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소셜 감성이 개별 기업 주식수익률에 미치는 비대칭적 영향 분석

Asymmetric Effect of Social Sentimental on an Individual Stock Price Return

  • 김세완 (이화여자대학교 경제학과) ;
  • 박지원 ((주)모비젠 플랫폼연구그룹 AA연구팀) ;
  • 김영민 (강원대학교 글로벌인재학부(지역경제 전공)) ;
  • 함희경 (이화여자대학교 사회적경제협동 과정)
  • Sei-Wan Kim (Department of Economics, Ewha Womans University) ;
  • Jee-Won Park (Advanced Analytics Team, Mobin Co., Ltd.) ;
  • Young-Min Kim (Department of Regional Economics, Kangwon National University) ;
  • Hee Kyung Ham (Graduate School for Interdisciplinary Program of Social Economy, Ewha Womans University)
  • 투고 : 2020.05.22
  • 심사 : 2020.08.11
  • 발행 : 2020.11.30

초록

본 연구는 소셜 감성(social sentimental)을 긍정 및 부정적 의견으로 구분하여 이들 의견이 개별 기업의 주식수익률에 미치는 영향이 비대칭적인지(asymmetric) 분석하였다. 이를 위하여 한국거래소에서 활발하게 거래되고 트위터 의견도 충분한 기아차, 아모레퍼시픽, 포스코, 한국전력 등 4개 기업을 분석대상으로 하였다. 주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정적 의견은 개인투자자의 거래 비중이 상대적으로 낮은 아모레퍼시픽의 주식수익률에는 영향을 주지 못한 반면 나머지 3개 기업의 주식수익률에는 유의한 양(+)의 영향을 주었다. 둘째, 부정적 의견은 4기업의 주식수익률에 모두 유의하게 음(-)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 특히 부정적 의견이 긍정적 의견보다 주식수익률에 미치는 영향이 더 크게 나타났으며, 이는 투자자들이 손실회피 성향 등으로 수익보다 손실에 더 민감하기 때문으로 보인다. 본 연구는 트위터의 긍정 또는 부정적 의견이 주식수익률에 비대칭적(asymmetric)으로 영향을 미치는 것을 발견하였으며, 이는 트위터의 의견을 투자자 심리(sentiment) 대용변수(proxy)로 활용할 수 있음을 보여준다.

This paper investigates the asymmetric effect of social sentimental on an individual stock price return. For this purpose, four companies such as POSCO, Korean Electricity, AMORE PACIFIC, KIA Motors are chosen from KOSPI listed companies in terms of dataperspective. The main estimation results are as follows: the positive opinions affect only the stock prices return of three companies while the negative opinions affect all of the companies. It shows that positive or negative texts give asymmetric effect on stock price return and the effect of negative opinions is bigger than that of positive opinions. The results imply that investors are more sensitive to the negatives since they have the tendency of loss aversion. Also, it indicates that subjective opinion on SNS can be used as the proxy for the investment sentiment.

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