DOI QR코드

DOI QR Code

Developing Adaptive Math Learning Program Using Artificial Intelligence

인공지능을 활용한 맞춤형 수학학습 프로그램 개발

  • Received : 2020.02.07
  • Accepted : 2020.02.27
  • Published : 2020.02.29

Abstract

This study introduces the process and results of developing an adaptive math learning program for self-directed learning. It presented the process and results of developing an adaptive math learning program that takes into account the level of learners using artificial intelligence. We wanted to get some suggestions on developing programs for artificial intelligence-based mathematics. The program was developed as Math4U, an application based on smart devices in the "character and expression" area for 7th grade. The Application Math4U may be used differently depending on its purpose. It is also expected to be a useful tool for providing self-directed learning to students as the basis for educational research using smart devices in a changing educational environment.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부. 인공지능 시스템 교육추진 전략, 보도자료(2011. 06.29).
  2. 김광진, 한재성. 4차 산업혁명과 수학 교육. 한국멀티미디어학회지, 21(4), 33-38(2017).
  3. 김미령, 정경영, 노지화. 수업활동 기반 협력적 인공지능 수학교사 개발에 대한 고찰. East Asian Mathematics Journal, 35(4), 507-528(2019).
  4. 김부미. 우리나라의 ICT환경 기반 수학 학습 현황 분석. 교과교육학연구, 16(3), 657-687(2012). https://doi.org/10.24231/RICI.2012.16.3.657
  5. 김부미. 모바일 기반 수학 학습 어플리케이션 개발 및 활용 방안. 학교수학, 19(3), 593-615(2017).
  6. 김성식. 인공지능 기법. 서울:홍릉과학출판사. (1996).
  7. 김영록, 정미현, 김재현. 스마트기기의 교육적 이용 실태 및 활용 방안 연구. 인터넷정보학회논문지, 14(3), 47-55 (2013). https://doi.org/10.7472/jksii.2013.14.3.47
  8. 김용권. 학교에서의 컴퓨터 도입과 활용방안 연구. 한국교육개발원 RR 87-31(1987).
  9. 김윤아, 유제일, 신재홍. 스마트 교육환경에서 함수학습을 위한 어플리케이션 개발. 학습자중심교과교육연구, 15(10), 333-352(2015).
  10. 김홍겸, 박창수, 정시훈, 고호경. 미래교육에서의 인간 교사와 인공지능 교사의 상호 보완적 관계에 대한 소고. 교육문화연구, 24(6), 189-207(2018).
  11. 김화경, 계보경, 이지윤, 임완철, 최인영. 지능정보기술을 활용한 수학교육 변화 방안 연구, 한국과학창의재단(2018).
  12. 이지혜, 허난. 수학교육의 변화와 인공지능과의 연관성 탐색. 수학교육논문집, 32(1), 509-522(2018).
  13. 이지혜, 허난. 웹 또는 어플리케이션 활용 수학 학습 프로그램 구성에 대한 요구도 분석. East Asian Mathematical Journal, 35(2), 199-216(2019).
  14. 조은순. 교육공학 관점에서 보는 미래 교육환경. 교육공학연구, 31(3), 687-708(2015).
  15. 최상덕. 미래 인재 양성을 위한 핵심역량 교육 및 혁신적 학습생태계 구축(II). 한국교육개발원 연구보고 RR 2014-16(2015).
  16. 허희옥, 양은주, 김다원, 문용선, 최종근. 인공지능 시대의 인간 지능과 학습. 교육철학연구, 39(1), 101-132(2013).
  17. 홍정민. 4차 산업혁명 시대의 미래 교육, 에듀테크. 서울: 책밥. (2017).
  18. World Economic Forum. New Vision for Education: Fostering Social and Emotion al Learning Through Technology. (2016).
  19. Golinkoff, R, M., & Hirsh-Pasek, K.. 최고의 교육(김선아 역). 서울: 예문아카이브. (2018).
  20. Harari, Y.. 21세기를 위한 21가지 제언: 더 나은 오늘은 어떻게 가능한가(전병근 역). 서울: 김영사. (2018).