainable management plans on the ecosystem. Third, establishment of comprehensive management plan based on continuous monitoring on the environment and detailed action plan is exceedingly needed. To sum up, it is vital to establish a management plan considering environmental aspect, and detailed guidelines, which help execute the plan both properly and effectively, are required for systematic and sustainable management.

키워드

참고문헌

  1. Cultural Heritage Administration(2012). Symposium on Natural Heritage Development. Cultural Heritage Administration.
  2. Jo, H. S.(2013). Basic concepts of the world heritage convention. Master thesis of Hannam University Graduate School.
  3. Cultural Heritage Administration(2011). A Study on the Enactment of Natural Heritage Law. Cultural Heritage Administration.
  4. http://whc.unesco.org/
  5. Park, H. S.(2019). An Outstanding Universal Value and the Management of Historic Gardens in Suzhou, China An Outstanding Universal Value and the Management of Historic Gardens in Suzhou, China. Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture. 37(1): 76-84. https://doi.org/10.14700/KITLA.2019.37.1.076
  6. Jung, H. J.(2018). A Values of Wonlim as the World Heritage Cultural Landscape - Focusing on Yun Seon-Do's Garden on Bogildo Island, Scenic Site No.34-. Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture. 16(-): 14-27.
  7. Choi, J. H.(2019). Study on the Landscape Conservation and Management of Dodong Seowon, Unesco World Heritage. Journal of the Korean Institute of Traditional Landscape Architecture. 17(-): 42-48.
  8. Kim, J.(2019). Sustainable Fishing and the Different Uses of Tidal Flats in the Fishing Villages on Korea's Southwestern Coast : - Focusing on the Tidal Flats That Are Recommended as Candidate for UNESCO World Heritage-. Journal of The Society of Namdo Folklore. 38(1): 7-40. https://doi.org/10.46247/NF.38.1
  9. World Heritage Headquarters of Jeju Special Self-Governing Province(2017). 2007-2017 UNESCO World Natural Heritage 'Jeju Volcanic Island and Lava Tubes'. World Heritage Headquarters of Jeju Special Self-Governing Province.
  10. Hallailbosa(2007). UNESCO world natural heritage Jeju volcanic lsland and lava tubes. Jeju; Hallailbosa.
  11. Kim, H. S. and Jin, S. H.(2018). An Analysis of Agenda Setting and Regulatory Politics in the Process of Jeju UNESCO World Natural Heritage. Journal of Environmental Policy and Administration. 26(4): 147-179. https://doi.org/10.15301/jepa.2018.26.4.147
  12. https://www.env.go.jp/nature/isan/worldheritage/index.html
  13. https://www.rinya.maff.go.jp/j/sin_riyou/sekaiisan/nihon_sekaiisan.html
  14. https://www.env.go.jp/park/yakushima/ywhcc/index.htm