DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of design tendency and consumer preferences for wetsuits

웨트슈트 디자인 경향 및 소비자 선호 분석

  • Received : 2020.11.08
  • Accepted : 2020.12.02
  • Published : 2020.12.31

Abstract

This study compared the domestic and international commercial design patterns and domestic consumer preferences for wetsuit designs to develop a user-centered wetsuit design. An analysis of the domestic and international design elements for 1,802 wetsuits sold online over the past three years showed that the most frequent shapes, dominant colors, and patterns were the same, as consumers tended to buy full suits that were black or had geometric patterns. Dominant colors and assort/accent colors were different from the survey results. Men's wetsuits used fewer colors and patterns than women's suits. Domestic wetsuits used fewer patterns than those sold abroad; in addition, colors were applied differently. A consumer preference survey conducted on 213 male and female consumers in their 20s and their 50s in Korea indicated that 53.5% of respondents were the most affected by the shape when choosing a wetsuit design. The preferred color scheme was two colors, with a vivid tone used as an accent color. The factor analysis results on wetsuit design preference uncovered the six factors: individuality, display, function, acceptance, imitation, and comparison. An independent sample t-test also showed that men perceive individuality, imitations, and comparison factors higher than women.

Keywords

References

  1. 김기한. (2009). 대학생의 스포츠웨어 구매결정요인과 브랜드 선호도. 한국의류산업학회지, 11(4), 583-591.
  2. 김나영, 장정아, 김주애, 임지영. (2008). 성인 여자 실내용 수영복의 연령대별 착의실태 및 선호도 조사. 한국디자인문화학회지, 14(4), 37-45.
  3. 김문영. (2005). 스노보드 웨어의 착용실태와 착용만족도. 대구대학교 대학원 석사학위 논문.
  4. 김여원, 최종명. (2016). 감성과학 소비성향과 패션소재 감성요소에 대한 선호도 연구. 감성과학, 19(3), 27-42. https://doi.org/10.14695/kjsos.2016.19.3.27
  5. 김은경. (2010). 사이클 전문복 착용실태에 관한 연구. 복식, 60(5), 88-105.
  6. 김정미. (2012). 윈드서핑 수트의 시각적 이미지에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 14(5), 713-719. https://doi.org/10.5805/KSCI.2012.14.5.713
  7. 김지우, 김영삼. (2019). 라이프 스타일 요인에 따른 웨트슈트(wetsuits) 선택속성, 인구통계적 특성, 구매행동 차이에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 21(1), 46-58. https://doi.org/10.5805/SFTI.2019.21.1.46
  8. 김혜림, 방윤혁, 이선희. (2016). 시판 습식방수복의 부위별 소재 특성 및 보온성 평가. 한국섬유공학회지, 53(4), 229-240. https://doi.org/10.12772/tse.2016.53.229
  9. 남기묘. (2003). 전신수영복의 prototype 제시에 관한 연구. 창원대학교 석사학위논문.
  10. 박대호, 황지현. (2015). 스포츠웨어의 선택속성과 브랜드만족, 브랜드신뢰 및 구매행동의 구조적 관계. 한국체육과학회지, 24(3), 871-884.
  11. 박상호. (2004). 스킨스쿠버 체크포인트. 서울: 대경북스.
  12. 박상호, 박명수, 송진석, 오유성, 이원교, 임봉우, 황종주. (1999). 스킨스쿠버 플러스. 서울: 대경.
  13. 이승대. (2018). 서핑교과서. 서울: 보누스.
  14. 이수광, 김종학. (1993). 잠수입문. 서울: 케이출판사.
  15. 이석인, 이신언, 주희철. (2000). 윈드서핑. 서울: 21세기 교육사.
  16. 이은옥. (2007). 국내 텍스타일 디자인 분류 유형에 관한 연구. 한국디자인문화학회지, 13(3), 271-280.
  17. 오경록, 이원교. (2008). 스킨 스쿠버 다이빙. 서울: 보문각.
  18. 유경숙, 이명희. (1997). 성역할 정체감, 성 및 연령에 따른 의복 무늬 선호에 관한 연구. 복식, 33, 255-267.
  19. 윤율겸, 이명희. (2011). 래시가드의 소비자 구매행동 조사. 한국의류산업학회지, 13(2), 186-193. https://doi.org/10.5805/KSCI.2011.13.2.186
  20. 정노라, 황춘섭. (2013). 2-30대 여성의 수영경력과 신체적 자아개념에 따른 수영복 선택기준과 구매만족도. 한국의류학회지, 37(8), 1015-1028. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2013.37.8.1015
  21. 조만태, 김상대. (2001). 수영복 구매의 평가기준에 관한 연구. 한국스포츠산업경영학회지, 6(2), 53-68.
  22. 지삼업. (2006). 해양스포츠 자원론. 서울: 대경북스
  23. 최혜선, 박진희, 이경미, 도월희, 김은경. (2001). 액티브 스포츠웨어 설계. 서울: 수학사.
  24. 최진희. (2011a). 국내 30대 남성용 웨트수트 패턴 축소율에 관한 연구. 한국의류학회지, 35(9), 1039-1048. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.9.1039
  25. 최진희. (2011b). 3D 스캔데이터를 활용한 국내 남성용 스킨스쿠버복 패턴개발. 대한가정학회지, 49(4), 105-113. https://doi.org/10.6115/khea.2011.49.4.105
  26. 최진희, 정진아. (2009). 국내 남성용 스킨스쿠버복 생산실태 및 소비자 만족도. 한국의류학회지, 33(11), 1683-1695. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2009.33.11.1683
  27. 최수경. (2018). 래시가드 추구혜택이 추구이미지에 미치는 영향. 한국디자인문화학회, 24(3), 691-701.
  28. 한성지, 김이영. (2016). 패션디자인. 서울: 교학연구사.
  29. 허재호, 박정규, 하준수, 김혜인. (2017). 습식잠수복(Wetsuit)의 성능 및 기능성 평가. 섬유기술과 산업, 21(1), 37-43.
  30. 허희진. 김시연, 이조은, 주신영, 남윤자. (2015). 웨트수트 착용실태 및 제품개발을 위한 사이즈 체계 조사. 한국의류학회지, 39(3), 408-418. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2015.39.3.408
  31. 황재하. (2013). 호주에서 '상어 피해 막는' 서핑복 개발. 머니투데이. 자료검색일 2019. 11. 21, 자료출처 https://news.mt.co.kr/mtview.php?no=2013071910511994474&outlink=1&ref=https%3A%2F%2Fsearch.naver.com
  32. 황진숙. (2005). 스포츠웨어 추구혜택이 스포츠웨어 선호이미지 및 점포유형별 애고에 미치는 영향. 대한가정학회지, 43(4), 65-78.
  33. Divein spaccato brown wetsuit. (n.d.). Freediver shop. 자료검색일 2019. 11. 21, 자료출처 https://www.freedivershop.com/wetsuits-and-clothing/freediving-and-spearfishing/diein-spaccato-brown-sheico-ultraflex-wetsuit
  34. JBL 2.5mm vertigo men's jumpsuit. (n.d.). 자료검색일 2019. 11. 14, 자료출처 https://www.amazon.com/dp/B01IUS8XU2?creativeASIN=B01IUS8XU2&imprToken=PC09.1d8Mwm.6bJpX99uCw&slotNum=46&tag=scuba-diving02-20&linkCode=ogi&th=1&psc=1
  35. Kistler, B. (1999). 수상스키 : 국내최고의 지도서 (박주한 역). 서울: 21세기 출판사.
  36. Lai, A. W. (1995). Consumer values, product benefits and customer values: a consumption behavior approach. Consumer Research, 22, 381-388.
  37. Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory(2nd ed.). New York, NY:McGraw-Hill.
  38. O'mahony, M., & Braddock, S. E. (2004). 스포츠 테크 (차임선 역). 서울: 예경.
  39. Peter, J. P., & Olson, J. C. (1987). Consumer behavior: Marketing strategy perspectives Homewood, Ill: Irwin Inc., 105-116.
  40. Scubapro Educational Association. (1995). 스쿠버 다이빙 매뉴얼. 서울: 삼호미디어.
  41. 2018 국민여가활동조사. (2018a). 문화체육관광부.
  42. 2018 스포츠산업 실태조사 결과 보고서. (2018b). 문화체육관광부.