DOI QR코드

DOI QR Code

An Implications of the Korea's Traditional Seokgasan through the Studying Traditional Sandae

산대(山臺)를 통해 본 석가산 조영 문화

  • Yun, Young-Jo (Dept. of Ecological Landscape Architecture Design, Kangwon National University)
  • 윤영조 (강원대학교 생태조경디자인학과)
  • Received : 2020.10.30
  • Accepted : 2020.12.12
  • Published : 2020.12.31

Abstract

This study examined the type, the structural shapes, and the representation of Sandae, which was the stage for traditional performing arts and constructed for the purpose of imperial processions, ritual ceremonies, banquets, etc. from the Goryeo Dynasty to the Late Joseon Dynasty, and the implications of Seokgasan, which was built in the same era. First, through the history and meaning of Sandae, it was confirmed that Sandae has a homogeneity with Seokgasan, which attempted to imitate the shape of "Mountain" in the outer space. The construction of Sandae was deeply related to the tradition of famous mountains. This is consistent with the fact that 'Famous mountains and lakes" in China was symbolically replicated on the Seokgasan in the front yard of the "Cheongyeongak" in the Goryeo Dynasty. Second, Sandae and Seokgasan differed in their structural shapes, materials, and production methods, but they were used as a stage background for national events by constructing in the shape of the mountain, and appeared in various types. It can be seen that the interest in gardens and art of those days has resulted in various formative expressions of nature through the shape and symbolic meaning of the Sandae that mimics the mountain. Third, it is presumed that the square pond with lotus flowers, which is believed to have been located in the center of the garden of Shin Jaehyo's old house, and the Sugak and Seokgasan adjacent to it were not only elements of the garden, but also functioned as a background for the training and performance stage of Shin Jaehyo's students.

본 연구는 고려시대부터 조선 후기까지 궁궐 왕의 행차, 나례, 사신영접, 연회 등의 목적으로 조설되었던 전통공연예술분야의 무대장치인 산대(山臺)의 유형, 구조적 형상, 표상의 원리를 고찰하여 동시대 석가산(石假山) 조영 문화의 확장성을 제시하고자 하였으며, 그 결론은 다음과 같다. 첫째, 산대의 발달사와 그 의미를 통해 외부공간에 '산'의 형상을 실체화하고자 한 석가산의 조영 문화와의 동질성을 갖고 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 산대를 만드는 행위 자체는 명산을 숭배하는 전통과 관련이 깊다. 이는 고려 예종 '청연각' 앞뜰에 조성된 석가산에서 중국의 명산명호(名山名湖)가 표상적으로 비유되어 모사(摹寫)된 사실과도 일치한다. 둘째, 산대와 석가산은 그 구조적 형상과 재료, 기술적 제작방식은 달랐으나 산의 형상을 조형하여 완상하거나 국가행사의 무대배경으로 활용되며, 다양한 유형으로 나타나고 있었다. 산을 모사한 산대의 형상과 상징적 의미는 요산요수(樂山樂水)로 대표되는 당대의 정원 및 예술적 관심사가 산수의 다양한 조형적 표현으로 귀결되고 있음을 알 수 있다. 셋째, 신재효의 고택의 정원 중앙에 위치했던 것으로 추정되는 연(蓮)이 심겨진 방지와 이에 인접한 수각과 석가산은 정원을 수식하는 요소일 뿐 아니라 신재효의 문하생의 수련 및 공연무대의 배경으로 기능을 수행했을 것으로 추정된다.

Keywords

References

  1. 최우영, 윤영조, 서옥하, 윤영활(2013). 한국 전통 석가산에 표상된 함의성. 한국전통조경학회지. 31(1): 2-11.
  2. 사진실(1998). 산대의 무대양식적 특성과 공연방식. 구비문학연구. 7(-): 349-373.
  3. 한국학중앙연구원(1995). 한국민족문화 대백과사전.
  4. 진경욱(2004). 한국의 전통연희-학고재. 253-255.
  5. 이토 요시히데(2003). 오리쿠치 시노부의 예능학을 통해 본 한국의 민속. 고려대학교 박사논문.
  6. 한국전통연희사전(1997). 산대. 한국정신문화연구원.
  7. 노재현(2012). 고대정원 비교연구. 국립부여문화재연구소학술연구총서 65.
  8. 최윤영(2009). 침향산(沈香山) 조설방식의 특성과 연행양상. 구비문학연구. 28(-): 333-363.
  9. 송지원 (2018). 조선시대 산대(山臺)의 역사적 전개. 한국문학과 예술. 28(-): 121-155.
  10. 사진실(2006). 동아시아의 '신성한 산' 설행에 나타난 욕망과 이념. 공연문화연구. 12(-): 265-296.
  11. archive.gugak.go.kr
  12. 윤영활(2009). 고려시대 석가산의 시원적 고찰. 한국전통조경학회지. 27(4): 10-18.
  13. 유혜경(2020). 가산의 차용을 통한 '미적경계' 표현. 미술문화연구. 16(-): 31-54.
  14. 이영일(2020). 동리정사 옛 모습 재현(2)과 판소리를 중심으로 한 풍류활동 고찰. 판소리연구. 49(-): 445-496.
  15. 星湖全集 권8, 海東樂府 '綵棚山歌'
  16. 이영일(2011). 옛 동리정사[신재효(申在孝) 고택(古宅)] 재현과 공연학적 해석. 판소리연구. 31(-): 53-93.