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A Psychological Approach to Reducing the Digital Divide for the Elderly Consumer: From the Perspective of Socioemotional Selectivity Theory

노년층 소비자의 디지털 정보격차 완화를 위한 심리적 접근: 사회정서적 선택이론의 관점에서

  • Min, Dongwon (Business Administration, Dankook University)
  • Received : 2020.01.14
  • Accepted : 2020.03.20
  • Published : 2020.03.28

Abstract

The ability to use ICT is now a prerequisite for living in the information age, and digital literacy, which can access and utilize various digital information such as online banking, shopping, news, and health care, is more important. It is increasing. Accordingly, the social inequality, or digital divide, related to accessing and accepting digital information and knowledge is also an important social issue. In particular, the digital divide by age is becoming a major issue, not only in terms of resolving social imbalances but also in resolving the structural problems of the economy in addition to the survival of the elderly. This study aims to find ways to resolve the digital gap of the elderly in terms of socioemotional selectivity theory and suggests the reasons for the elderly's less access to digital information acquisition and the implications for the solution.

ICT를 사용할 수 있는 능력은 이제 정보화 시대에 살아가기 위한 필수 전제 조건이며, 디지털 정보에 접근해 이를 활용할 수 있는 디지털 문해력은 그 중요성이 더욱 증대되고 있다. 이에 따라 디지털 정보와 지식에 접근하고 받아 들이는 것과 관련된 사회적 불평등 즉 디지털 정보격차도 전 세계적으로 중요한 사회적 이슈가 되고 있다. 특히 연령으로 인한 디지털 정보격차는 사회적 불균형 해소라는 관점뿐 아니라 노년층의 생존에서 더 나아가 경제의 구조적 문제 해결과도 직결되면서 주요 이슈가 되고 있다. 본 연구는 사회정서적 선택 이론의 관점에서 노년층의 디지털 격차에 대해서 해소방안을 모색하기 위해 노년층과 청년층 소비자를 대상으로 실험을 진행하였다. 그 결과 정보처리 의도와 정보처리 성과에 대한 기대에 있어 노년층과 청년층의 차이는 목표일관성에 따라 다른 것으로 나타났다. 본 연구는 이 같은 결과를 통해 노년층 소비자들이 디지털 방식의 정보습득에 덜 적극적인 원인으로 목표 비일관성의 역할을 제시하고 이를 근거로 학문적 및 실무적 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

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