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Associations of Transport Accessibility with Restaurants' Survival in Gwangju Metropolitan Area

광주광역시 음식점 개폐업과 교통접근성의 상관관계 분석

  • Song, Yena (Department of Geography, Chonnam National University) ;
  • Jang, Hanwool (Department of Industrial Engineering, Yonsei University) ;
  • Lee, Keumsook (Department of Geography, Sungshin Women's University)
  • Received : 2020.11.10
  • Accepted : 2020.12.11
  • Published : 2020.12.31

Abstract

In Korea, the proportion of self-employed and unpaid family workers is relatively higher than other OECD countries and the operation periods of their businesses are generally shorter than others. This indicates frequent startups and closures and thus unstable employment status and income, which inevitably generates huge social costs. Restaurants are a representative business that self-employed workers easily enter and their 5-year survival rate is found to be lower than 20%. This is shorter survival period than other business sectors. This study aims to examine the associations of transport accessibility with restaurants' survival in Gwangju metropolitan area. Convenient location has been known to be a crucial factor for sales improvements and longer operation and such location is closely linked with good transport accessibility. Results from survival analysis on empirical data show that better access to road networks is significantly associated with longer survival of restaurants though subway accessibility is not. This can be explained by low modal share of subway in the study area and at the same time, requires further case studies where more developed and matured subway systems are in operation.

우리나라는 자영업자의 비중은 다른 OECD 국가에 비해 상대적으로 높은 수준이며 이들이 설립한 업체의 생존 기간은 다른 업체에 비해 짧게 나타난다. 이는 자영업자들의 잦은 창업과 폐업으로 이어져 고용과 수입의 불안 및 막대한 사회적 비용을 발생시킨다. 음식점은 자영업자들이 쉽게 진입하는 대표적인 업종으로 5년 생존율이 20%에 미치지 못해 생존 기간이 더 짧게 나타나고 있다. 본 연구는 광주광역시의 음식점을 사례로 음식점 생존 기간과 교통 접근성 사이의 상관관계를 살피고자 한다. 편리한 입지는 음식점의 매출 향상과 지속적인 운영에 중요한 요소로 꼽혀왔고, 이러한 입지는 높은 수준의 교통 접근성을 의미하기 때문이다. 생존분석을 통해 교통 접근성과 음식점 업종별 영업 기간 사이의 관계를 살펴본 결과 지하철 접근성은 유의미한 관계를 보이지 않았으나 도로 접근성은 생존 기간 연장과 유의미한 상관 관계를 가지고 있음을 알 수 있었다. 이는 광주광역시에서 운행 중인 지하철이 활발히 이용되지 않아 이에 대한 접근성이 경제적 의미를 갖기 어려웠던 것으로 해석되는 동시에 다른 지역과의 비교 연구가 필요함을 보여준다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2019년 대한민국 교육부와 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2019S1A5A2A03044619).

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