DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Adult Attachment on Self-compassion of Teachers in Early Childhood Education and Care: Examining the Parallel Dual Mediating Effects of Positive and Negative Affects

영유아교사의 성인애착이 자기자비에 미치는 영향: 정서의 병렬이중매개효과

  • 안혜령 (서울대학교 생활과학대학 아동가족학과) ;
  • 채진영 (부산대학교 사범대학 유아교육과)
  • Received : 2020.10.17
  • Accepted : 2020.12.04
  • Published : 2020.12.31

Abstract

Objective: The purpose of this study was to examine the parallel dual mediating effects of positive and negative affects in the relationship between adult attachment and self-compassion of teachers in the early childhood education and care centers. Methods: Two hundred and six teachers participated in the survey who were recruited from kindergarten and child care centers in Seoul and five provinces in South Korea. The data were analyzed by means of frequency, percentages, Cronbach's reliability coefficient and Pearson's correlation using SPSS 25.0 and model 4 provided in The PROCESS macro for SPSS 3.4 version. Results: First, the teachers' degrees of anxiety and avoidance in their adult attachment were below the median scores. Those of positive and negative affects, and their self-compassion were close to the median scores. Second, there were parallel dual mediation effects of positive and negative affects between anxious attachment and self-compassion of teachers. Meanwhile, only positive affect had a mediating effect in the path of teachers' avoidant attachment and self-compassion. Conclusion/Implications: This study confirmed that it is important to raise positive affect by lowering each level of anxiety and avoidance in their attachment for teachers in order to improve their self-compassion. It implied the need to provide support for attachment stability enhancement and to pay attention to improve their self-compassion.

Keywords

Acknowledgement

이 과제는 부산대학교 기본 연구지원사업(2년)에 의하여 연구되었음.

References

  1. 강민정, 곽정인, 유희정, 차영숙 (2018). 유아교사의 심리적 소진과 교수몰입 간의 관계. 유아교육 연구, 38(1), 29-53. doi:10.18023/kjece.2018.38.1.002
  2. 강원경 (2018). 자기자비(Self-Compassion)에 관한 연구 동향 분석: 학회지 논문을 중심으로 (2010-2018). 상담과 연구, 1(2), 79-96.
  3. 강재연, 장재홍 (2017). 마음챙김-자기자비 집단프로그램의 효과: 자기비판 성향을 지닌 대학생을 대상으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 29(2), 335-356. doi:10.23844/kjcp.2017.05.29.2.335
  4. 김경의, 이금단, 조용래, 채숙희, 이우경 (2008). 한국판 자기-자비 척도의 타당화 연구 대학생을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 13(4), 1023-1044. doi:10.17315/kjhp.2008.13.4.012
  5. 김남연, 정재은 (2020). 영유아교사의 심리적 소진과 조직효과성이 직무만족도에 미치는 영향. 유아교육학회지, 26(1), 19-37. doi:10.18023/ijece.2020.26.1.002
  6. 김명희, 박혜경 (2014). 보육교사의 성인애착, 효능감, 훈육방식과 유아의 문제행동간의 관계연구 한국유아교육.보육행정연구, 18(1), 156-186.
  7. 김민선, 서영석 (2010). 대학생의 부적응적 완벽주의와 성인애착에 따른 집단 분류와 심리적 특성에 대한 집단 간 차이. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(2), 413-434.
  8. 김세정, 채영란 (2018). 유아교사의 성인애착이 교사효능감 및 공감능력에 미치는 영향. 인문사회21, 9(5), 1441-1456. doi:10.22143/HSS21.9.5.102
  9. 김시내 (2014). 상담자의 직무스트레스와 소진의 관계에서 자기자비와 사회적 지지의 조절효과. 가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 김신실, 유금란 (2014). 청소년의 애착유형이 자기자비에 미치는 영향: 정서인식 명확성의 매개효과. 청소년상담연구, 22(1), 27-45. doi:10.35151/kyci.2014.22.1.002
  11. 김은영, 이지은 (2015). 대학생들의 성인애착과 우울의 관계에 경험적 회피의 매개효과. 상담학 연구, 16(3), 345-358. doi:10.15703/kjc.16.3.201506.345
  12. 김은정, 김수영, 이건 (2019). 저소득층 대상 부모교육을 병행한 애착중심 집단상담이 성인애착, 양육효능감에 미치는 효과. 인문사회21, 10(6), 1401-1412. doi:10.22143/HSS21.10.6.104
  13. 김정미, 이선경 (2019). 보육교사의 직무만족이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향 직무열의의 매개효과를 중심으로. 교육문화연구, 25(1), 621-635. doi:10.24159/joec.2019.25.1.621
  14. 김성현 (2004). 친밀 관계 경험 검사 개정판 타당화 연구: 확증적 요인분석과 문항 반응 이론을 중심으로. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 노상선, 조용래 (2013). 경계선 성격장애 성향 자를 위한 자기자비 함양 프로그램의 개발과 효과. Korean Journal of Clinical Psychology, 32(1), 97-121. https://doi.org/10.15842/kjcp.2013.32.1.006
  16. 박남심, 송승민 (2019). 보육교사의 자기 돌봄이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향 심리적 소진의 매개효과. 유아교육학논집, 23(6), 105-124. doi:10.32349/ECERR.2019.12.23.6.105
  17. 박세란, 이훈진 (2015). 자기자비 증진 프로그램 개발 및 효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 27(3), 583-611. doi:10.23844/kjcp.2015.08.27.3.583
  18. 박홍석, 이정미 (2016). 정적정서 부적정서 척도(PANAS)의 타당화. 한국심리학회지: 일반, 35(4), 617-641. doi:10.22257/kjp.2016.12.35.4.617
  19. 신동주, 김승옥 (2016). 보육교사의 정서노동유형과 사회적지지 및 직무스트레스 간의 관계: 사회적 지지의 매개효과를 중심으로. 육아지원연구, 11(1), 119-141. doi:10.16978/ecec/2016.11.1.006
  20. 신동주, 엄소명 (2018). 유치원교사의 기본정서, 정서조절전략 및 정서노동 간의 관계. 유아교육 연구, 38(6), 137-160. doi:10.18023/kjece.2018.38.6.006
  21. 서민희, 유경훈 (2020). 영아교사 성인애착 및 교사효능감이 영아-교사 상호작용에 미치는 영향. 교육과학연구, 22(2), 157-176. doi:10.15564/jeju.2020.05.22.2.157
  22. 서정아 (2010). 유치원 현장에서 교사의 긍정적 정서와 부정적 정서. 한국교원교육연구, 27(2), 229-262. doi:10.24211/tjkte.2010.27.2.229
  23. 신현정, 신동주, 김승옥 (2016). 보육교사의 정서성과 심리적 안녕감 및 직무스트레스 간의 관계: 심리적 안녕감의 매개효과를 중심으로. 유아교육학논집, 20(5), 177-200.
  24. 안수경 (2019). 공감피로가 상담자 소진에 미치는 영향: 자기자비와 상담자 자기효능감의 이중매개효과. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 안하얀, 서영석 (2010). 성인애착, 심리적 디스트레스, 대인관계문제: 피드백에 대한 반응, 정서적 대처, 사회적 지지 추구의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(3), 575-603.
  26. 왕인순, 조옥경 (2011). 자애명상이 자기자비, 마음챙김, 자아존중감, 정서 및 스트레스에 미치는 효과. 한국심리학회지: 건강, 16(4). 675-690. doi:10.17315/kjhp.2011.16.4.003
  27. 유윤경 (2011). 대학생의 성인애착과 우울: 심리적 수용과 탈중심화를 중심으로. 서강대학교 교육 대학원 석사학위논문.
  28. 육아정책연구소 (2020). 2019 영유아 주요 통계(연구자료 2020-1). 서울: 육아정책연구소.
  29. 윤혜경, 정남운 (2017). 부모애착과 사회불안의 관계에서 자기자비의 요인별 성별 매개효과. 한국심리학회지: 건강, 22(3), 629-643. doi:10.17315/kjhp.2017.22.3.009
  30. 이경례, 문혁준 (2016). 영아교사의 성인애착, 정서조절능력, 교사효능감이 교사-영아 상호작용에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 100, 1-23.
  31. 이경민, 박주연 (2015). 유아교사의 행복, 소진, 이직의도의 관계. 유아교육연구, 35(6), 33-48. doi:10.18023/kjece.2015.35.6.002
  32. 이선영 (2013). 자기-자비와 불안 및 강박과의 관계에서 매개변인으로서의 사고 억제: 일반인을 대상으로. 한국심리학회지: 임상, 32(4), 835-851. doi:10.15842/kicp/2013.32.4.005
  33. 이수진, 김상옥 (2019). 유아교사의 성인애착과 직무환경 및 직무만족의 관계에서 행복감의 매개효과. 한국보육학회지, 19(4), 171-188. doi:10.21213/kjcec.2019.19.4.171
  34. 이은지, 서영석 (2014). 불안전 성인애착 (애착불안, 애착회피) 과 대인관계문제 및 심리적 디스트레스의 관계: 자기자비와 낙관적 성향의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리 치료, 26(2), 413-442.
  35. 이정희, 최양미 (2014). 기관 유형에 따른 유아교사의 소진 증상과 요인에 관한 연구. 생애학회지, 4(2), 75-94.
  36. 이주연, 장성예, 윤란호 (2019). 보육교사의 성인애착유형이 유아와의 상호작용에 미치는 영향: 공감능력의 매개효과를 중심으로. 유아교육.보육복지연구, 23(2), 121-140. doi:10.22590/ecee.2019.23.2.121
  37. 이지수, 양난미 (2018). 대학생의 애착불안과 우울의 관계: 자기자비와 부적응적 인지적 정서조절전략의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 30(2), 397-422. doi:10.23844/kjcp.2018.05.30.2.397
  38. 이지영, 이주연 (2020). 보육교사의 감정노동이 유아와의 상호작용에 미치는 영향: 자아탄력성의 매개효과를 중심으로. 유아교육.보육복지연구, 24(3), 207-225. doi:10.22590/ecee.2020.24.3.207
  39. 이현희, 김은정, 이민규 (2003). 한국판 정적 정서 및 부적 정서 척도(Positive Affect and Negative Affect Schedule; PANAS)의 타당화 연구. 한국심리학회, 22(4), 935-946.
  40. 정주리, 김은영 (2018). 애착유형에 따른 자기자비, 공감, 중요성, 자비불안에서의 차이. 상담학연구, 19(1), 363-380. doi:10.15703/kjc.19.1.201802.363
  41. 정지윤(2017). 중등교사의 감정노동과 심리적 소진의 관계에서 자기자비의 조절효과. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  42. 조영희, 정남운 (2016). 성인애착, 기본 심리적 욕구 만족, 내면화된 수치심이 분노 표현 방식에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 28(1), 169-190. doi:10.23844/kjcp.2016.02.28.1.169
  43. 조용래 (2018). 마음챙김에 기반을 둔 정서조절 개입에서 가정에서의 명상 실습과 정신건강 성과지표들 간의 관계 및 자기 자비의 매개 역할. 인지행동치료, 18(1), 23-53. doi:10.33703/cbtk.2018.18.1.23
  44. 조은영, 임정하 (2014). 대학생의 긍정정서 및 부정정서가 심리적 안녕감에 미치는 영향: 인지적 유연성의 매개효과를 중심으로. 한국청소년연구, 25(4) 185-210. doi:10.14816/sky.2014.25.4.185
  45. 조준오, 나정 (2016). 현직 유아교사 및 예비 유아교사의 정신건강 실태 비교 연구. 유아교육학논집, 20(3), 35-59.
  46. 조현주, 현명호 (2011). 자기비판과 우울관계에서 지각된 스트레스와 자기자비 효과. 한국심리학회지: 건강, 16(1), 49-62. doi:10.17315/kjhp.2011.16.1.004
  47. 조현주, 노지애, 이현예, 정성진, 현명호 (2014). 초보 상담자들의 자기 성장을 위한 마음챙김 자비 프로그램 개발 및 효과. 청소년학연구, 21(12), 25-47.
  48. 진미경 (2010). 성인의 애착 관계 재구조화를 위한 집단 프로그램 연구: 여대생을 대상으로. 한국놀이치료학회지(놀이치료연구), 13(3), 107-120.
  49. 최인숙, 채진영 (2020). 영유아교사의 친밀관계경험이 우울에 미치는 영향에서 자기자비의 매개 효과. 한국보육지원학회지, 16(5), 201-218. doi:10.14698/jkcce.2020.16.05.201
  50. 허인아, 이민규 (2017). 성인애착의 불안-회피 차원에 따른 대인관계문제 내면화된 수치심과 정서 표현 양가성의 매개효과. 한국심리학회지: 발달, 30(4), 71-91.
  51. 한국행정연구원 (2020. 01). 2019 사회통합실태조사. https://www.kipa.re.kr/site/kipa/research/selectBase View.do?seSubCode=BIZ017A001&seqNo=BASE_000000000000560에서 2020년 10월 31일 인출
  52. 황해익, 김은정 (2015). 유아교사의 완벽주의와 정서경험이 교사소진에 미치는 영향. 생태유아교육연구, 14(1), 195-218.
  53. Ainsworth, M. S. (1989). Attachments beyond infancy. American Psychologist, 44(4), 709-716. doi:10.1037/0003-066X.44.4.709
  54. Ainsworth, M. S., & Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality development. American Psychologist, 46(4), 333-341. doi:10.1037//0003-066X.46.4.333
  55. Bartholomew, K., & Horowitz, L. M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61(2), 226-244. doi:10.1037/0022-3514.61.2.226
  56. Birnie, K., Speca, M., & Carlson, L. E. (2010). Exploring self-compassion and empathy in the context of mindfulness-based stress reduction (MBSR). Stress and Health, 26(5), 359-371. doi:10.1002/smi.1305
  57. Boehm, J. K., & Lyubomirsky, S. (2008). Does happiness promote career success? Journal of Career Assessment, 16(1), 101-116. doi:10.1177/1069072707308140
  58. Bowlby, J. (1958). The nature of the child's tie to his mother. International Journal of Psycho-analysis, 39, 350-373.
  59. Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Volume II: Separation, anxiety and anger. London: The Hogarth press and the institute of psycho-analysis.
  60. Bowlby, J. (1982). Attachment and loss: Retrospect and prospect. American Journal of Orthopsychiatry, 52(4), 664-678. doi:10.1111/j.1939-0025.1982.tb01456.x
  61. Brennan, K. A., Clark, C. L., & Shaver, P. R. (1998). Self-report measurement of adult attachment: An integrative overview. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 46-76). New York: Guilford.
  62. Bretherton, I. (1985). Attachment theory: Retrospect and prospect. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50(1/2), 3-35. doi:10.2307/3333824
  63. Buric, I., Penezic, Z., & Soric, I. (2017). Regulating emotions in the teacher's workplace: Development and initial validation of the Teacher Emotion-Regulation Scale. International Journal of Stress Management, 24(3), 217-246. doi:10.1037/str0000035
  64. Cheng, C., & Cheung, M. W. (2005). Cognitive processes underlying coping flexibility: Differentiation and integration. Journal of Personality, 73(4), 859-886. doi:10.1111/j.1467-6494.2005.00331.x
  65. Cooper, M. L., Shaver, P. R., & Collins, N. L. (1998). Attachment styles, emotion regulation, and adjustment in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1380-1397. doi:10.1037/0022-3514.74.5.1380
  66. Damasio, A. R. (1994). Descartes' error: Emotion, reason, and the future of human life. New York: Putnam.
  67. Denzin, N. (1984). On Understanding Emotion. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  68. Donaldson, S. I., Dollwet, M., & Rao, M. A. (2015). Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviewed literature linked to positive psychology. The Journal of Positive Psychology, 10(3), 185-195. doi:10.1080/17439760.2014.943801
  69. Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). The relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological Bulletin, 101(1), 91-119. doi:10.1037/0033-2909.101.1.91
  70. Fraley, R. C., & Shaver, P. R. (1997). Adult attachment and the suppression of unwanted thoughts. Journal of Personality and Social Psychology, 73(5), 1080-1091. doi:10.1037/0022-3514.73.5.1080
  71. Fraley, R. C., Waller, N. G., & Brennan, K. A. (2000). An item response theory analysis of self-report measures of adult attachment. Journal of Personality and Social Psychology, 78(2), 350-365. doi:10.1037/0022-3514.78.2.350
  72. Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56(3), 218-226. doi:10.1037/0003-066X.56.3.218
  73. Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2018). Reflections on positive emotions and upward spirals. Perspectives on Psychological Science, 13(2), 194-199. doi:10.1177/1745691617692106
  74. Frijda, N. H. (1986). The emotions. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
  75. Gander, F., Proyer, R. T., & Ruch, W. (2016). Positive psychology interventions addressing pleasure, engagement, meaning, positive relationships, and accomplishment increase well-being and ameliorate depressive symptoms: A randomized, placebo-controlled online study. Frontiers in Psychology, 7, 686. doi:10.3389/fpsyg.2016.0068
  76. Gilbert, P (2010). An introduction to compassion focused therapy in cognitive behavior therapy. International Journal of Cognitive Therapy, 3(2), 97-112. doi:10.1521/ijct.2010.3.2.97
  77. Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53(1), 6-41. doi:10.1111/bjc.12043
  78. Greenberg, L. S., Korman, L. M., & Paivio, S. C. (2002). Emotion in humanistic psychotherapy. In D. J. Cain (Ed.), Humanistic psychotherapies: Handbook of research and practice (p. 499-530). Washington, DC: American Psychological Association.
  79. Gross, J. J. (2015). Emotion regulation: Current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1), 1-26. doi:10.1080/1047840x.2014.940781
  80. Gu, Q., & Day, C. (2007). Teachers resilience: A necessary condition for effectiveness. Teaching and Teacher Education, 23(8), 1302-1316. doi:10.1016/j.tate.2006.06.006
  81. Hayes, A. (2017). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach (2nd ed.). New York: The Guilford Press.
  82. Hoffman, M. L. (1984). Interaction of affect and cognition in empathy. In C. E. Izard, J. Kagan, & R. B., Zajonc (Eds.), Emotions, cognition, and behavior (pp. 103-131). New York: Cambridge Univerisity.
  83. Ionescu, T. (2012). Exploring the nature of cognitive flexibility. New Ideas in Psychology, 30(2), 190-200. doi:10.1016/j.newideapsych.2011.11.001
  84. Izard, C. E. (1992). Basic emotions, relations among emotions, and emotion-cognition relations. Psychological Review, 99(3), 561-565. doi:10.1037/0033-295X.99.3.561
  85. Kabat-Zinn, J. (2012). Mindfulness for beginners: Reclaiming the present moment-and your life. Boulder, CO: Sounds True.
  86. Kobak, R. R., & Sceery, A. (1988). Attachment in late adolescence: Working models, affect regulation, and representations of self and others. Child Development, 59(1), 135-146. doi:10.2307/1130395
  87. Katz, L. C. (1970). Teaching in preschool: Role and goals. Children, 17(2), 42-48.
  88. Lazarus, R. S. (2000). Evolution of a model of stress, coping, and discrete emotions. In V. H. Rice (Ed.), Handbook of stress, coping, and health: Implications for nursing research, theory, and practice (pp. 195-222). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  89. Lopez, F. G., Mitchell, P., & Gormley, B. (2002). Adult attachment orientations and college student distress: Test of a mediational model. Journal of Counseling Psychology, 49(4), 460-467. doi:10.1037/0022-0167.49.4.460
  90. Main, M., Kaplan, N., & Cassidy, J. (1985). Security in infancy, childhood, and adulthood: A move to the level of representation. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50(1/2), 66-104. doi:10.2307/3333827
  91. Maslach, C. (1982). Burnout, the cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  92. Masten, A. S., & Reed, M. G. J. (2002). Resilience in development. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.), The Oxford Handbook of Positive Psychology (pp. 74-88). New York: Oxford University Press.
  93. McKay, M., Davis, M., & Fanning, P. (2011). Thoughts and feelings: Taking control of your moods and your life. Oakland, CA: New Harbinger Publications.
  94. Mikulincer, M. (1998). Adult attachment style and affect regulation: Strategic variations in self-appraisals. Journal of Personality and Social Psychology, 75(2), 420-435. doi:10.1037/0022-3514.75.2.420
  95. Mikulincer, M., & Florian, V. (1998). The relationship between adult attachment styles and emotional and cognitive reactions to stressful events. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds.), Attachment theory and close relationships (pp. 143-165). New York: The Guilford Press.
  96. Mikulincer, M., & Orbach, I. (1995). Attachment styles and repressive defensiveness: The accessibility and architecture of affective memories. Journal of Personality and Social Psychology, 68(5), 917-925. doi:10.1037/0022-3514.68.5.917
  97. Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003). Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment-related strategies. Motivation and Emotion, 27(2), 77-102. doi:10.1023/A:1024515519160
  98. Moore, A., & Malinowski, P. (2009). Meditation, mindfulness and cognitive flexibility. Consciousness and Cognition, 18(1), 176-186. doi:10.1016/j.concog.2008.12.008
  99. Murphy, B., & Bates, G. W. (1997). Adult attachment style and vulnerability to depression. Personality and Individual Differences, 22(6), 835-844. doi:10.1016/s0191-8869(96)00277-2
  100. Neff, K. D. (2003a). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250. doi:10.1080/15298860309027
  101. Neff, K. D. (2003b). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85-101. doi:10.1080/15298860309032
  102. Neff, K. D., & Davidson, O. (2016). Self-compassion: Embracing suffering with kindness. In I. Ivtzan & T. Lomas (Eds.), Mindfulness in positive psychology: The science of meditation and wellbeing (pp. 37-50). New York: Routledge/Taylor & Francis Group.
  103. Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S. S. (2007). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of Research in Personality, 41(1), 139-154. doi:10.1016/j.jrp.2006.03.004
  104. Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9(3), 225-240. doi:10.1080/15298860902979307
  105. Neff, K. D., & Vonk, R. (2009). Self-compassion versus global self-esteem: Two different ways of relating to oneself. Journal of Personality, 77(1), 23-50. doi:10.1111/j.1467-6494.2008.00537.x
  106. Parrott, W. G. (2004). The Nature of Emotion. In M. B. Brewer & M. Hewstone (Eds.), Perspectives on social psychology: Emotion and motivation (pp. 5-20). Malden, MA: Blackwell Publishing.
  107. Raes, F. (2010). Rumination and worry as mediators of the relationship between self-compassion and depression and anxiety. Personality and Individual Differences, 48(6), 757-761. doi:10.1016/j.paid.2010.01.023
  108. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  109. Rutter, M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American Journal of Orthopsychiatry, 57(3), 316-331. doi:10.1111/j.1939-0025.1987.tb03541.x
  110. Saracho, O. N. (1988). A study of the roles of early childhood teachers. Early Child Development and Care, 38(1), 43-56. doi:10.1080/0300443880380104
  111. Satici, S. A. (2016). Psychological vulnerability, resilience, and subjective well-being: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 102, 68-73. doi:10.1016/j.paid.2016.06.057
  112. Seligman, M. E. P. (1995). The effectiveness of psychotherapy: The Consumer Reports study. American Psychologist, 50(12), 965-974. doi:10.1037/0003-066X.50.12.965
  113. Seligman, M. E. (2011). Building resilience. Harvard Business Review, 89(4), 100-106.
  114. Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2002). Attachment-related psychodynamics. Attachment & Human Development, 4(2), 133-161. doi:10.1080/14616730210154171
  115. Spodek, B., & Saracho, O. (Eds.). (2003). Studying teachers in early childhood settings. Greenwich, Co: Information Age Publishing.
  116. Sroufe, L. A., & Waters, E. (1977). Attachment as an organizational construct. Child Development, 48(4), 1184-1199. doi:10.2307/1128475
  117. Van Dam, N. T., Sheppard, S. C., Forsyth, J. P., & Earleywine, M. (2011). Self-compassion is a better predictor than mindfulness of symptom severity and quality of life in mixed anxiety and depression. Journal of Anxiety Disorders, 25(1), 123-130. doi:10.1016/j.janxdis.2010.08.011
  118. Waters, E., Merrick, S., Treboux, D., Crowell, J., & Albersheim, L. (2000). Attachment security in infancy and early adulthood: A twenty-year longitudinal study. Child Development, 71(3), 684-689. doi:10.1111/1467-8624.00176
  119. Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54(6), 1063-1070. doi:10.1037/0022-3514.54.6.1063
  120. Wei, M., Liao, K. Y. H., Ku, T. Y., & Shaffer, P. A. (2011). Attachment, self-compassion, empathy, and subjective well-being among college students and community adults. Journal of Personality, 79(1), 191-221. doi:10.1111/j.1467-6494.2010.00677.x
  121. Wei, M., Mallinckrodt, B., Larson, L. M., & Zakalik, R. A. (2005). Adult Attachment, Depressive Symptoms, and Validation From Self Versus Others. Journal of Counseling Psychology, 52(3) 368-377. doi:10.1037/0022-0167.52.3.368
  122. Werner, K., & Gross, J. J. (2010). Emotion regulation and psychopathology: A conceptual framework. In A. M. Kring & D. M. Sloan (Eds.), Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment (pp. 13-37). New York: The Guilford Press.
  123. Woodhouse, S. S., & Gelso, C. J. (2008). Volunteer client adult attachment, memory for in-session emotion, and mood awareness: An affect regulation perspective. Journal of Counseling Psychology, 55(2), 197-208. doi:10.1037/0022-0167.55.2.197
  124. World Health Organization (2004). Promoting mental health: Concepts, emerging evidence, practice: Summary report. Geneva: Wold Health Organization.