정수시설 설계에 대한 어포던스 이론 적용 연구: 베트남 빈딘 사례를 중심으로

Applying the Theory of Affordance to the Design of Water Purification Facilities : Focusing on the Case of Binh Dinh in Vietnam

  • 박혜린 (서울대학교 디자인학부) ;
  • 황여경 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 김슬기 (서울대학교 자유전공학부) ;
  • 이준민 (서울대학교 협동과정 기술경영경제정책대학원) ;
  • 황준석 (서울대학교 협동과정 기술경영경제정책대학원)
  • Park, Hye-Rin (Dept. of Design, Seoul National University) ;
  • Hwang, Yeo-Kyeong (Dept. of Mechanical and Aerospace Engineering, Seoul National University) ;
  • Kim, Seul-Gi (College of Liberal Studies, Seoul National University) ;
  • Lee, Jun-Min (Technology Management, Economics, and Policy Program, Seoul National University) ;
  • Hwang, Jun-Seok (Technology Management, Economics, and Policy Program, Seoul National University)
  • 투고 : 2019.10.01
  • 심사 : 2020.03.11
  • 발행 : 2020.06.20

초록

지속가능한 적정기술은 대상 지역의 정치적, 문화적, 환경적 측면에 대한 고려와 함께 사용자 중심 설계가 요구된다. 하지만 적정기술 준비과정에서 보급 이후 실제 사용자 행위를 결정하는 사용자 의도와 경험에 대한 사전 파악에 한계가 있다. 그 결과, 해당 기술이 설계자의 의도와는 다르게 사용되거나 불편한 경우가 많다. 본 연구는 적정기술 사례를 마이어의 어포던스 이론을 반영한 분석틀로 분석하고, 디자인 측면의 개선책을 제시하고자 한다. 어포던스 이론은 사용자가 사물에 대해 사전 지식과 경험에 근거한 해석을 통해 그 특징을 파악하고 사용하도록 하는 요인에 대한 이론이다. 이 연구에서 분석 사례는 2015년 8월부터 2018년 1월까지 베트남 빈딘성에 설치된 6개의 학교 중 3개 학교의 정수시설 설계자 인터뷰, 관리교육자료, 관리자 인터뷰 내용이다. 해당 사례는 주기적인 설치, 관리, 점검으로 개선하려 했지만 유사한 문제가 지속적으로 발생한 사례로, 본 연구의 분석대상으로 적합하다고 판단되었다. 우선, 시설 점검 및 관리자 인터뷰 내용을 설치 당시 배부한 관리자 교육자료와의 비교를 통해 불일치하는 시설을 발견한다. 다음으로, 설계자가 의도한 어포던스와 실제로 관리 행위에 영향을 준 어포던스를 분석한 뒤 문제가 발생한 3개 사례에서 도출된 공통적인 어포던스를 바탕으로 설계 보완책을 제시한다. 이를 통해 적정기술의 보급 전 사용자의 행위를 고려한 디자인의 적용이 필요함을 시사하고, 기존의 문제가 발생한 기술에 대해 어포던스를 바탕으로 한 분석틀을 통해 개선책을 찾는 과정에서 본 연구가 선례가 될 수 있을 것이라 사료된다.

Sustainable appropriate technology requires user-centered design with consideration of the political, cultural and environmental aspects of the area. However, in the preparation of appropriate technology, there is a limit to the prior grasp of the user's intention and experience leading to the actual behavior of the user after the dissemination. As a result, appropriate technologies are often inconvenient for practical use or used for other purposes, contrary to the designer's intention. This study analyzes the case of appropriate technology with an analysis framework that reflects Maier's affordance theory, and proposes a design solution that can overcome the limitations of existing design. Affordance theory is the theory of factors that cause the user to identify and use features through interpretation based on prior knowledge and experience about things. The analysis cases in this study are the interviews with the designers, management education materials, and manager interviews for water purification systems at three of six schools in Binh Dinh Province, Vietnam, from August 2015 to January 2018. The case was attempted to be improved by periodic installation, maintenance, and inspection, but similar problems continued to occur. First, the facility inspections and manager interviews are compared with manager training materials distributed at the time of installation to find inconsistencies. Next, we analyze the designer's intended affordance and the affordances that actually influenced the management behavior. And then, we propose design solutions based on commonly found problems and affordances. This study suggests that it is necessary to apply the design considering the user's behavior before distributing the appropriate technology, and this study will be precedent in the process of finding the improvement through the analysis framework based on the affordance.

키워드

과제정보

이 논문은 2016년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-과제번호) (NRF-2016S1A5A2A03926786).

참고문헌

  1. Baek, B. P., Lee, H. J., and Kim, J. M. (2012). A case study on the design converged to appropriate technology. Journal of Korea Design Knowledge, 24, pp. 51-60. https://doi.org/10.17246/jkdk.2012..24.006
  2. Eom, K. H., and Kim, H. J. (2012). A Case Study of Design Products Utilizing Appropriate Technology. The Journal of Korean Society of Design Culture, 18(4), pp. 262-277.
  3. Ha, E. K. (2017). A Case Study of Sustainable Design Utilizing Appropriate Technology. Journal of the Korea Institute of the Spatial Design, 44, pp. 27-70.
  4. Hartson, R. (2003). Cognitive, physical, sensory, and functional affordances in interaction design. Behaviour & Information Technology, 22(5), pp. 315-338. https://doi.org/10.1080/01449290310001592587
  5. Kim, S. A. (2015). A Study on Value Improvement of Appropriate Technology through Design Thinking. Bulletin of Korean Society of Basic Design & Art, 16(3), pp. 83-96.
  6. Kim, S. W., and Lee, D. Y. (2012). A Study on Appropriate Design Promotion using Appropriate Technology for Developing Countries. Archives of Design Research, 25(2), pp. 169-180.
  7. Lee, S. Y., and Kim, S. I. (2016). Assessment of Appropriate Technology Sustainability through Human-centered Design : Focused on Water Appropriate Technology in Cambodia. Journal of Communication Design, 57, pp. 522-532.
  8. Maier, J. R., and Fadel, G. M. (2009). Affordance based design: a relational theory for design. Research in Engineering Design, 20(1), pp. 13-27. https://doi.org/10.1007/s00163-008-0060-3
  9. Maier, J. R., Fadel, G. M., and Battisto, D. G. (2009). An affordance-based approach to architectural theory, design, and practice. Design Studies, 30(4), pp. 393-414. https://doi.org/10.1016/j.destud.2009.01.002
  10. Nam, M. K. (2014). A Study on an Access Method and a Subject in the Future of Human-centered Product Design Utilized by Appropriate Technology. The Journal of Korean Society of Design Culture, 20(2), pp. 137-148.
  11. Norman, D. A. (1999). Affordance, conventions, and design. Interactions, 6(3), pp. 38-43. https://doi.org/10.1145/301153.301168