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유튜브 내의 휴리스틱 단서들이 정보검색 콘텐츠 시청의도에 미치는 영향

The Effect of Heuristic Cues on the Intention to Watch Contents in Searching Information on YouTube

  • 투고 : 2020.03.01
  • 심사 : 2020.05.01
  • 발행 : 2020.08.31

초록

본 연구는 유튜브 이용자들이 정보탐색 중 발견하게 되는 유튜브의 IT 기능들이 휴리스틱 단서로써 컨텐츠에 대한 태도 및 시청 의도에 미치는 영향에 대하여 살펴보고자 하였다. 휴리스틱-체계적 모델(Heuristic-Systematic Model: HSM)에 따르면 사람들은 유용한 정보를 빠르게 선택하여 처리해야 하므로 눈에 띄는 단서인 휴리스틱 단서에 의존하는 경향을 보인다. 본 연구에서는 유튜브 내 존재하는 IT 기능들을 기반으로 발현되는 휴리스틱 단서에 집중하였다. 문헌 연구 및 인터뷰를 기반으로, 콘텐츠에 대한 태도에 영향을 미치는 여러 가지 요소 중에서도 유튜브 내 IT 기능을 통해 발현될 수 있는 세 가지 요인인 사회적 지지, 유튜버의 자기표현, 상호작용성을 도출하여, 해당 요인들을 바탕으로 실험을 진행하였다. 유튜브 속 IT 기능들이 활발히 사용되어 사회적 지지, 유튜버의 자기표현, 상호작용성이 높게 인지되는 경우, 해당 콘텐츠에 대한 태도가 호의적으로 형성되어 시청 의도에 긍정적인 영향을 줄 수 있을 것이라 예상하였다. 데이터 분석 결과, 사용자들은 사회적 지지와 유튜버의 자기표현, 상호작용성을 높게 인지할수록 콘텐츠에 대한 태도를 호의적으로 형성하였으며 이는 시청 의도로까지 이어지는 것을 확인하였다. 본 연구는 유튜브 내 수많은 콘텐츠들 속에서 특정 콘텐츠에 대한 시청을 이끌어내기 위해서 유튜브에서 제공하는 어떠한 IT 기능 요소들을 활용해야 하는지 체계적으로 분류하여 그 역할을 검증함에 의의가 있다.

This study aims to examine the role of IT features as heuristic cues in choosing a content on YouTube. According to the heuristic-systematic model, people tend to rely on heuristic cues when they have to choose and process useful information quickly so that they could save time and reduce demands for thinking. Based on this line of reasoning, this study posits that YouTube users rely on certain IT features as heuristic cues in choosing contents before they actually watch them. Based on the prior literature and interviews with YouTube users, we develop a research model in which social endorsement, self-presentation, and interactivity are identified as potential determinants of users' attitude toward contents, which in turn influence their intention to watch them. To empirically test the research model, we conduct a laboratory experiment and a follow-up survey. The results of data analysis show that social endorsement for the content, YouTube creator's self-presentation, and interactivity have significant and positive effects on their attitude toward the content, leading to their intention to watch it. This study suggests that IT features on YouTube could be wisely utilized to increase the chance that users choose a particular content out of many competing contents when they search certain information on YouTube.

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