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항로 비행 중 Uncommanded turn 이벤트 발생 분석 및 경감조치 방안 연구

Occurrence of Uncommanded Turn Events on the Route and Relevant Mitigation Measures

  • 김현덕 (한국항공대학교 항공운항학과)
  • Kim, Hyeon Deok (Department of Aeronautical Science & Flight Operations, Korea Aerospace University)
  • 투고 : 2020.12.08
  • 심사 : 2020.12.27
  • 발행 : 2020.12.30

초록

오늘날 항공기 항행에 있어서 자동조종장치와 FMS (flight management system)의 발전은 조종사들의 작업량감소와 항행 안전유지에 그 성과가 크다고 할 수 있다. 특히 공항의 교통량이 많거나 표준계기 출발 절차 (SID; standard instrument departure)가 복잡한 항행의 경우에 자동조종장치와 FMS 장비의 효과는 더욱 크다. 하지만 일부 공항의 특정한 출발 절차에서 FMS의 오류로 인한 uncommanded turn 이벤트가 발생하여, 항공기가 항로의 중심선에서 벗어나는 경우가 있다. 대부분의 출발 절차가 RNAV(area navigation) 운영이 요구됨으로, 조종사의 상황인식과 수정 조작이 항로 편차(deviation)를 최소화하여, RNAV의 안전을 유지하는 유일한 방법이다. 이와 관련하여 uncommanded turn 이벤트의 국내외 발생 현황을 기종별, 공항별, 비행 단계별로 조사하고 항공사의 uncommanded turn 이벤트 경감방안 분석을 통해 해당 이벤트의 더욱 근본적인 재발 방지대책 마련의 필요성 및 시사점을 도출하고자 한다.

The development of autopilot system and flight management system (FMS) equipment in today's aircraft navigation can be attributed to the reduction of pilots' workload and the navigation safety. The effect of autopilot and FMS equipment is greater, especially in heavy airport traffic or complicated of the departure. However, some airport specific departure procedures result in an uncommanded turn event due to an error in the FMS, causing aircraft to deviate from the center line of the route. With most departure procedures requiring area navigation (RNAV) operation, pilot situation awareness and corrective action are the only ways to minimize aircraft deviation to maintain the safety of area navigation. Through analysis of the occurrence status of the uncommended turn event by aircraft type, airport and flight phase, and comparative analysis of the survey results of foreign airlines and the airlines self-reduction plan with the aircraft manufacturer's corrective action, it is intended to give implications for the need for more fundamental measures to prevent recurrence of such events.

키워드

참고문헌

  1. M. E. Hampton, Enhanced FAA oversight could reduce hazards associated with increased use of flight deck automation, U.S.Department of Transportation, Washington DC, Report Number : AV-2016-013, pp.2-5, Jan. 2016.
  2. H. Houtman, and D. V. Eck (2008, April), Departure deviations, Flight safety foundation [Online]. pp.34-35 Available : https://flightsafety.org/wp-content/uploads/2016/12/asw_apr08_p34-35.pdf
  3. Association of asia pacific member airlines [Internet]. Available : https://www.aapairlines.org/who-we-are/
  4. Enforcement rules of the aviation safety act (Attachment 20-2), the scope of aviation safety disorders subject to mandatory reporting (related to Article 134), and revision 2020.2.28.
  5. J. N. Field, and F. Mohrmann, "Flight crew response to unexpected event," in AIAA AVIATION Forum, Washington D.C, pp.1-4, 2016.