초록
지구온난화의 영향으로 2035년 이후 북극해가 대부분 개방될 것으로 예측된다. 그리고 북극해 개방 시에는 북유럽까지 항해 거리·비용 감소, 북극권 자원 해상운송, 아시아의 허브항으로서 간접이익 창출 등 많은 국가이익이 기대되고 있다. 이에 따라 미지의 영역이던 북극해에서 국가이익을 확보하고, 국민의 자유로운 활동을 보장하기 위해 정부도 구체적인 정책을 수립하여 추진 중이다. 해군도 북극해 관련 국가정책을 군사적으로 뒷받침하려면, 지금부터 역할과 계획을 구체화해야만 한다. 북극해에서 지원 임무를 수행하기 위해 해군력은 고유 작전특성(기동성, 융통성, 지속성, 현시성, 투사성)을 발휘하여야 하며, 이를 준비하는 과정에서 긍정적·부정적 영향을 미칠 수 있는 내·외부 작전환경(OE)을 먼저 분석할 필요가 있었다. 이는 해군 내부의 강점(S)과 약점(W), 외부의 기회(O)와 위협(T)으로 구분되는데, 각 환경요인들을 연계(S-O, S-T, W-O, W-T)하여, 작전특성을 구현할 수 있는 발전방안을 도출하고자 하였다. 해군은 경험해보지 못한 추운 원해에서 임무를 수행하기 위해 다음의 노력을 기울여야 할 것이다. 첫째, 정부 정책과 발맞추어 해군의 단계적인 추진계획(로드맵)을 작성하고, 둘째, 국내·외 교육훈련 프로그램과 해외 연합훈련에 적극적으로 참여함으로써 전문인력을 양성해야 한다. 셋째, 국내의 우수한 특수선박 조선기술과 4차 산업혁명 신기술을 적용하여 극지 작전용 무장·장비·물자를 확보하는 한편, 광활한 북극해 상 전력공백을 해소하기 위해 연합작전 역량과 군사신뢰도를 증진하면서, 북극권 내 기항지를 마련할 필요가 있다. 끝으로, 북극권 진출 후 군사적·비전통적 위협(전염병, 재난, 인명구조 등)에 대응하며, 다양한 성과를 창출할 수 있도록 사전 준비를 해나가야 할 것이다.
Because of the global warming, the Arctic Ocean is expected to be ice-free by the year 2035. When the Arctic Ocean will be opened, a number of national interests will become more salient as experiencing a shortened sailing distance and decreasing navigation expense, possibility of natural resources transport by sea from Arctic Circle, and indirect-profit making by building a herb port in Asia. To secure the national interests and support the free activities of people in this region, R.O.K government is trying to make advanced policies. In order to carry out the naval tasks in the Arctic Ocean, using the operational characteristics(mobility, flexibility, sustainability, presence of capabilities, projection) is necessary. To this end, ROK Navy should analyze the operational environment (O.E.) by its capability(weakness and strength), opportunity, and threat. R.O.K. Navy should make an effort over the following issues to implement the tasks in the Arctic Ocean: first, Navy needs to map out her own plan (Roadmap) under the direction of government policies and makes crews participate in the education·training programs in home and abroad for future polar experts. Third, to develop the forces and materials for the tasks in cold, far operations area, Navy should use domestic well-experienced shipbuilding skills and techniques of the fourth industrial revolution. Next, improving the combined operations capabilities and military trust with other countries in the Arctic region to cover the large area with lack of forces' number and to resolve the ports of call issues. Lastly, preparation in advance to execute a variety of missions against military and non-traditional threats such as epidemics, HA/DR, SOLAS, in the future operation area is required.