DOI QR코드

DOI QR Code

Daycare Center Director's Perception and Selection Process on the Recruitment of Beginning Teacher

어린이집 원장의 초임보육교사 채용에 대한 인식과 선발과정에 관한 연구

  • 오새니 (유한대학교 아동보육학과) ;
  • 이상희 (노원구육아종합지원센터)
  • Received : 2019.10.14
  • Accepted : 2020.03.27
  • Published : 2020.04.30

Abstract

Objective: The purpose of this study is to explore daycare-center director's perceptons of recruitment and to understand how hire beginning teachers. Methods: One hundred twenty-five directors of daycare-centers in Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do Province answered a questionnaire that was developed by researchers. The results were analyzed by frequency analysis, descriptive statistics and multiple response analysis through SPSS 18.0. Furthermore, 17 of the directors that participated in the study were given individual interviews by qualitative methods for research. Results: First, 56.8% of the directors felt difficulty to employ beginning teachers because of 'lack of information about them' and 'uncertainty of practice capability.' On the other hand, other directors of daycare-centers said that they hire them for 'high acceptance' and 'operational efficiency of the daycare-center.' Second, the main way to recruit teachers for daycare-centers is open recruitment, and through recommendations of acquaintances or through colleges in relevant fields. Professional talent and personal characteristics were important selection criteria for recruitment, and daycare-center directors used interviews, résumés, cover-letters, and demo classes for the hiring process. Primarily, most directors select candidates through résumés and cover-letters, and the final selection is completed by conducting interviews. Conclusion/Implications: In conclusion, this study can be useful to prepare beginning teachers for employment and for educating applicants.

Keywords

References

  1. 한국교육개발원(2019. 12). 2018 고등교육기관 졸업자취업통계연보. https://kess.kedi.re.kr/publ/view?survSeq=2019&publSeq=58&menuSeq=0&itemCode=02&language=en#에서 2019년 12월 30일 인출
  2. 권혜진 (2015). 유아교사 취업 커뮤니케이션에 대한 유아교육기관 원장의 담론. 어린이문학교육연구, 16(3), 510-528.
  3. 김시연, 오재연 (2014). 교사-유아 상호작용에 영향을 미치는 유아교사의 내적변인과 외적변인들간의 구조분석. 열린유아교육연구, 19(5), 23-50.
  4. 김혜경 (2013). 영유아교육기관 운영관리. 서울: 창지사
  5. 김효정, 임자영, 이대균 (2011). 팀티칭 경험이 어린이집 영아반 경력교사에게 주는 의미. 열린유아교육연구, 16(4), 521-551.
  6. 마은경, 이수경 (2014). AHP기법을 활용한 보육교사 채용기준에 대한 우선순위 분석. 유아교육학논집, 18(6). 529-549.
  7. 박기남 (2015). 어린이집 원장의 보육교사 채용 및 자질에 대한 인식. 경성대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박기남, 홍순옥, 김현미 (2014). 보육교사 채용문제에 대한 어린이집 원장의 인식. 한국영유아보육학, 5, 1-25.
  9. 박은혜, 김희진, 김명순, 임승렬 (2003). 사립유치원 신규 교사 선발 과정에 관한 연구. 한국교원교육연구, 20(1), 159-180.
  10. 박정빈, 권경숙, 황은희 (2016). 초임교사 채용에 대한 어린이집 원장들의 담론. 유아교육연구, 36(6), 5-26. doi:10.18023/kjece.2016.36.6.001
  11. 박화윤, 이연희, 이은정 (2006). 보육교사의 인사관리에 관한 조사연구. 한국영유아보육학, 45, 171-206
  12. 보건복지부, 육아정책연구소 (2018). 2018년 전국보육실태조사-어린이집조사 보고-. 세종특별자치시: 보건복지부.
  13. 보건복지부, 한국보육진흥원 (2019). 제 3차 어린이집 평가인증 안내: 통합지표. 서울: 한국보육진흥원.
  14. 신은수, 박은혜 (2012). 2011 국제표준교육분류(ISCED)에 의한 유아교육단계의 교원제도 분석. 열린유아교육연구, 17(6), 265-282.
  15. 심순희, 김수영 (2015). 영아보육교사의 개인 변인에 따른 직무만족도와 전문성 인식 차이 및 관계 분석. 열린부모교육연구, 7(1), 1-17.
  16. 오지선, 박은영 (2016). 어린이집 교사들의 경력차이에 따른 팀티칭 경험. 아동교육, 25(3), 247-273. doi:10.17643/KJCE.2016.25.3.14
  17. 유연화, 임경애 (2012). K대학교 유아교육과 학생들의 취업준비 및 취업에 대한 인식조사. 유아교육학논집, 16(3), 275-289.
  18. 육아정책연구소 (2018). 2017 유아교육 보육 주요통계. 서울: 육아정책연구소
  19. 윤영배, 유준호 (2014). 유아교사 취업 커뮤니케이션에 대한 인사담당자의 인식. 유아교육학논집, 18(1), 73-97.
  20. 이봉선 (2017). 육아종합지원센터 서비스에 대한 보육교직원과 부모의 중요도와 만족도 비교 연구: IPA 분석을 통해서. 우석대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 이순영 (2009). 보육교사의 전문성 인식(근무유형, 학력, 경력, 연령간의 관계). 유아교육.보육복지연구, 13(1), 299-317.
  22. 이승연 (2019). 초임 어린이집 원장의 어려움과 극복. 배재대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 전홍주, 권현조, 변길진 (2018). 보육교사의 교직윤리의식과 교직인성이 교직전문성 인식에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 110(110), 33-57.
  24. 전지형 (2015). 유아교사 인사관리에 대한 원장과 교사의 이야기. 유아교육연구, 35(6), 397-419. doi:10.18023/kjece.2015.35.6.019
  25. Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston, MA: Allyn and Bacon.
  26. Brock, B. L., & Grady, M. L. (2001). From first-year to first-rate: Principals guiding beginning teachers (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Crown Press, Inc.