DOI QR코드

DOI QR Code

A Discourse Analysis of Middle School Students in Mathematical Modeling Teaching and Learning

수학적 모델링 교수·학습에서 중학생들의 담화 분석

  • Received : 2020.01.13
  • Accepted : 2020.02.19
  • Published : 2020.03.30

Abstract

This research is an analysis of communication that occurs during the quadratic function teaching and learning process of middle school students, which reflects mathematical modeling. For an in-depth analysis of the communication, Sfard(2008)'s discourse theory and language analysis framework were applied. A quadratic function mathematical modeling teaching and learning were conducted for the week second (1 hour) in June 2019 for students who studied the concept of a quadratic function and who passed a specified period (3 months). The results are as follows. First, The commo-gnitive conflict occurred because of differences in prior knowledge other than quadratic function among students. Second, in the course of communication, knowledge was expanded through problem-solving from different perspectives. These results can be interpreted as allowing students to clearly reveal problems in the communication process based on their understanding of the concept of quadratic functions and to facilitate cooperation among students. of the concept of quadratic functions and to facilitate cooperation among students.

이 연구는 수학적 모델링이 반영된 중학생 이차함수 교수·학습 과정에서 발생하는 의사소통을 분석한 것이다. 의사소통의 심층 분석을 위해 Sfard(2008)의 담화 이론과 언어 분석 틀(장현석, 김명창, 이봉주, 2019)을 적용하였다. 이차함수 개념을 학습하고 3개월이 지난 학생을 대상으로, 이차함수 수학적 모델링 교수·학습이 2019년 6월 둘째 주에(1차시) 실시되었다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 학생 간 이차함수 이외의 선행 지식의 차이로 인해 의사소통-인지적 갈등이 발생하였다. 둘째, 의사소통 과정에서 서로 다른 관점의 문제 해결을 통해 지식을 확장하였다. 이러한 결과는 학생이 이차함수 개념의 이해를 기반으로 의사소통 과정에서 문제점을 명료히 드러내고 학생 간 협동을 촉진할 수 있었던 것으로 해석 가능하다.

Keywords

References

  1. 고준호 (2010). 수학적 모델링을 활용한 수학지도에 관한 연구(함수 단원 중심으로). 석사학위논문, 인천대학교 교육대학원.
  2. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
  3. 김미영, 강순자 (2007). 수학적 모델링 학습을 위한 자료 개발과 적용(8-가 부등식과 함수 단원을 중심으로). 전남대학교 과학교육저널, 31(1), 11-24.
  4. 김민경, 민선희, 강선미 (2009). 초등 교사들의 수학적 모델링에 관한 인식 조사 연구. 한국학교수학회논문집, 12(4), 411-431.
  5. 김민경, 홍지연, 김혜원 (2010). 수학적 모델링 적용을 위한 문제 상황 개발 및 적용. 수학교육, 49(3), 313-328.
  6. 김원경, 이종학, 천선빈 (2017). '수학 과제 탐구' 과목의 수업을 위한 교수.학습 자료 개발 연구. 수학교육, 56(3), 319-340.
  7. 박나래 (2012). 수학적 모델링 활용에 관한 학습 자료 개발 및 지도 방안(중등 수학 함수 단원). 석사학위논문, 인천대학교 교육대학원.
  8. 박진형, 이경화 (2013). 수학적 모델링 과정에서 수학화의 기호학적 분석. 수학교육학연구, 23(2), 95-116.
  9. 손홍찬, 류희찬 (2005). 함수 지도와 수학적 모델링 활동에서 스프레드시트의 활용. 수학교육학연구, 15(4), 505-522.
  10. 안종수 (2012). 함수 단원의 수학적 모델링 자료를 활용한 수업이 학생의 학습능력 향상에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 15(4), 747-770.
  11. 이선미 (2008). 수학적 모델링을 통한 함수 지도. 석사학위논문, 숙명여자대학교 교육대학원.
  12. 이지영, 김민경 (2016). 초등학생의 수학적 모델링 적용과정에서 나타나는 의사소통에 관한 연구: 5학년 수와 연산을 중심으로. 수학교육, 55(1), 41-71.
  13. 정예나 (2012). 그래핑 계산기를 활용한 수학적 모델링 과정에 관한 연구: 중학교 함수 단원을 중심으로. 석사학위논문, 아주대학교 교육대학원.
  14. 장현석, 김명창, 이봉주 (2019). 중학생의 일차함수 개념 형성 과정 담화 분석. 학습자중심교과교육연구, 18(14), 755-782.
  15. 최경아 (2017). 수학 교과 역량에서의 수학적 모델링에 관한 선행 연구 탐색. 한국학교수학회논문집, 20(2), 187-210.
  16. 최희선, 한혜숙 (2018). 수학적 모델링 기반 수업이 중학교 1학년 학생의 수학적 문제제기 능력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육연구, 18(14), 755-782.
  17. 홍정희 (1994). 수학적 모델링을 활용한 수학 탐구수업 효과의 고찰. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원.
  18. Berger, M. (2004a). Heaps, complexes and concepts (part 1). For the Learning of Mathematics, 24(2), 2-6.
  19. Berger, M. (2004b). Heaps, complexes and concepts (part 2). For the Learning of Mathematics, 24(3), 11-17.
  20. Berger, M. (2004c). The functional use of mathematical sign. Educational Studies in Mathematics, 55, 81-102. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000017672.49486.f2
  21. Berger, M. (2005). Vygotsky's theory of concept formation and mathematics education. 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Melbourne: PME, 153-160.
  22. Berger, M. (2006). Making mathematical meaning: From pre-concepts to pseudo concepts to concepts. Pythagoras, 63, 14-21.
  23. English, L. D. (2003). Reconciling theory, research, and practice: A models and modeling perspective. Educational Studies in Mathematics 54, 225-248. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000006167.14146.7b
  24. English, L. D., & Watters, J. J. (2005a). Mathematical modeling in the early school years. Mathematics Education Research Journal 16(3), 58-79. https://doi.org/10.1007/BF03217401
  25. English, L. D., & Watters, J. J. (2005b). Mathematical modeling with 9-year-olds. In H. L. Chick & J. L. Vincent (Eds.), Proceedings of the 29th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 2, 297-304, Melbourne: PME.
  26. Freudenthal. H. (1991). Revisiting mathematics education. Dordrecht: Kluwer.
  27. Kilakos, D. (2016). How could Vygotsky inform an approach to scientific representations? Epistemology and Philosophy of Science, 47(1), 140-152. https://doi.org/10.5840/eps201647137
  28. Lesh, R., & Lehrer, R. (2003). Models and modeling perspectives on the development of students and teachers. Mathematical Thinking and Learning, 5(2), 109-130. https://doi.org/10.1080/10986065.2003.9679996
  29. Lewis, K. E. (2017). Designing a bridging discourse: re-mediation of a mathematical learning disability. Journal of the Learning Sciences, 26(2), 320-365. https://doi.org/10.1080/10508406.2016.1256810
  30. Li-Yuan, W. (2015). Thinking and concepts: Vygotsky's theory of child concept formation. Review of Global Management and Service Science, Vol. 5.
  31. Mahn, H. (2012). Vygotsky's analysis of children's meaning making process. International journal of educational psychology, 1(2), 100-126.
  32. Michael Kainose Mhlolo & Marc Schafer (2013). 'The Area of a Triangle is 1800C'-An Analysis of Learners' Idiosyncratic Geometry Responses through the Lenses of Vygotsky's Theory of Concept Formation. African Journal of Research in Mathematics, Science and Technology Education, 17:1-2, 83-93. https://doi.org/10.1080/10288457.2013.826973
  33. National Council of Teachers of Mathematics (2007). Principles and standards for school mathematics(류희찬 외), 서울: 경문사. (원저 2000년 출판)
  34. Piaget, J. (1959). The language and thought of the child(3rd ed.). London: Routledge & Kegan Paul.
  35. Sfard, A. (2000). 'Symbolizing mathematical reality into being or how mathematical discourse and mathematical objects create each other', in P. Cobb, E. Yackel, K. Mc Clain (eds.), Symbolizing and Communicating in Mathematics Classrooms: Perspectives on Discourse, Tools, and Instr uctional Design, Lawrence Erlbaum, Mahwah, N.J., 37-98.
  36. Sfard, A. (2007). When the rules of discourse change, but nobody tells you: Making sense of mathematics learning from a commo-gnitive standpoint. The Journal of the Learning Sciences, 16(4), 567-615. https://doi.org/10.1080/10508400701525253
  37. Sfard, A. (2008). Thinking as communication. New York: Cambridge University Press.
  38. Swanson, D. (2013). Vygotskian scientific concepts and connectionist teaching in mathematics.
  39. Swetz, F., & Hartzler, J. S. (1991). Mathematical modeling in the secondary school curriculum: A resource guide of classroom exercises. Reston, VA: NCTM.
  40. Van Hiele, P. M. (1985). The child's thought and geometry. In D. Geddes & R. Tischler (Eds.), English translation of selected writings of Dina van Hiele-Geldof and Pierre M. van Hiele (p. 24 3-252), Brooklyn: Brooklyn College, School of Education (Original work published 1959).
  41. Vygotsky, L. S. (1987). Thinking and Speech. In R. W. Rieber & A. C. Carton (Eds.), The collected works of L. S. Vygotsky (Vol. 1, pp. 39-285). New York: Plenum Press.