DOI QR코드

DOI QR Code

A Change of Japanese Jyosei Manga in the 2010s -Disappearance of Romance and the appearance of a Self

2010년대 일본 여성만화의 변화 -로맨스의 증발과 자아의 출현

  • 김소원 (상지대학교 문화콘텐츠학과)
  • Received : 2017.07.17
  • Accepted : 2017.08.14
  • Published : 2020.08.31

Abstract

Manga develops by reflecting a change of society, reader's needs, and their thoughts and changes of tastes, sensitively. Shojo manga and Jyosei manga also do. We can find several kinds of meaningful changes in Japanese Jyosei manga in the 2010s. The works which represent preciousness of daily life, women's narrative and self-realization are gradually increasing. In addition, the works that deal with very touchy issues such as sex discrimination at work, sexual harassment begin to emerge. It has never been found in the manga of the former era. While this paper analyzes the social and cultural causes of these changes of the works that exclude romance and treat gender issues focusing on recent works, it examines changes of Japanese Jyosei manga in the 2010s and their meanings. I investigate the current trends of Japanese Jyosei manga in the 2010s through Umimachi Diary that represents a precious everyday life with woman-centered narrative, Metamorphose no engawa that deals with women's story from a new perspective, Good-bye My Miniskirt that tackles gender issues. Furthermore I intensively analyze how Nagi's Long Vacation and Darucyan, which win popularity from women in their 20s~30, represent lives and troubles of contemporary Japanese women. Nagi's Long Vacation represents the heroine's quest for a self throwing everything out. While Darucyan deals with self-realization, it forms of a bond of sympathy of readers by representing the heroine who suffers sexual harassment and inequal conditions very realistically. Nagi's Long Vacation and Darucyan have something in common with portraying troubles and self-realization of the working women in their 20s based on a indigenous reality to Japanese society very realistically. However they are unusual in that it is different from the manga of the former era in dealing with heroine's troubles and their solutions. The most distinctive changes of Jyosei manga since 2010 are that real issues surfaced with social changes. In addition, these social contradictions result from irrational discriminations and old customs of Japanese society for a long time. Manga reflects subtly the portraits of the times, their images of women, and their values. These changes of Jyosei manga also show the concerns of readers at that time, and it means that women began to be aware of the issues.

만화는 사회의 변화와 독자들의 요구, 그리고 그들의 생각과 취향의 변화를 항상 민감하게 반영하면서 발전한다. 소녀만화와 여성만화도 마찬가지이다. 2010년대 이후 일본의 여성만화에서는 몇 가지 의미 있는 변화를 찾아볼 수 있다. 로맨스 대신 평범한 일상의 소중함이나 여성의 서사, 자아실현을 그리는 작품이 증가했고 직장 내 성차별, 성희롱 등 민감한 사회 문제를 다루는 작품들도 등장했다. 이전 세대의 만화에서는 쉽게 볼 수 없었던 부분이다. 본 논문에서는 최근작을 중심으로 로맨스가 배제된 서사를 가진 작품과 젠더 문제를 다룬 작품들을 몇 편 선정해 이러한 변화의 사회·문화적 원인을 분석하고 2010년대 일본 여성만화의 변화와 그 의미를 살펴본다. 본 논문에서는 여성 중심의 서사를 통해 소중한 일상을 그린 <바닷마을 다이어리>, 새로운 시선에서 여성의 이야기를 그린 <툇마루에서 모든 게 달라졌다>, 젠더 문제를 정면으로 다룬 <안녕 미니스커트>를 통해 2010년대 여성만화의 흐름을 살펴본다. 그리고 20~30대 여성들에게 인기를 얻은 만화 <나기의 휴식>과 <다루짱>이 동시대 일본 여성의 삶과 고민을 어떻게 재현했는지 집중 분석한다. <나기의 휴식>은 주변 사람들을 지나치게 의식하며 살던 주인공이 모든 것을 버리고 새로운 자아를 찾는 모습을 그렸다. <다루짱> 역시 자아실현과 함께 주인공이 겪는 성희롱과 불평등한 상황을 현실적으로 그리면서 독자들에게 공감대를 형성할 수 있었다. <나기의 휴식>과 <다루짱>은 20대 직장 여성의 고민과 자아실현을 일본 사회의 고유한 현실에 기반해 매우 현실적으로 그린다는 공통점이 있다. 그러나 이들 작품이 특별한 것은 주인공이 하는 고민의 내용과 해결 방법이 이전의 만화들과 다르다는 것이다. 2010년 이후 여성만화의 가장 큰 변화는 현실적인 문제가 사회의 변화와 함께 수면 위로 드러났다는 것이다. 그리고 이러한 모순은 오랜 시간 일본 사회가 안고 있던 불합리한 차별과 구습에 기인한다. 만화는 시대상과 여성상, 가치관을 민감하게 반영한다. 여성만화의 이러한 변화는 곧 당대 독자들의 관심사를 보여주는 것이며 여성들이 문제를 의식하기 시작했다는 의미이기도 하다.

Keywords

References

  1. 요시다 아키미, 「바닷마을 다이어리」(전9권), 애니북스, 2009-2019.
  2. コナリミサト, 「凪のお暇」(전7권), 秋田書店, 2017-2020.
  3. 牧野あおい, 「さよならミニスカート」(전2권), 集英社, 2018-2019.
  4. 鶴谷香央理, 「メタモルフォーゼの縁側」(전4권), 角川書店, 2018.
  5. はるな檸檬, 「ダルちゃん」(전2권), 小学館, 2018.
  6. 가나이 카오루, 「일본의 '일하는 방식의 차이'와 젠더 처우 격차」, 「국제노동브리프」 18권 2호, 한국노동연구원, 2020, 81-90쪽.
  7. 김소원, 「그녀들은 왜 소년들의 사랑에 열광하는가?-야마오카 시게유키(山岡重行) 「후죠시의 심리학(腐女子の心理学)」」, 「대중서사연구」 24권 2호, 2018, 275-304쪽. https://doi.org/10.18856/JPN.2018.24.2.009
  8. 조경희, 「일본의 #Metoo 운동과 포스트페미니즘-무력화하는 힘, 접속하는 마음」, 「여성문학연구」 제27호, 2019, 87-118쪽.
  9. 최용우, 「일본의 공사(公私)개념과 여성의 위치」, 「日本文化學報」 第84輯, 2020, 107-126쪽.
  10. 高島千代, 「「Me too」運動ー広がない日本を考える」, 「エコノフォーラム21」 第25号, 関西学院大学 経済学部, 2019, p.18.
  11. 藤本由香里, 「私の居場所はとこにあるの?: 少女マンガが映す心のかたち」, 朝日新聞出版, 2008.
  12. 藤本由香里, 「女と恋愛ー少女マンガのラブ.イリュージョン」, 「日本のフェミニズム 11: フェミニズムと文学批評」, 岩波書店, 2009, pp.195-222.
  13. 上野千鶴子, 「ネオリベラリズムとジェンダ-」, 「ジェンダ-研究」 第20号, 2017, pp.21-33.
  14. 西川学, 「空気を読む日本人」, 「人権を考える」 第23券, 関西外国語大学 人権教育思想研究所, 2020, pp.131-144.
  15. 石楿, 「日本女性政策の変化と「ジェンダー.バックラッシュ」に関する歴史的研究」, 立命館大学大学院 文学研究科 博士論文, 2014.
  16. 伊藤時織, 「「Me too」が忘れ去られても,語ることができる未来に向けて」, 「現代思想」 46-11, 青土社, 2018, pp.8-16.
  17. 饗場和彦, 「安田氏解放をめぐる「自己責任論」: 背景にある日本の政治.社会の特性」, 「徳島大学開放実践センター起票」 第28巻, 徳島大学, 2019, pp.35-48.
  18. トミヤマユキコ, 「現代の少女マンガとフェミニズム」, 「現代思想」 48-3, 青土社, 2020, pp.69-76.
  19. <한국 남녀 성 격차 줄었다.. 일본보다 평등>, 「세계일보」, 2019.12.17. (http://www.segye.com/newsView/20191217510134?OutUrl=daum)
  20. 徳重辰典, , 「BuzzFeed News」, 2019.1.11. (https://www.buzzfeed.com/jp/tatsunoritokushige/ngt4820191010)
  21. SK-II, <空気読み過ぎな 「凪のお暇」が浮かび上がらせた,人生の「タイムライン」に とって重要なものとは>, 「Huffingtonpost Japan」, 2019.10.9. (https://www.huffingtonpost.jp/entry/sk2-timeline_jp_5d9700f6e4b0f5bf79726696)
  22. <少女マンガの傾向は 「普通とは何か」を描く,震災以降増加>, 「女性セブン」, 2019.2.21. (https://blogos.com/article/356793)
  23. <コミックマーケット年表>(コミックマーケット 公式サイト) (https://www.comiket.co.jp/archives/Chronology.html)
  24. 漫画全巻ドットコム (https://www.mangazenkan.com/ranking/books-circulation.html)
  25. 花椿 (https://hanatsubaki.shiseido.com/jp)
  26. コミックシーモア (https://www.cmoa.jp)
  27. ビデオリサーチ (https://www.videor.co.jp)