DOI QR코드

DOI QR Code

An Instructional Design for PBL-based English Classes in Elementary Schools

초등학교에서 PBL 기반 영어 수업을 위한 학습 모형 설계

  • Received : 2019.11.13
  • Accepted : 2020.03.06
  • Published : 2020.03.31

Abstract

Problem-based learning (PBL) is applied to various subjects for the sake of learners' creative thinking, problem-solving skills, presentation skills, confidence, self-directed learning, cooperation, and for the communication skills required in a rapidly changing society. Among them, the English language-an official language-is invested in 2.3 times more than other subjects, according to the English education company Yoon's Teacher. Therefore, PBL is an important learning method. However, the reality is that teacher-centered instruction, acquiring knowledge of the best answers only, and traditional evaluations are the main subjects. In order to supplement these weak points, this study designed a learning model for English subjects based on Barrows & Myers (2002) and the analyze, design, develop, implement, and evaluate (ADDIE) model. As a result of a PBL English class based on the ADDIE model, the learners were able to improve their presentation skills by 86%, their interest in learning by 86%, their understanding of learning by 86%, and cooperation by 100%. As such, studies on designing the learning model should be carried out continuously to achieve the purpose of 21st century English education, which is to improve learners' communication skills and information processing skills.

급격히 변화하고 있는 현대 사회에서 학습자들에게 반드시 필요한 창의적 사고, 문제 해결 능력, 발표력, 자신감, 자기 주도적 학습 능력, 협동심, 의사소통능력 향상을 위해 PBL(Problem-Based Learning) 학습법은 다양한 과목에 적용되고 있다. 그 중 세계 공용어로 자리매김 된 영어는 영어 교육 전문기업인 윤선생에 따르면 사교육 현장에서 타 과목에 비해 2.3배나 더 투자되고 있는 만큼 영어교육 현장에서도 PBL은 빠질 수 없는 중요한 학습법이다. 하지만 여전히 현실은 교사 중심 수업, 모범 답안을 위한 지식 습득, 획일적인 평가가 주체가 되고 있다. 이러한 점들을 보완하고 현대 사회에서 능동적으로 대처할 수 있기 위하여 본 연구는 Barrows&Myers(2002), ADDIE 모형이 기반된 영어 교과 수업을 위한 학습 모형을 설계하였다. 이 모형은 5가지 절차로 구성되어 있는데 즉, 분석, 설계, 개발, 실행, 평가로 구성된다. ADDIE 모형이 기반이 된 PBL 영어 수업이 진행된 결과 그렇다, 이상 응답한 학습자들이 발표력 향상에 86%, 학습에 대한 흥미도 86%, 학습에 대한 이해력 86%이며 무엇보다 학습에 대한 문제 해결 능력(100%) 및 협동력(100%)을 향상할 수 있어 좋았다는 의견이 가장 높았다. 이와 같이 PBL 수업을 통해 21세기 영어 교육의 목적인 학습자들의 의사소통 능력 함양 및 영어로 된 정보 처리 능력에 도달할 수 있기에 지속적으로 이러한 학습 모형 설계에 관한 연구가 이루어져야 한다.

Keywords

References

  1. N. Othman, M. I. A. Shah, Problem-Based Learning in the English Language Classroom, Canadian Center of Science and Education Vol.6, No.3, pp. 125-133, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/elt.v6n3p125
  2. Z. Abdul Kadir, N. H. Abdullah, E. Anthony, B. Mohd Salleh, R. Kamarulzaman, Does Problem-Based Learning Improve Problem Solving Skills?-A Study among Business Undergraduates at Malaysian Premier Technical University, International Education Studies, Vol.9, No.5, pp.166-172, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/ies.v9n5p166
  3. S. Winarno, K. S. Muthu, L. S. Ling, Direct Problem-Based Learning (DPBL): A Framework for Integrating Direct Instruction and Problem-Based Learning Approach, International Education Studies, Vol.11, No,1, pp,119-126, 2018. DOI: https://doi.org/10.5539/ies.v11n1p119
  4. Y. S. Kim, The Development of the Component Standard and the Learning for English Subject PBL, Masters's thesis, Catholic Kwandong University, pp.17-18, 2017
  5. Y. S. Cho, H. J. Lee, E. J. Baek, H. H. Lim, A Study on the Procedure of Problem Design for Problem-Based Learning, The Journal of Curriculum Studies, Vol.21, No.3, pp. 215-242, 2003.
  6. A. S. Argaw, B. B. Halie, B. T. Ayalew, S. G. Kuma, The effect of Problem Based Learning (PBL) Instruction on Students' Motivation and Problem Solving Skills of Physics, EURASIA Journal of Mathematics Scence and Technology Education, Vol.13, No.3, pp.857-871, 2017 DOI: https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00647a